Hetvenmilliárd forintos beruházásba kezd a Mol Rt. az idén, hogy az általa gyártott üzemanyagok minősége megfeleljen az Európai Unió által 2005-től megkövetelt környezetvédelmi előírásoknak – nyilatkozta Molnár István, a Mol finomításért felelős igazgatója. Hozzátette: a finomító-iparág számára a legfőbb kihívás, hogy elérjék az üzemanyag-gyártásban az EU által elvárt minőségi követelményeket. A Mol Rt. ezért Százhalombattán gázolaj-kéntelenítő, gázolajkeverő, valamint hidrogéngyár és benzin-kéntelenítő építésébe kezd. Az igazgató elmondta: a Mol által gyártott motorbenzinek minősége már csak a kéntartalom szempontjából marad el a 2005-re követelményként támasztott uniós elvárásoktól. Kivétel az EVO elnevezésű új üzemanyag, amely már minden szempontból megfelel az elvárásoknak.
A többi üzemanyag esetében utó-kénmentesítésre lesz még szükség. Ez a 70 milliárd forintból 13 milliárdot emészt fel. A motorbenzin minőségének további fejlesztése a környezetterhelés csökkenése mellett nagyobb motorteljesítményt és a fogyasztás mérséklését is eredményezi. A gázolaj esetében már nagyobb arányú minőségfejlesztésre lesz szükség. A társaság ezért építi meg új gázolajkeverő és
-kéntelenítő üzemét. A dízelüzemanyag cetánszámának növelésével a motorteljesítmény fokozódását, valamint a javuló hideg- és melegindíthatóságot lehet elérni. Az új minőségi elvárások következtében a dízellel üzemelő autók feketefüst-kibocsátása is csökken, s nő a motor élettartama. Molnár István kiemelte, hogy a szinergiák kihasználása érdekében a Mol a Slovnafttal közösen végzi e beruházásokat. Molnár István azt is hozzátette, hogy a károsanyagok kivonásával a környezet terhelése egyre inkább a kőolajfinomítókra koncentrálódik, ezért a vállalat a beruházás részeként arra is odafigyel, hogy javítsa energiafelhasználásának hatékonyságát. Emellett a szennyvíz-kezelési rendszerüket is modernizálják, valamint csökkenteni akarják a szagterhelést. A Mol és a Slovnaft összesen 120 milliárd forintot költ az új környezetvédelmi előírások elérésére, amiből már 55 milliárd forint értékben felépítették a késleltetett kokszolót Százhalombattán. Az igazgató szerint az üzemanyagok árában rövid távon drágulást okozhat az új minőségi követelmények elérése, ám tapasztalatai szerint hosszabb távon azonban ez kiegyenlítődik.
A rugalmassági megoldások jelenthetik a megoldást a magas és ingadozó energiaárakra
