A kétszer is megépített Margit híd

A Margit híd különlegesen könnyed formájával, hátterében a zöld Margitszigettel simul bele a Duna-parti városképbe. Nyugodt, vízszintes vonalakkal követi a szétterülő tájat, s ma már nélkülözhetetlen eleme Budapest látképének, mi több, innen nyílik az egyik legszebb budapesti panoráma. Ma, amikor végighaladunk a hídon, nem is gondolnánk, hogy a margitszigeti szárnyhíd majd’ negyedszázaddal később épült csak meg. A hídon utoljára 1993–94-ben végeztek jelentős felújítást. Az azóta eltelt idő alatt a szigetelés, a burkolat, a híd vasszerkezete olyannyira elhasználódott, hogy ma már a Margit híd a soron következő, sürgősen felújítandó hídnak számít a fővárosban.

Deák Attila
2002. 03. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A híd építését az 1870. évi X. törvénycikk rendelte el, amelynek alapján nemzetközi pályázatot írtak ki a tervezésére. A pályázatra beérkezett 43 pályamunkából a bírálóbizottság hat művet választott ki. Ezek közül 1872. március 9-én Ernest Gouin francia mérnök tervét fogadták el kivitelezésre. Mint ahogy arról a korabeli újságok is beszámoltak, a pályaterv a keskenyebbik – pesti – Duna-ágba két, a szélesebbik budaiba három hídnyílást irányzott elő. Ezt azonban módosítani kellett, mert időközben megváltoztatták a Duna szabályozási tervét, s így az esztétikailag kedvezőbb, szimmetrikus, hatnyílású megoldás mellett döntöttek.
Az építkezés még 1872-ben elkezdődött: a kivitelezést a pályadíjnyertes tervező vállalta, és a francia Sociéte de Construction de Batiglones végezte el. „A pilléreket és a hídfőket vasszekrények süllyesztésével alapozták, a vasszekrények helyét körülzárással és szivattyúzással víztelenítették, majd a vasszekrényt kitöltötték – írja Gáll Imre a híd építéséről készült elemzésében. – A felmenő falakat valamennyi hídfőn és pilléren gránittal burkolták. Ehhez a kőanyagot a neuhauseni, a hefermarkti és pernaui bányákból szállították. A híd hegesztett vasszerkezetét (kavartvas) a kivitelező vállalat Franciaországból importálta. A pilléreket díszítő szobrokat az ugyancsak francia Thabard készítette.” A hidat 1876. április 30-án nyitották meg.
Átvezették rajta a lóvasutat, ami a főváros egyesítése szempontjából igen nagy jelentőségű volt. A lóvasúti síneket 1896-ban erősebbekkel cserélték ki, és még ugyanezen esztendő júliusában a vonalat villamosították.
Az 1899. évi VII. törvénycikk rendelte el a margitszigeti szárnyhíd építését, amely a Margit híd középső pilléréből ágazik ki, tengelye pedig a híd megtört tengelyvonalának törési szögét felezi, arra merőlegesen. A Zsigmondy Béla és Eckermann Ede tervei alapján elkészült szárnyhídnak egyetlen, hetvenméteres nyílása van.
A hídnak eredetileg fakocka burkolatú úttestje volt, amelyet 1920-ban kőburkolatra cseréltek, de ennek súlytöbblete miatt járműkorlátozást rendeltek el. Az erős teherforgalom, majd a húszas évek végétől az átáramló autóbusz-forgalom a trachit kőburkolatot is erősen koptatta, karbantartása egyre több gondot okozott. Bánóczy Béla székesfővárosi műszaki főfelügyelő többek között ezt jegyezte fel: „A kockakő burkolat javításához a kőanyagot több kőbányából szerezték be, s a javítások, pótlások során nem ügyeltek kellően arra, hogy a munkát a burkolatéval azonos származású kőanyaggal végezzék. Ennek következtében igen sok gödör keletkezett.” Panaszok merültek fel a villamosvasúti vágányok járda melletti elhelyezésével kapcsolatban is. Ekkor javasolták a szakemberek a vágányok út közepére való helyezését a hídon és a hozzá csatlakozó útszakaszokon: a Szent István körúton és a Margit körúton. A híd forgalma tovább nőtt, ezért elhatározták megerősítését és kiszélesítését. A terveket 1935-ben Michailich Győző műegyetemi tanár készítette. A szélesítés eredményeként az eddigi 11,5 méterről 16,80 méterre bővült az átkelő.
A II. világháború alatt a hidat a németek aláaknázták. A robbanás a Margitsziget és Pest közötti részen, a legnagyobb forgalom közepette, máig sem tisztázott okokból következett be 1944. november 4-én, szombaton déli 12 órakor. 1945 januárjában a budai részt is felrobbantották, s a hídból csupán a pillérek maradtak meg. A hadi eseményeket követően a pilléreken fajármokra kábelhíd épült, amely gázvezetéket és egyéb közművezetékeket hordozott. Ezt a kábelhidat akkor bontották le, amikor 1946 őszén megszületett a döntés, hogy vasszerkezetű hidat kell építeni, vasbeton pályalemezzel. A terveket a Ganz és Társa Danubius, Gép-, Vagon- és Hajógyár Rt. hídosztálya készítette, amelyek eltértek az 1935. évi átalakítási elképzelésektől. A nyolc főtartó helyett csak hat épült, a pálya 22,30-ról 25 méterre szélesedett, s az ívek nyílmagassága is növekedett. A hidat 1948. augusztus elsején avatták fel.
Ezt követően legközelebb 1978 tavaszán végeztek nagyarányú felújítási munkálatokat. Újjáépültek a parti nyílások, és a hídfőkben korszerű gyalogos-aluljárók épültek. A parti nyílások százévesnél idősebb vasszerkezetét elbontották, és helyébe korszerű, előre gyártott vasbeton gerendahidat helyeztek. Az elmúlt évtizedek során többször is végeztek kisebb-nagyobb javításokat, a villamospályát korszerűre cserélték. 1993–1994-ben a járdákat hozták rendbe. A fővárosi önkormányzat terveiben „a soron következő, sürgősen felújítandó Duna-híd”-ként szerepel a Margit híd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.