A vizsgálódók szerint az NA Rt. számvitelében csak apróbb hiányosságok lelhetők fel. A számvevők javaslatára a sztrádaépítést koordináló Magyar Fejlesztési Bank (MFB) megszüntette az NA és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. működésének párhuzamos elemeit. A számvevők azt is nehezményezték, hogy nem világos az NA tulajdonosi részesedése az ÁAK-ban.
Az ÁSZ „generális” (nem csak a sztrádaépítésre vonatkozó) kifogása, hogy nem készültek el azok az alapvető kormányrendeletek, amelyek az MFB-ről szóló 2001. évi törvényt kiegészítve megszabták volna a fejlesztési bank kintlevőségeinek értékeléséről szóló módszereket, illetve az MFB és az államkincstár közti elszámolási szabályokat.
A jelentés emlékeztetett: az MFB közvetlenül költségvetési pénzeszközökhöz is jutott, amelyekre vonatkoznak a közbeszerzési törvény előírásai. A központi büdzsé forrásai – amelyek az MFB saját tőkéjének részévé váltak – így viszont nem különültek el a társaság gazdálkodásának egészétől.
A kancellária viszont a jövőben tervezi az autópálya-építéssel kapcsolatos vizsgálat felvételét az ellenőrzési tervébe, hiszen az MFB felügyelete csak 2001 folyamán került át hozzá – ismerte el az ÁSZ, amely sürgette a vizsgálatot. A bank többször beszámolt a közútfejlesztésről az Országgyűlés gazdasági bizottságának.
A jelentés szerint az MFB vitatja, hogy az ÁSZ ellenőrizheti-e az NA-t, hiszen – mint rámutattak – „az NA Rt. részvényesei között a magyar állam tulajdonosként nem szerepel”. Álláspontjuk szerint „az állami tulajdonú vállalatok, vállalkozások körének – külön törvényi felhatalmazás nélkül történő – kiterjesztő értelmezése aggályosnak tűnhet”. Emiatt az MFB nem engedélyezte az NA és az ÁAK részére azon dokumentumok átadását, amelyek megítélése szerint nem tartoztak az ellenőrzési programban megjelölt feladathoz – olvasható a számvevőszéki jelentésben.
Újabb döbbenetes felvételek kerültek elő a kényszersorozásról + videó
