Korszakváltás Trollhättanben

A Saab 9-3 Sport Sedan egy új korszak kezdetét jelöli a svéd márka történetében – és amint az lenni szokott, egy másik korszak lezárását. A gyár legnagyobb fejlesztési programjának első produktuma négyajtós karosszériával készült, amire nem volt példa az 1993-ig gyártott 900-as széria óta. A Sport Sedant azonban nem csak ez teszi különlegessé.

Hajdu Imre
2002. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár szakított a praktikus és jellegzetessé vált ferde háttal, a szedán részben megőrizte az egyelőre továbbra is gyártásban maradó ötajtós és kupémodellek sziluettjét. A meredek szélvédő és a hosszan lejtő hátsó ablak nem változott, a farrész azonban hoszszabb lett, hogy helyet szorítson a csomagtartó fedelének. A megoldás esztétikus, habár hátulnézetből túlontúl japán egyenfazont mutat az autó.
A márka rajongóinak azonban mégsem kell kétségbeesniük, mert az autó többi eleme száz százalékig Saab maradt. Az utastérben a már jól ismert kép fogadja az embert: letisztult rajzolatú műszerek, ívelt műszerfal, az emelkedő övvonalat hangsúlyozó ajtóbetétek és természetesen a középkonzolra helyezett gyújtászár. A részleteken azonban kisebb-nagyobb módosításokat hajtottak végre. A díjnyertes SAHR aktív fejtámlarendszer második generációja még gyorsabban reagál a ráfutásos baleseteknél, a jelenleginél hosszabb tengelytáv és szélesebb nyomtáv pedig (azonos külső hossz mellett) a hátsó utasok komfortérzetére van jótékony hatással.
A karosszéria sarkaihoz közelebb helyezett kerekek ugyanakkor a Sport Sedan stabilitását is nagyban javítják. A precíz úttartás és irányíthatóság elsődleges szempont a sportos prémium limuzinok szűk szegmensében. Ennek érdekében számos, házon belül kifejlesztett újdonság került a 9-3-ba. A független felfüggesztésű hátsó futóművet passzív kormányzással szerelték fel, a tömérdek menetstabilizáló elektronikát pedig kifejezetten felhasználóbarátra hangolták.
A Sport Sedan három benzines és egy dízelmotorral rendelhető – mondani sem kell, hogy mindegyiket turbófeltöltő izmosítja. Az új fejlesztésű benzinmotorok mind kétliteresek, teljesítményük és karakterisztikájuk azonban alapvetően eltérő: az 1.8t típusjelű hajtómű 150, a 2.0t 175, míg a 2.0T 210 lóerős. A gázolajas motor a jól ismert 2.2 TiD 125 lóerővel. A 9-3 szervizintervallumát jelentősen megnövelték az elődjéhez képest, egy különleges algoritmus pedig a vezetési stílustól függően határozza meg az olajcsere esedékességét.
Az új Saabot a vezető köré tervezték, ami nemcsak a vezetés élményében mutatkozik meg, hanem a testre szabható elektronikában is. A Profiler funkció révén számos berendezés – így például a riasztó, a parkolóradar, az esőérzékelős ablaktörlők vagy a kétzónás, a napfény intenzitását mérő klíma – beállításait tárolhatják a sofőrök.
A Sport Sedan fedélzetén az adatforgalmat üvegszálas hálózatra bízták, amelynek átviteli sebessége ötvenszer nagyobb, mint a hagyományos kábeleké. Az autóiparban elsőként Bluetooth vezeték nélküli adatátviteli rendszerrel szerelték fel a gépkocsit, így a Saab utasainak hordozható számítógépei és mobiltelefonjai az autó közvetlen közelében azonnal rácsatlakozhatnak annak telekommunikációs hálózatára.
A hagyományosan négy felszereltségi szinten – Linear, Arc, Vector és a sportos Aero – kínált autó árát és adottságait tekintve a BMW 3, az Audi A4 és a Volvo S60 babérjaira tör. Az új 9-3 már megrendelhető, a gyár azonban csak szeptemberre ígéri az első autók leszállítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.