Büszkeség és balítélet

Az amerikai JD Power intézet évről évre vásárlók tízezreit kérdezi ki arról, mennyire váltotta be gépkocsijuk a hozzá fűzött reményeket. Néhány modell sikerét idén is borítékolni lehetett, ám a másfél-két éves autók összehasonlítása meglepő eredményekkel is szolgált: egyes nagynevű márkák csúfosan lepotyogtak a piedesztálról, míg mások hírnevükön felül teljesítettek.

Jávor József
2002. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kíméletlen tárgyilagosságának köszönhetően a JD Power minőségkutató szervezetet csak az ügyfél hangja néven emlegetik az autóiparban. Idén először az angol What Car? autós szaklappal karöltve végezték el a csaknem 28 ezer autósra kiterjedő felmérést. Személyes tapasztalataik alapján összesen 206 különböző, 1999 szeptembere és 2000 augusztusa között új autóként forgalomba állított modellt értékeltek.
Az ügyfél-elégedettségi index (CSI) négy fő területen, súlyozva méri a tulajdonosok tapasztalatait, és az így nyert százalékos eredmények alapján állítják fel a végeredményt. A legfontosabb szempont az általános minőség és megbízhatóság: a műszaki tartalom adja a pontok 41 százalékát. Ezt követi az autó vonzereje (26 százalék), a fenntartási költségek (18 százalék) és végül a márkaszervizek értékelése. Ez utóbbi két szempont egyértelműen az adott – jelen esetben a brit – piactól függ, a végeredmény kétharmadát adó szempontok ugyanakkor a magyar vásárlóknak is támpontot nyújthatnak új autó vásárlásakor.
Ahogy várható volt, a japánok egy kivételével minden méretosztályban dominánsak voltak. Meglepő azonban, hogy az egyetlen „tengeren inneni” bajnok nem német, hanem cseh gyártmány volt. A Skoda nem csak a középkategóriás autók között bizonyult verhetetlennek, minden modellje a legjobb húsz között végzett. Azt, hogy a jól csengő márkanév önmagában nem biztosítéka az elégedettségnek, más példák is igazolták: a nálunk nem forgalmazott Hyundai Amica például ugyanannyi százalékot ért el, mint a legnevesebb német presztízsmárkák, míg a legendás (igaz, ősöreg) Mini Morris kétségtelen népszerűsége ellenére az abszolút utolsó helyre szorult.
Az elégedettségi skála másik végpontján ugyancsak egy törpeautó, a Toyota Yaris végzett, mégpedig jelentős különbséggel. Bár a kisautók és a városi minik összevont kategóriájában műszakilag más modellek is hasonlóan hibátlannak bizonyultak, a kis japán vonzerejét egyik sem tudta felülmúlni. A második helyezett Skoda Fabia esetében csupán néhány apróság okozott kellemetlenséget a tulajdonosoknak. Elődje, a felmérés alatt leváltott Felicia a negyedik helyen végzett, hajszálnyival megelőzve a Suzuki Wagon R+-t.
Az alsó középkategóriában megint csak a papírforma érvényesült. A Toyota Corolla előző generációja ellenállhatatlan volt, annak ellenére, hogy a vásárlók kevéssé találták lelkesítőnek az autó megjelenését. Az Audi A3 egyedül a magas üzemeltetési költségek és néhány apróbb külső hiba miatt szorult a harmadik helyre, átengedve az ezüstérmet a Magyarországon ismeretlen Proton Wirának, amely kizárólag a csupán átlagosnak mondható meghibásodási statisztikák miatt okozott kevesebb örömet gazdáinak, mint a Yaris.

