Illés Zoltán sajtótájékoztatón játszotta le az MSZP március 12-i környezetvédelmi fórumán rögzített felvételt. Ezen Nemcsók hallgatói kérdésre úgy elmélkedett: „Nem lehet másként megoldani a hajózást, mint valamilyen módon duzzasztással. (…) Meg kell építeni azért is, mert az osztrák és szlovák vízlépcsők miatt nem jut elég sóder a magyarországi szakaszra. Továbbá ökológiai szempontból is kell a duzzasztás, ellenkező esetben a talajvízszint lejjebb süllyed.” A felvétel tanúsága szerint Tittmann János dorogi polgármester, szocialista képviselőjelölt ehhez azt tette hozzá, hogy „a duzzasztásra Esztergomnál az árvízvédelem miatt is szükség van”. A volt dunai kormánybiztos szombati számunkban még úgy kommentálta kijelentéseit: nem mondta, hogy feltétlenül gátat kell építeni. Ő örülne a legjobban, ha kitalálnák, hogy gát nélkül miként lehet duzzasztani. Újságírók előtt tegnap már úgy érvelt: az MSZP világosan kinyilvánította, hogy nem épít vízlépcsőt. Ugyanakkor tetszik neki a Fidesz egy korábbi javaslata az úgynevezett sarkantyúk létesítéséről.
– A volt dunai kormánybiztos hosszas levezetésében szereplő duzzasztást egyféleképpen, gátépítéssel lehet megvalósítani, minden egyéb utólagos magyarázkodás csak mellébeszélés – kommentálta a hangfelvételt Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke. – Mindez azt bizonyítja: a szocialisták nem tettek le arról, hogy hatalomra kerülésük esetén duzzasztót építsenek a Dunán – közölte. Medgyessy leveléről, amelynek 11. pontjában a kormányfőjelölt március 21-én biztosította a környezetvédő szervezeteket, hogy „újabb vízlépcső építését nem támogatják”, a politikus megjegyezte: tudjuk, hogy korábban Budapest alá is terveztek gátakat a Dunára. Ezért az „újabb” jelző ezekre is vonatkozhat. Szili Katalin, az MSZP elnökhelyettese az MTI-nek „egy távozó kormánypárt utolsó – hazugságokra épülő – erőfeszítésének” nevezte Illés sajtótájékoztatóját.
„RÉMHÍR” A DRÁVAI ERŐMŰÉPÍTÉS. A Népszabadság Online címoldalán tegnap olvasható volt egy írás, amely azt sugallja, hogy az Orbán-kormány támogatja a Dráva horvátországi, Nono Virjénél történő felduzzasztását, és a határfolyó horvát szakaszán a víz betongátak közé szorítását. A szerző a forrás megjelölése nélkül többek közt állítja: a kormány nem tiltakozik a határfolyó elterelésének terve ellen, továbbá a magyar vízügyi tárca olyan hajóútfejlesztést szorgalmaz, amely alapján további 43 kilométeren fel kell duzzasztani a Drávát. Kérdésünkre Illés Zoltán elmondta: Áder János házelnökkel és egy MSZP-s képviselővel felkeresték a horvát kormányfőt, de több ízben szót emelt a tervek ellen Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter is horvát kollégájánál. Császár Attila, a közlekedési tárca sajtósa tudatta, nemrég adtak át olyan kishajó- kikötőket a Dráván, amelyek az ökoturizmust szolgálják. A duzzasztást és a gátépítést ugyanakkor határozottan ellenzik.
Miért ennyire agresszív és nárcisztikus Magyar Péter?