A sivatag lovagja

Nem tétovázik a Volkswagen: a Touareg személyében immár a harmadik luxusjárművet készül piacra dobni a bivalyerős Passat W8 és az új zászlóshajó, a Phaeton után. A minden földi jóval felszerelt, sportos haszonjármű egy dologban máris lekörözte ellenfeleit: alumínium motorházfedele a világ legerősebb, személyautóba szerelt dízelmotorját rejti.

Jávor József
2002. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szaharában élő touaregek többek között rendkívüli alkalmazkodóképességükről híresek. Talán ezért is esett rájuk a Volkswagen választása, amikor nevet kerestek vadonatúj modelljüknek, az SUV-mániát meglovagoló, ötméteres óriásnak. A Touareg ugyanis a gyár szerint akár három szerepkört is képes maradéktalanul ellátni.
Először is vérbeli terepjáró. Ez nem magától értetődő ebben a gyorsan fejlődő szegmensben, és nem is feltétlenül szükséges, hiszen ugyan kinek lenne szíve egy méregdrága, csillogó járgánnyal iszapfürdőt venni. A Touareget mindenesetre alaposan felkészítették a talán soha el nem jövő alkalomra. A hajtáslánc felezőt és három differenciálzárat kapott. A tengelykapcsolót az elektronika vezérli, a menetkörülmények függvényében az egyes tengelyekre jutó hajtóerő nullától száz százalékig változhat. A középső differenciálzárat a műszerfalról aktiválhatjuk, míg a kemény terepezéshez ugyancsak elektronikus reteszelésű hátsó és első differenciálzárat kínál a gyár. A pneumatikus rugózás következtében az autó hasmagassága szabályozható, a maximális érték eléri a 30 centimétert.
A légrugók persze az aszfalton is jó szolgálatot tesznek, az elöl és hátul hangszigetelt, segédkeretre rögzített, kettős keresztlengőkaros futóművel párosítva egy luxuslimuzin komfortját kombinálja a sportosabb személyautók kezességével. A belső kialakítás inkább az előbbi profilt erősíti: mindenütt a Phaeton stílusa köszön vissza. Opcionális négyzónás Climatronic légkondicionáló, gazdagon párnázott, ergonomikus ülések teszik élménnyé a suhanást. A hiánytalan passzív biztonsági arzenál magától értetődő egy ilyen autóban, a Touareg tervezői azonban arra is ügyeltek, hogy az autó első lökhárítóit a személygépkocsikéval azonos magasságban helyezzék el, a gyalogosokat veszélyeztető felületeket pedig műanyagból, illetve lágy alumíniumból formázták meg. Szériaszerelvény az ABS, a kipörgésgátló, az elektronikus stabilizáló program, a motorfék-szabályozás és a hidraulikus vészfékrásegítés – a Touareg a legdrágább limuzinokkal is felveszi a versenyt.
Sőt ha kihasználjuk a stílusából adódó lehetőségeket, még ezeknél is jóval többre képes. A csomagtartó több mint fél köbméteres, és az üléseket lehajtva háromszorosára növelhető. A VW-monstrum vontatóképessége eléri a 3,5 tonnát – persze ennek kihasználásához a megfelelő motorra is szükség van. Piaci megjelenésekor kétféle hajtóművel rendelhető a Touareg. A 3,2 literes V6-os benzines 220 lóerőt és 305 Nm nyomatékot mozgósít. Ezt impozáns eredménynek is nevezhetnénk, ha nem lenne ott a másik motor, egy tízhengeres turbódízel. Az ötliteres TDI motornál erősebbet még soha nem szereltek személyautóba. Kimondani is ijesztő: forgatónyomatéka eléri a 750 newtonmétert. Később egy 2,5 literes TDI, valamint egy 4,2-es V8-as benzines is csatlakozik hozzájuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.