Multikra szabott autópálya-tenderek

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. közzétette az M3-as Polgár– Görbeháza, az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye és az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós közötti sztrádaszakaszok megépítésére vonatkozó nyílt közbeszerzési pályázat első fordulójának, az előminősítési eljárásnak a feltételeit. A közbeszerzés ellenére fővállalkozóként kizárólag azok a német–osztrák és francia tulajdonban levő hazai útépítő cégek felelnek meg, akik a Horn-kormány idején építették az autópályákat.

Putsay Gábor
2002. 08. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar tulajdonú cégek – többek között olyanok, akik a közeljövőben kétszáz kilométer hosszú gyorsforgalmi utat adnak át – mint leendő fővállalkozók be sem adhatják ajánlataikat, ugyanis az NA valamennyi szakasznál olyan feltételeket szabott, amelyeknek a beadási határidőig nem tudnak eleget tenni. Két olyan hazai cég vezeti majd a beruházásokat, amelyek 1994 és 1998 között építették az autópályákat: az egyik német–osztrák, míg a másik francia tulajdonú multinacionális vállalathoz tartozik. Az esélyegyenlőség meghirdetése mellett szorítják ki ebben a kategóriában a magyar cégeket, amelyek vezetésével ugyanolyan minőségű autópályák, folyami hidak létesülnek, mint bárhol Európában. A pályázati kiírás szerint az M7-es autópálya Balatonszárszó–Ordacsehi közötti húsz kilométer hosszú szakaszára az a cég tehet ajánlatot az előminősítési eljárásban, amely az előző három évben átlagosan tízmilliárd forint árbevétellel rendelkezik, saját tőkéje meghaladja az 500 millió forintot, és minimum 800 millió forint hitelt tud felvenni a számlavezető banktól. Kissé szerényebbek a feltételek a tizenhárom kilométer hosszú Polgár–Görbeháza (M3-as) leendő fővállalkozójának. A megbízáshoz legalább nyolcmilliárdos árbevétellel kell rendelkezni a 2001. évben, a saját tőke követelménye kétszázmillió, hitelbiztosítékként pedig ötszázmillió forintot kell felmutatni. Legmagasabbra a Becsehely–Letenye és a Letenye–Tornyiszentmiklós közötti szakszoknál tették a lécet: mindkét beruházás konzorciumvezetőjének legalább 12 milliárd forint éves árbevétellel, háromszázmillió saját tőkével és legalább egymilliárd forint hitelbiztosítékkel kell rendelkeznie. Az NA valamennyi projekt esetén feltételként szabta, hogy az eltelt öt évben legalább tíz kilométer hosszú, kétszer két sávos autópályát kellett átadnia annak, aki fővállalkozóként kívánja pályázatát beadni. Mindent összevetve ezeknek a feltételeknek a Strabag Rt. és az Egút Rt. felel meg. A pénzügyi és gazdasági referenciákat az Orbán-kormány idején megrendeléseket kapott Vegyépszer Rt. és a Betonút Rt. – az egykori Betonútépítő Vállalat jogutódja – is képes lenne teljesíteni, 2x2 sávos autópályát azonban novemberben adnak át. Fővállalkozóként a szintén francia tulajdonú Hídépítő Rt. sem rúghat labdába, mivel árbevétele nem éri el a kívánt szintet, a Ganz Acélszerkezet Rt. pedig azért nem lehet konzorciumvezető, mert nem adott át autópályát. A cégek legfeljebb konzorciumi tagként vehetnek részt az autópálya- és hídépítésben. Az NA e kategóriában is elkészítette az ajánlati felhívást, ám a fővállalkozó döntésén múlik, hogy melyik céggel kíván együttműködni.
Mint emlékezetes, az NA Rt. alig egy hónapja bonyolított le – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nyomására – egy botrányosan végződő meghívásos autópályatendert, aminek egy célja volt: bebizonyítani ország-világ előtt, hogy a tárca által választott cégek lényegesen olcsóbban képesek autópályát építeni, mint a Vegyépszer. Az eredmény ezt jól mutatta, arról azonban nem győződhetett meg a közvélemény, hogy a cégek ténylegesen olcsón építenek-e autópályát, a tendert ugyanis három nap múlva lefújták. Ezt az eljárást bármely országban megtámadná és súlyos büntetést szabna ki a versenyhivatal. A Vegyépszer Rt. tájékoztatása szerint több napot vesz igénybe a pályázati felhívás értékelése, ezt követően mondanak véleményt.
***
Vitatható döntés. Vitatható és támadható az NA Rt. felhívása – vélik lapunknak nyilatkozó szakértők. Szakmailag érthetetlen például a tíz kilométer hosszú autópálya: annak a cégnek, amelyik az autópálya egyik felét képes határidőre és az elvárt minőségben megépíteni – mint azt a Magyar Autópálya-építő Konzorcium tagjai tették Balatonaliga és Zamárdi között –, a kétszer két sávos szakaszok sem jelentenek problémát. Az NA Rt.-nek pedig teljesen nyilvánvaló, hogy ősszel vadonatúj szakaszokat ad át a Vegyépszer Rt. és a Betonút Rt., melynek építéséhez tavalyelőtt kezdtek hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.