Érdekkörök uralhatják a tárcát

Én mástól tartok: az MSZP-től – felelte lapunknak adott interjújában Illés Zoltán, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának új alelnöke arra: kell-e tartani a környezetvédelmi és a vízügyi szakterület összevonása után megjelenő vízügyi lobbitól? Illés szerint a XXI. században a két szakterületnek egymás mellett kell működnie, a lépés így éppen időszerű volt. A politikus ugyanakkor annak a veszélyét látja, hogy az új tárcára rátelepedik Kapolyi László vállalkozó, az MSZP képviselője, aki nemrég az ukrán kormánnyal azon mesterkedett, hogy a Tisza felső folyásán vízlépcsőket építhessen. Félő az is – vélte Illés Zoltán –, hogy Kóródi Mária miniszter szakmaiatlansága az SZDSZ klienseinek pénzéhségével párosul majd.

Jezsó Ákos
2002. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön most ugye sértődött ember?
– Miért is kellene nekem sértődöttnek lennem?
– Azért, mert annak ellenére, hogy négy évig állt a környezetvédelmi bizottság élén, pártja mégsem önt, hanem az eddigi szakminisztert, Turi-Kovács Bélát jelölte erre a posztra.
– A kettő között szerintem nincs összefüggés. Az embert nem a funkció hitelesíti, hanem a cselekedetei és a munkája. Ezt a kérdést már akkor is feltették nekem, amikor 1998-ban Pepó Pál lett a miniszter. Azonban attól, hogy valaki miniszter lett, még nem biztos, hogy a környezetpolitika alakításában megfelelően széles mozgástérrel rendelkezik. Úgy gondolom, hogy az elmúlt évek alatt bebizonyítottam: kormányzati és ellenzéki pozícióban egyaránt a környezet- és a természetvédelem érdekeit, és ezzel az emberek érdekeit képviseltem.
– Mi a véleménye a Környezetvédelmi Minisztérium elmúlt négyéves teljesítményéről?
– Az elmúlt ciklus környezetvédelmi politikája vegyes képet mutat, hiszen a tárcánál bizony jó néhány, úgymond „kevésbé szerencsés” döntés született. Itt most Aradi Csaba meghurcolásától kezdve több, azóta már elhíresült ügyre utalhatnék. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy nem ezzel a múlttal, hanem az előttünk álló jövővel kell foglalkoznunk. A környezet- és természetvédelemnek viszonylag kevés új törvényre van már szüksége, most éppen ezért a valóban végrehajtható miniszteri rendeletek megalkotására kell több figyelmet fordítani. A már megalkotott törvények mellé százával kellenek az ilyen, korszerű utasítások. Ezenkívül a zöldkassza teljes átalakítását is szorgalmazom. A jelenlegi pénzügyi rendszer ugyanis nemcsak a korrupció, hanem a pazarlás és a hiány lehetőségét is magában foglalja. Példaként a csatornarendszer korszerűsítése során kialakított normatívát említhetném. Azt gondolom, hogy a vissza nem térítendő támogatások helyett inkább a kamatmentes hitelek rendszerét kellene kialakítani. Ez ugyanis megszüntetné a korrupció lehetőségét, hiszen mindenkinek vissza kellene adnia az államtól kapott pénzt, valamint a gazdaságos megoldások keresésére is ösztönözné a kölcsön felvevőit. Nagyon fontos dolognak tartanám – de ez ebben a ciklusban már úgysem valósul meg –, hogy végre az összes, védelemre szoruló környezeti elem egy tárcához kerüljön. Szerintem az új szakminiszternek az elkövetkezendő egy-két év alatt legalább ötszáz fővel kellene növelnie az államigazgatás területén dolgozó környezet- és természetvédelmi szakemberek számát. A természetvédelmi őrszolgálatnál ebből a keretből legalább 200 új munkatársat kellene alkalmazni.
– Mi a véleménye arról, hogy az MSZP a zöldek határozott kérése ellenére is átadta az SZDSZ-nek a környezetvédelmi tárcát? Nem ismétlődik meg most újra a kisgazda szindróma?
