A sárközi lakodalmas születése

A tolnai Sárköz évszázadok óta jól elkülöníthető, zárt világot alkot hazánk területén, amelynek életét mindig a közeli Duna határozta meg, és lakóit a mélységes hagyománytisztelet jellemezte. A honfoglalás idején benépesült tájat a középkorban már virágzó falvak borították, amelynek első írásos említése 1402-ből származik. A török pusztításokat túlélt települések élete az 1832-es Duna-szabályozást követő lecsapolásokkal vett komoly fordulatot. Az egykori ártér ugyanis dús termőfölddé, lakói pedig gazdag parasztokká váltak, és lassan a polgárosodás útjára léptek. Hagyományaik is ekkor teljesedtek ki, amelyhez idővel újak is csatlakoztak, így például ötven éve a sárközi lakodalmas.

Gazsó Rita
2002. 08. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A festői Sárköz földrajzilag egységes, jól körülhatárolható vidék, amelynek számos hagyománya a magyarság történelmével egyidős, és egy részük már csupán itt fellelhető. A sajátos néprajzú táj a Duna egykori árterében, mocsaras területen feküdt, amelynek mindenkori életét a Dunához való közelség határozta meg. Kutatók bebizonyították, hogy Sárköz már a honfoglalás idején benépesült, első írásos említésével viszont csak jóval későbbről, 1402-ből találkozhattunk, amikor is a IX. Bonifác pápa a decsiek kérésére engedélyezte egy kőtemplom felépítését. A török uralmat követően a huszonnégy sárközi faluból mindössze öt, teljesen elszegényedett település maradt életben, amelyek életében Széchenyi Duna-szabályozási programja és az ezt követő lecsapolások hoztak gyökeres változást. A néhai mocsár gazdag mezőgazdasági területté varázsolta Sárközt, amelynek lakói rövidesen tehetős parasztokká, a múlt század harmincas éveire pedig jómódú polgárokká válhattak. Ekkor alakult ki jellegzetes építészetük és az ország egyik legszínesebb és legdrágább népviselete, a drága selyemből készült, gyöngyökkel és csipkével díszített öltözékek. Egy sárközi menyecske ruhája ugyanis akkoriban legalább egy hold föld árába került, amihez a ruhaanyagot egyenesen Lyonból és a gyöngyöket is külföldről hozatták.
Sárköz lakodalmi kultúrája azonban viszonylag új keletű. Az nyilván nem véletlen, hogy a hagyományaikat így őrző és ápoló vidéken és éppen a legvadabb Rákosi-érában, idén fél évszázada, 1952-ben az országos méreteket öltő Gyöngyös Bokréta mozgalom részeként megszületett itt a sárközi lakodalmas. Az öt sárközi falu közreműködésével háromévente, eredeti külsőségek közepette Decsen megrendezett folklórműsoron a párok olykor ténylegesen hűséget fogadnak egymásnak, miként utoljára Récsey Dóra Éva és Zrínyi Péter 1999-ben. A jelentős idegenforgalmi látványosságon idén júliusban csaknem ezren vettek rész, ám az örök hűség nem volt valódi. Az idei pár sajnos nem vállalta ezt – árulta el az okot Bognár Cecil, a decsi faluház igazgatója, aki már tíz éve szervezi a község kulturális életét. A következő sárközi lakodalmasra azonban mindenképpen olyan párt szeretnék találni, akik ténylegesen öszszekötik az életüket a ceremónián – tette hozzá az igazgató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.