Az, hogy a maláj márka megelőzte az Audit, minden bizonnyal annak tudható be, hogy a nagy presztízs arányosan nagyobb elvárásokkal és kevesebb toleranciával jár. Talán ezért is végzett a mezőny közepén a három nagy kompakt: a Focus, az Astra és a Golf – miközben az utóbbinál jóval kedvezőbb értékelést kapott a vele mechanikailag azonos Seat Leon.
Hasonló jelenséggel találkozhatunk a középkategóriás autóknál, valamint az egyterűek között. Az abszolút harmadik Octaviával szemben a VW Passat közepes eredménnyel végzett, a Seat Alhambra pedig mind a VW Sharannál, mind a Ford Galaxynál kedvezőbb összbenyomást tett a tulajdonosokra.
Az Octavia uralta osztály az egyetlen, ahol a Toyota nem teljesített kimagaslóan. Az Avensist három honfitársa: a Mazda 626, a Subaru Legacy és a Nissan Primera is lekörözi, igaz, pontszámaik mind egy százalékon belül vannak. A Mazda halványabb imázsának, a másik két modell pedig a magas üzemben tartási költségeknek köszönheti, hogy lecsúszott a dobogó felső fokáról.
Ami az egyterűeket illeti, ismét csak a legnagyobb japán gyártó diadalmaskodott. Az azóta leváltott Picnic azonban leginkább megbízhatóságával aratott sikert, komfortját, helykínálatát és formatervét éppen csak közepesnek találták a vásárlók. Az esztétikum és a vezetési élmény egyébként sem tűnik meghatározónak a buszlimuzinok vásárlói számára, a dizájn egyedül a negyedik helyezett Mercedes A osztály – nyilvánvalóan presztízsorientált – tulajdonosainál nyom sokat a latban. Intő jel azonban, hogy a kategóriát megteremtő két modell, a Chrysler Voyager és a Renault Espace a lista legvégén kullog.
Hasonló csalódást okoznak a nagy nevek a terepjárók vásárlóinak. Érdekes módon a szegmens legjobbjának egy négykerékhajtású személyautó, a Subaru Forester bizonyult. Nem sokkal lemaradva követi a Honda két modellje, majd a Toyota RAV–4 – a városi divatterepesek megbízhatóbbnak bizonyultak, mint az elpusztíthatatlannak tartott, vérbeli sárdagasztók. A nagy klasszikusok egyedül a két legszűkebb kategóriában, a sportkocsik és a prémiumlimuzinok körében hozták a tőlük elvárható formát. A BMW Z3-nak, az Audi TT-nek, valamint a kis Mercedeseknek nincs miért szégyenkezniük, az univerzális zseni Toyota Celicával, illetve a legmegbízhatóbbnak tartott Mazda MX–5-tel azonban ők sem kelhettek versenyre. Ha valamivel olcsóbb lenne a fenntartása, a Jaguar XJ még a Lexus IS200 limuzint is legyőzte volna, kettőjük mögött pedig egymás sarkában taposva loholnak a német és svéd márkák, valamint Anglia régi-új márkájának zászlóshajója, a Rover 75.

***
Helyezés Modell Százalék

1. Toyota Yaris 88,1
2. Lexus IS200 85,8
3. Jaguar XJ 85,1
Skoda Octavia 85,1
4. BMW 5 84,7
5. Skoda Fabia 84,6
6. BMW 3 83,6
MB E 83,6
Hyundai Amica 83,6
7. Toyota Corolla 83,4
8. Mazda 626 83,3
9. Rover 75 83,2
10. Toyota Celica 83,1
Subaru Legacy 83,1

***
Tolvajok kedvencei. Egy autó megbízhatóságáról és népszerűségéről az is sokat elárul, hogy mennyire kedvelik a bűnözők. Az amerikai Nemzeti Biztosítási Bűnügyi Hivatal, az NICB 1,17 millió lopási ügyet megvizsgálva állította össze az autótolvajok top 10-es listáját. Ezek szerint a legkelendőbb autó a Toyota Camry, ezt a Honda Accord, az Oldsmobile Cutlass és a Honda Civic követi. Az első két modell különböző évjáratai uralják egy másik szervezet, a biztosítási szoftvereket fejlesztő CCC vállalat által összeállított listát is. Az északi államokban egyértelműen a személygépkocsik a bűnözők legkedveltebb célpontjai, délen azonban népszerűbbek a terepjárók és a haszonjárművek, különösen a Chevy és a Ford kisteherautói, valamint a Jeep Cherokee.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.