– Azt gondolom, hogy igazából sem az MSZP-nek, sem az SZDSZ-nek nem kellett a tárca. Nem véletlenül vetődött fel a kormányalakítás előtt, hogy megszüntetnék a környezet- és természetvédelem ügyével foglalkozó önálló minisztériumot. Én ezt már akkor is óriási gyalázatnak tartottam. A zöldek is erre a hírre lendültek akcióba. Világosan látni kell: az Európai Unióban ezzel pont ellentétes tendencia érvényesül. Ezt azért mondom, mert az elmúlt hónapokban a zöldek hatalmas nyomást gyakoroltak Medgyessy Péterre és csapatára, és csak a lobbi- tevékenységüknek köszönhető, hogy nem szűnt meg az önálló környezetvédelmi tárca.
– A zöldek azonban azért is lobbiztak, hogy még véletlenül se kerüljön a tárca a kisebbik koalíciós partnerhez, az SZDSZ-hez.
– Itt jön be az ön által említett kisgazda szindróma. Tisztában kell lennünk azzal, hogy ha az MSZP-nél marad a minisztérium, akkor annak nagyobb lett volna az érdekérvényesítő ereje, mint most, amikor az SZDSZ felügyeli. A zöldek azonban azt is kijelentették, hogy az MSZP-nél egyetlen olyan politikus sincs, akit a tárca vezetésére alkalmasnak tartanak. Abból, hogy végül az SZDSZ-hez került a minisztérium, arra lehet következtetni: Medgyessy Péter nem akart komolyan foglalkozni a környezet- és természetvédelem ügyével.
– Mi a véleménye arról, hogy a Medgyessy-kormány a tárca felügyelete alá vonta a vízügyet?
– Mindig azt hangsúlyoztam, hogy a különböző környezeti elemeket, vagyis a talajt, a levegőt és a vizeket egy minisztériumnak kell felügyelnie. A vízügy és a környezetvédelem összevonását ezért én egy előremutató, ám nem elegendő lépésnek tartom. Ehhez ugyanis a tárcára kellett volna bízni az erdőgazdálkodást, a területfejlesztést, az ásványvagyon-védelmet, a levegővagyonnal kapcsolatos közegészségügyi és közlekedési feladatokat is. Vagyis egy olyan minisztérium kialakítására van szükség, ahol az erőforrásokat központosítják. Ezért tehát felemásnak tartom azt a lépést, ami ebben az ügyben történt.
– A vízügyi lobbi mindig is erős volt Magyarországon. Nem fogja maga alá gyűrni a környezetvédelmet?
– Nem osztom ezt a félelmet. Az elmúlt tizenkét év alatt a magyarországi társadalmi és gazdasági viszonyok átalakulásakor a vízügy is teljesen megváltozott. A terület vezetői már nem rendelkeznek olyan erős befolyásoló és érdekérvényesítő erővel, mint korábban, amikor még szinte állam voltak az államban. Emellett végre belátták, hogy a vízügy és a környezetvédelem nem létezhet egymás nélkül. Én mástól tartok: az MSZP-től.
– Mire gondol?
– Azokra a gazdasági csoportokra, amelyeknek az egyik reprezentánsát úgy hívják, hogy Kapolyi László. Ez a vállalkozó-politikus nem is olyan régen még az ukrán kormánnyal azon mesterkedett, hogyan lehetne a Tisza felső folyásán vízlépcsőket építeni. Én a szocialista pártelnök kijelentését is aggasztónak tartom. Az MSZP vezető politikusa ugyanis a kampány idején azt fejtegette, hogy a bős–nagymarosi probléma kapcsán a hajózási, az energetikai és környezetvédelmi problémákat is meg kell oldani. Szerintem ezek rendre álproblémák, hiszen sem a hajózási, sem az energetikai problémákat nem kell megoldani. A hágai bíróság döntése ugyanis egyértelmű: Magyarország nem épít új erőművet, Szlovákia pedig nem bontja le a már létező vízi erőművét, illetve az oldalvíz csatornáját. Tehát minden attól függ, hogy az új magyar kormány majd milyen lépésekre „ragadtatja” magát. Ezért gondolom, hogy komoly veszélyt jelent az a gazdasági érdekcsoport, amely nagy projektekben, vízügyi beruházásokban gondolkodik. Boldog leszek, ha nem igazolódnak be a félelmeim. Tartok továbbá Kóródi Máriától is. A miniszteri meghallgatásán ugyanis fehéren-feketén kiderült, hogy egyáltalán nem ért a szakterülethez. Szinte minden kérdésre elutasította az érdemi válaszadást, s csak azt hajtogatta, hogy miniszterként majd megtanulja a dolgokat. Félő, hogy Kóródi szakmaiatlansága a SZDSZ klienseinek pénzéhségével párosul majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.