Der amerikanische Traumwagen

A DaimlerChrysler legújabb vadmacskája tavaly még koncepcióautóként mutatkozott be a detroiti közönségnek, de az ígéretek szerint jövő nyáron már Európában is kapható lesz az izgalmas retrosportkocsi. A Crossfire-ben az amerikai hagyományok keverednek a legújabb stuttgarti technológiával, a csupa izom autót pedig a Karmann műhelyében szerelik össze.

Hajdu Imre
2002. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Viper, PT Cruiser, Prowler – a Chrysler az utóbbi években egymás után valósította meg látványos tanulmányait. Ezt a tradíciót folytatja most a szélsőségesen alacsony építésű, múltidéző kupé, a Crossfire. A hátrafelé hangsúlyozottan elkeskenyedő övvonal a klasszikus amerikai sportkocsikat idézi, némi bugattis felhanggal. Ugyancsak a nagy olasz márkára emlékeztet az autó orrától egészen a kipufogókig húzódó gerincvonal.
A tömzsi far és a hosszú, bordázott motorháztető párosa rendkívüli erőt kölcsönöz az alig négyméteres autónak. Ám a Chrysler tervezői még tovább mentek, és rendkívül szűkre szabták az oldalablakokat. A klasszikus hot rod stílusjegyet eltérő méretű első és hátsó kerekek erősítik: elöl 18, hátul 19 collos ráfon feszülnek a hihetetlenül lapos profilú gumik, így a kupé valósággal előredől. A lefelé húzott, fenyegető orr, valamint a szögletes keretbe foglalt kerek ikerlámpák megint csak tipikusan amerikai megoldások.
A jó érzéssel vegyített dizájnelemek a múltat idézik, műszakilag azonban a Crossfire korántsem ennyire hagyománytisztelő. Az izomautós megjelenés gurgulázó V8-as után kiáltana, ám a kupénak be kell érnie egy 3,2 literes hathengeressel. A 18 szelepes V-motorból 215 lóerő és 310 Nm nyomaték tör a hátsó kerekek felé – legalább ennyiben hűek maradtak a műszaki hagyatékhoz –, választhatóan hatfokozatú manuális vagy ötgangos, adaptív automata váltón keresztül. A motor erejét komoly elektronikai arzenál tartja kordában. A kitörés- és kipörgésgátló rendszerek szükség esetén az egyes kerekek fékezésével vagy a pillangószelep, illetve a gyújtás szabályozásával tartják minden körülmények között az aszfalton az autót.

A már említett, az autó hossztengelyén végighúzódó gerincvonal belül a műszerfalon ismétlődik, kettéosztva a téglavörös és fekete színbe kötött utasteret. A magas övvonal a sportülésekből érzékelhető igazán: egészen mélyen ülünk az autóban. A középkonzol és az ezen elhelyezett kezelőszervek fémszínben pompáznak, az alumínium sebességváltó karon pedig ismét az a bizonyos gerinc köszön vissza. A zömök kar előtt található piros gombbal indítható a motor. A padlókonzol a szokásosnál magasabban húzódik, fokozva a sportkocsinál nagyon is helyénvaló pilótafülke-érzést.
Közvetlenül az utasok feje mögött kezdődik a csomagtér hatalmas, hosszan ívelt ajtaja. A szűk és magas nyílás gyakorlati haszna csekély, ám maga az ajtó szerves részét képezi a Crossfire szokatlan esztétikumának. A négyszögletű hátsó szélvédő alatti fémperem voltaképpen egy méretes légterelő, ami 80 km/h sebesség felett automatikusan kiemelkedik a karosszéria síkjából. A szárny alsó határát a Chrysler egyre hosszabb szárnyakkal büszkélkedő emblémája jelzi, elülső párjához hasonlóan, amely a krómozott hűtőrácskeret felső szegélyét alkotja.
Autobahn 66 – ez áll a Crossfire bemutatóanyagának borítóján. A DaimlerChrysler ezúttal előnyére fordította a cég kétlakiságát: a Route 66 az Államok legendás országútja, a szabadság jelképe, hasonlóan a (sebesség)korlátok nélküli germán autópályákhoz. Ez utóbbiaknak mégis ritkábban lesz szerencséjük az újszülött vadóchoz.
A gyártás első évében mindössze húszezer darabot szándékoznak építeni az autóból, és ennek 85 százaléka Észak-Amerikába kerül. Végtére is az ő álmukról van szó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.