Élénkülő kereskedelem az Al-Dunán

Fellendült a Mahart Rt. forgalma is az újvidéki Duna-szakaszon a tranzitdíjak jelentős csökkentésével, a folyami teherhajók tavaly szeptembertől idén májusig 335 ezer tonna árut, többségében gabonát és vasércet szállítottak Budapesttől a fekete-tengeri Constancáig. A jugoszláv háborút követően üzembe helyezett ideiglenes átkelőket Újvidéknél heti három alkalommal nyitják meg mind a belföldi, mind a nemzetközi hajóforgalom előtt.

Putsay Gábor
2002. 06. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pontonhidak megnyitásakor a tranzitdíjakat a géphajók teljesítménye és a bárkák hordképessége után állapítják meg jelenleg is, ám míg 1999–2000-ben minden kilowatt, illetve tonna után 15 márkát kértek a jugoszláv hatóságok, jelenleg az átkelésért 30 eurócentet kell fizetni. Mindez azonban még nem elegendő a folyamatos kereskedelemhez. A fuvarozásban érintettek szerint a korlátozások teljes feloldására lesz szükség a szerbiai szakaszon is. Erre azonban legkevesebb másfél évet várni kell.
Kedvező jel, hogy Újvidéknél megtisztítják a Duna-medret, kiemelik a hídroncsokat, a közeljövőben várhatóan a lebombázott átkelőket is helyreállítják. A Mahart jelenleg hat tolóhajót és negyven bárkát üzemeltet az Al-Dunán. A délszláv háborúkat megelőzően a magyar cég a folyó alsó szakaszán évente 800-900 ezer tonna árut szállított, 1991 óta egyik évben sem érte el a forgalom a félmillió tonnát.
Bővebben a 13. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.