Kíméletlen tárgyilagosságának köszönhetően a JD Power minőségkutató szervezetet csak az ügyfél hangja néven emlegetik az autóiparban. Idén először az angol What Car? autós szaklappal karöltve végezték el a csaknem 28 ezer autósra kiterjedő felmérést. Személyes tapasztalataik alapján összesen 206 különböző, 1999 szeptembere és 2000 augusztusa között új autóként forgalomba állított modellt értékeltek.
Az ügyfél-elégedettségi index (CSI) négy fő területen, súlyozva méri a tulajdonosok tapasztalatait, és az így nyert százalékos eredmények alapján állítják fel a végeredményt. A legfontosabb szempont az általános minőség és megbízhatóság: a műszaki tartalom adja a pontok 41 százalékát. Ezt követi az autó vonzereje (26 százalék), a fenntartási költségek (18 százalék) és végül a márkaszervizek értékelése. Ez utóbbi két szempont egyértelműen az adott – jelen esetben a brit – piactól függ, a végeredmény kétharmadát adó szempontok ugyanakkor a magyar vásárlóknak is támpontot nyújthatnak új autó vásárlásakor.
Ahogy várható volt, a japánok egy kivételével minden méretosztályban dominánsak voltak. Meglepő azonban, hogy az egyetlen „tengeren inneni” bajnok nem német, hanem cseh gyártmány volt. A Skoda nem csak a középkategóriás autók között bizonyult verhetetlennek, minden modellje a legjobb húsz között végzett. Azt, hogy a jól csengő márkanév önmagában nem biztosítéka az elégedettségnek, más példák is igazolták: a nálunk nem forgalmazott Hyundai Amica például ugyanannyi százalékot ért el, mint a legnevesebb német presztízsmárkák, míg a legendás (igaz, ősöreg) Mini Morris kétségtelen népszerűsége ellenére az abszolút utolsó helyre szorult.
Az elégedettségi skála másik végpontján ugyancsak egy törpeautó, a Toyota Yaris végzett, mégpedig jelentős különbséggel. Bár a kisautók és a városi minik összevont kategóriájában műszakilag más modellek is hasonlóan hibátlannak bizonyultak, a kis japán vonzerejét egyik sem tudta felülmúlni. A második helyezett Skoda Fabia esetében csupán néhány apróság okozott kellemetlenséget a tulajdonosoknak. Elődje, a felmérés alatt leváltott Felicia a negyedik helyen végzett, hajszálnyival megelőzve a Suzuki Wagon R+-t.
Az alsó középkategóriában megint csak a papírforma érvényesült. A Toyota Corolla előző generációja ellenállhatatlan volt, annak ellenére, hogy a vásárlók kevéssé találták lelkesítőnek az autó megjelenését. Az Audi A3 egyedül a magas üzemeltetési költségek és néhány apróbb külső hiba miatt szorult a harmadik helyre, átengedve az ezüstérmet a Magyarországon ismeretlen Proton Wirának, amely kizárólag a csupán átlagosnak mondható meghibásodási statisztikák miatt okozott kevesebb örömet gazdáinak, mint a Yaris.
Az, hogy a maláj márka megelőzte az Audit, minden bizonnyal annak tudható be, hogy a nagy presztízs arányosan nagyobb elvárásokkal és kevesebb toleranciával jár. Talán ezért is végzett a mezőny közepén a három nagy kompakt: a Focus, az Astra és a Golf – miközben az utóbbinál jóval kedvezőbb értékelést kapott a vele mechanikailag azonos Seat Leon.
Hasonló jelenséggel találkozhatunk a középkategóriás autóknál, valamint az egyterűek között. Az abszolút harmadik Octaviával szemben a VW Passat közepes eredménnyel végzett, a Seat Alhambra pedig mind a VW Sharannál, mind a Ford Galaxynál kedvezőbb összbenyomást tett a tulajdonosokra.
Az Octavia uralta osztály az egyetlen, ahol a Toyota nem teljesített kimagaslóan. Az Avensist három honfitársa: a Mazda 626, a Subaru Legacy és a Nissan Primera is lekörözi, igaz, pontszámaik mind egy százalékon belül vannak. A Mazda halványabb imázsának, a másik két modell pedig a magas üzemben tartási költségeknek köszönheti, hogy lecsúszott a dobogó felső fokáról.
Ami az egyterűeket illeti, ismét csak a legnagyobb japán gyártó diadalmaskodott. Az azóta leváltott Picnic azonban leginkább megbízhatóságával aratott sikert, komfortját, helykínálatát és formatervét éppen csak közepesnek találták a vásárlók. Az esztétikum és a vezetési élmény egyébként sem tűnik meghatározónak a buszlimuzinok vásárlói számára, a dizájn egyedül a negyedik helyezett Mercedes A osztály – nyilvánvalóan presztízsorientált – tulajdonosainál nyom sokat a latban. Intő jel azonban, hogy a kategóriát megteremtő két modell, a Chrysler Voyager és a Renault Espace a lista legvégén kullog.
Hasonló csalódást okoznak a nagy nevek a terepjárók vásárlóinak. Érdekes módon a szegmens legjobbjának egy négykerékhajtású személyautó, a Subaru Forester bizonyult. Nem sokkal lemaradva követi a Honda két modellje, majd a Toyota RAV–4 – a városi divatterepesek megbízhatóbbnak bizonyultak, mint az elpusztíthatatlannak tartott, vérbeli sárdagasztók. A nagy klasszikusok egyedül a két legszűkebb kategóriában, a sportkocsik és a prémiumlimuzinok körében hozták a tőlük elvárható formát. A BMW Z3-nak, az Audi TT-nek, valamint a kis Mercedeseknek nincs miért szégyenkezniük, az univerzális zseni Toyota Celicával, illetve a legmegbízhatóbbnak tartott Mazda MX–5-tel azonban ők sem kelhettek versenyre. Ha valamivel olcsóbb lenne a fenntartása, a Jaguar XJ még a Lexus IS200 limuzint is legyőzte volna, kettőjük mögött pedig egymás sarkában taposva loholnak a német és svéd márkák, valamint Anglia régi-új márkájának zászlóshajója, a Rover 75.
***
Helyezés Modell Százalék
1. Toyota Yaris 88,1
2. Lexus IS200 85,8
3. Jaguar XJ 85,1
Skoda Octavia 85,1
4. BMW 5 84,7
5. Skoda Fabia 84,6
6. BMW 3 83,6
MB E 83,6
Hyundai Amica 83,6
7. Toyota Corolla 83,4
8. Mazda 626 83,3
9. Rover 75 83,2
10. Toyota Celica 83,1
Subaru Legacy 83,1
***
Tolvajok kedvencei. Egy autó megbízhatóságáról és népszerűségéről az is sokat elárul, hogy mennyire kedvelik a bűnözők. Az amerikai Nemzeti Biztosítási Bűnügyi Hivatal, az NICB 1,17 millió lopási ügyet megvizsgálva állította össze az autótolvajok top 10-es listáját. Ezek szerint a legkelendőbb autó a Toyota Camry, ezt a Honda Accord, az Oldsmobile Cutlass és a Honda Civic követi. Az első két modell különböző évjáratai uralják egy másik szervezet, a biztosítási szoftvereket fejlesztő CCC vállalat által összeállított listát is. Az északi államokban egyértelműen a személygépkocsik a bűnözők legkedveltebb célpontjai, délen azonban népszerűbbek a terepjárók és a haszonjárművek, különösen a Chevy és a Ford kisteherautói, valamint a Jeep Cherokee.
Kiderült mi kell a washingtoni tárgyalások sikeréhez
