A több éve üresen álló épületet 2000 novemberében vette meg az olasz érdekeltségű Boscolo-csoporthoz tartozó New York Palace Kft. az APV Rt. leányvállalatától, a Váltó–4 Libra Rt.-től; 2001. február elsején vette birtokba. Frivaldszky Márk, a kft. képviselője lapunk érdeklődésére elmondta, hogy a szálló új épületrészekkel is bővül, az új tulajdonos ugyanis nemcsak a New York-palotát, hanem a hozzá kapcsolódó Atheaneum Nyomda Osvát utcai három épületét is megvette. Ezek lebontása után kerül majd ide a szálló új szárnya, így a hotel az Erzsébet körút–Dohány utca és az Osvát utca páros oldala által határolt területen épül fel. A képviselő elmondta, hogy bizonyos kisebb munkákat – a New York-palota utólagos vízszigetelését és az alapok megerősítését, illetve az ötvenes években kialakított válaszfalak, álmennyezetek lebontását – már elvégeztek. Az új tulajdonos célja az eredeti állapotok helyreállítása mind a homlokzat, mind a belső részek tekintetében. Így például a felújítás után a palota nagyméretű szobái visszakapják lakosztályjellegüket. A következő lépcsőben megerősítik a belső szerkezetet, felújítják a tetőt, illetve a tetőtérben kialakítanak egy 200–250 fős reggelizőtermet. A palota homlokzatának felújítása, amelyet a Reneszánsz Kft. végez, a tervek szerint novemberre lesz kész. Az új épületrészben kap helyet 160 normál szállodai szoba és 40 apartman. A felső két szinten egy összesen 1200 fő befogadására alkalmas konferenciaközpontot hoznak létre, amely egy 600 fős nagyteremből és további 600 férőhelyet biztosító szekciótermekből áll majd. Az új épületszárny alá épül egy háromszintes, 250 gépkocsi fogadására alkalmas mélygarázs. Az egész épület földszintjén fut majd egy átjáróház jellegű passzázs, amelyben üzletek és egyéb vendéglátó-ipari egységek lesznek kialakítva. Emellett helyt kap itt egy welnessközpont is. Frivaldszky Márk elmondta: a tervek szerint a New York-palotát jövő év közepén szeretnék megnyitni, az új szárny befejezése azonban csak 2004 első felére várható. A költségekkel kapcsolatban a képviselő nem tudott pontos öszszeget mondani, de az biztos, hogy a munkálatok összköltsége meghaladja majd a tízmilliárd forintot.
A New York-palota épületét 1894. október 24-én adták át a nagyközönségnek, a kávéházat azonban már nyáron felavatták. Az építkezésnek két célja volt: egyfelől az építtető társaságnak biztosított egy patinás székházat, másrészt az igényesen kialakított termek bérbeadása kitűnő üzleti vállalkozásnak bizonyult. A cég reprezentálásához gazdag díszítés és igényes kialakítás kellett.
Az épületet Hauszmann Alajos tervezte. A New York Life Insurance Company irodáit az első emelet körúti szárnyában alakították ki, míg a második emeleten az írók és hírlapírók Otthon-körének termei voltak. Az épület többi részében lakásokat terveztek. A földszinten, a Dohány utcai fronton – az üzleteken kívül – a kávéház kapott helyet.
Ezt L alakban alakították ki. A teret gazdag barokk stílus jellemezte, ennek megfelelően nemes anyagokat: márványt és bronzot használtak. A térszakaszok mennyezetére Mannheimer Gusztáv és Eisenhut Ferenc művei kerültek. A hangsúlyos pontokon csavart oszlopos hármas kapuzatokat alakítottak ki.
A körúti szárny utolsó szakasza elkülönült a többi stílustól. Az úgynevezett hölgytermet empire stílusban alakították ki, és zöld-fehér selyemmel borították. A kártyaszoba ettől a nemdohányzó helyiségtől a lehető legmesszebb került, a Miksa utcai szárny karzatára, hogy a hölgyeket ne zavarja se a füst, se a zaj. A két játékszoba közül a nagyobbik XV. Lajos-, a kisebbik reneszánsz stílusú volt.
Az alagsor helyiségeiről keveset tudni. A Dohány utcai szárny alsó szintjén az átadás idején étterem volt, erről több fotó is tanúskodik. A játéktermek alatt valószínűleg különtermek kaptak helyet.
A kivitelező Becshorner céget a kortársak igencsak dicsérték az igényes berendezés, a dekoráció és a műszaki megoldások miatt. A tükörablakokat a A Forgó és Társa cég szállította. A húsz négyzetméternyi ablakfelülethez hasonlót addig nem láthattak Budapesten. A festett üvegablakokat a cég főnöke, Walther Gedeon készítette. A neves Buchwald cég gyártotta a bronzasztalokat és -székeket. A világítást így minősítették a kortársak: „A világítótestek szinte beleolvadnak az architektúrába, melyet majd koszorú, majd pedig lánc vagy csillárok alakjában nagyszerűen díszítenek.”
A kávéházi művészet ezzel a palotaépítészet igényességének szintjére jutott.
1918-ban Aczél Miksa és társai vették át a kávéházat, ekkor kissé átalakították a helyiségeket, elsősorban a biliárdtermet és a felső erkély háta mögöttieket. A Dohány utcai szárny pincéjében kialakított étteremről keveset tudunk. 1919-ben és 1921-ben is bérlőcsere történt. Tarján Vilmos és társai másfél évtizedig bérelték a kávéházat. Tarján az éttermet és a bárt továbbfejlesztette. A „Tarján-korszak” átalakítási tervei csak hiányosan maradtak fent. Ebben a korszakban épült egyébként a márványterem is. Forgó Gábor neobarokk átalakítást tervezett, de alkalmazkodott Hauszmann formavilágához. Ezután jelentős átalakítás csak a harmincas években történt. Tarján 1937-es távozása után 1942-ben került ismét hozzáértő kezekbe a ház. Az ostromban megsérült az épület, 1947-ben ideiglenesen bezárták.
A korszellemhez hű átalakítást Rákos Pál tervezte meg, aki a kis presszók és olcsó helyiségek révén a kispénzű emberek számára is alkalmassá tette az épületet.
Ronnie O’Sullivan elvesztette a 137 milliót érő frémet
