Csődöt mondott a fővárosi közlekedés

Hetek óta katasztrofális állapotok uralkodnak a fővárosi közutakon. Számtalan útfelbontás akadályozza a tömegközlekedést és a gépjárműforgalmat, s egy tegnap reggeli balesetet követően gyakorlatilag megbénult a város. Eközben Demszky Gábor főpolgármester bejelentette: az idén támogatja a szeptember 22-i autómentes nap budapesti megrendezését. Ekkor lezárják majd az Andrássy út Bajcsy-Zsilinszky út és Nagykörút közötti szakaszát, hogy kulturális és sportrendezvények mellett nyilvános fórumokon gondolják át a közlekedés aktuális kérdéseit.

2002. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszerre kezdődött el szinte minden látványos renoválás, amelyet tizenkét év alatt elmulasztott a főváros. A munkálatok nem fejeződtek be iskolakezdésig, ezért szinte elviselhetetlen a tömeg az utakon és a reggeli tömegközlekedési járatokon. Budapest számos kerületében egyirányúsítják a főútvonalakat a felújítások miatt, a belvárosban díszburkolat építése miatt zártak le utcákat. A Bartók Béla úton még nem lehet közlekedni, de az ottani útfelújításokkal egy időben megkezdték a Flórián téri felüljáró Szentendrei útra vezető ágának javítását is, így a Budán közlekedőknek órákkal előbb kell elindulniuk, hogy bárhová eljussanak a városban. A Szentendrei útra a felüljáró alatt a szintbeni csomóponton át juthatnak el az autósok, az Árpád hídi lehajtó Tavasz utcai csatlakozásánál ideiglenesen jelzőlámpa irányítja a forgalmat kígyózó gépkocsisorokat teremtve. Az Árpád hídon Buda felé szinte lehetetlen haladni, az autóbusz is lépésben közlekedik. A Szabadság hídon Buda irányába változatlanul csak a tömegközlekedési járművek és a taxik hajthatnak át. A XI. kerületben a Tétényi úton az Etele út és Csurgói út között a kifelé vezető oldalt szintén útépítés miatt zárták le, ezért a másik oldalon irányonként csak egy sávban folyik a közlekedés, reggelente óriási torlódásokat okozva. Felújítás miatt zárták le a XIV. és a XV. kerületet összekötő Csömöri úti–Drégelyvár utcai felüljárót is a közúti forgalom elől. A Fiumei úton és a Dózsa György úton szintén építik az utat, ezért az autósokat terelőutakra kényszerítik.
Demszky Gábor főpolgármester feltehetően nem ezeken az útszakaszokon érkezett meg tegnap az Operaház elé, ahol kijelentette, hogy Budapestnek levegőre van szüksége, ezért a környezetvédők négyéves kérlelése után idén a főváros támogatja egy autómentes nap megszervezését. A gyalogosok szeptember 22-én birtokba vehetik az Andrássy utat, hogy mint Demszky mondta: „Megmutathassák, miként kell változtatnunk életvitelünkön annak érdekében, hogy Budapest valóban olyan város legyen, mint amilyennek szeretnénk.”
– Sikerült kihasználnunk a választási évet és így elérhettük, hogy négy év könyörgés után a főváros vezetése támogatásáról biztosítsa a rendezvényt – mondta el Hajtman Ágnes, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese, aki kiemelte: 1999 óta hiába írtak levelet minden évben a főpolgármesternek, nem mutatott hajlandóságot az Európában már több mint öt éve elindult rendezvény támogatására. – A levegőszennyező kamionokat évek óta beengedik a Budapest Parádénak utat nyitva az Andrássy úton, de a környezetvédők csak most kaptak lehetőséget egy Európában már hagyománynak tekinthető rendezvény megszervezésére – panaszolta Hajtman Ágnes. Szerinte a nyugati nagyvárosokban ma már úgynevezett mobilitási hetet tartanak ebben az időszakban, amelyen külön napja van a közösségi közlekedésnek, a kerékpárosoknak, az élhető utcáknak és a zöld utaknak, majd zárásként autómentes napot rendeznek egy forgalmas főútvonalon és az olyan utakon, amelyeket a hosszú távú rendezési tervben sétányoknak jelölt ki a városvezetés.
– Egyelőre be kell érnünk a Bajcsy-Zsilinszky út és a Nagykörút közötti szakaszszal, pedig azt szerettük volna, hogy az Alagútig, illetve a Hősök teréig kizárják az autóforgalmat – tudtuk meg a civil szervezet képviselőjétől. Úgy véli, a rendezvény így is remek alkalom lesz arra, hogy felszólalhasson húsz civil szervezet. Felhívhatják a figyelmet arra, hogy a főváros az elmúlt négy évben egyre kevesebb támogatást nyújtott a BKV-nak a meglévő hálózat fejlesztésére, így mire kampánycélokkal elkezdik a renoválást, már olyan tragikusak az állapotok, hogy igen sokba kerül a felújítás.
A szervezetek az autómentes napon kezdeményezhetik védett busz- és villamospályák létesítését és a környezetünk következetesebb védelmét, miközben kellemes programokkal szolgálhatnak a résztvevőknek. A pódiumokon a zenei, színházi és egyéb kulturális műsorok mellett fórumok lesznek a főváros közlekedési rendszeréről, a kerékpározásról, a légszennyezésről, a szelektív hulladékgyűjésről, az akadálymentes közlekedésről, a bioüzemanyagokról és egy élhetőbb főváros megteremtésének lehetőségéről.
A szervezők igényelték volna, hogy ezen a napon ingyenesen lehessen használni a földalattit és kedvezményekkel a többi BKV-járatot, de erre egyelőre nem kaptak ígéretet.
Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója leszögezte: a társaságnak veszteséget okoz a rendezvény, hiszen az autósok kizárásával sűríteni kell a tömegközlekedési járatokat. Amennyiben kedvezményeket adnak vasárnapra, azt a fővárosnak kompenzálnia kell. Az útfelbontásokról szólva kijelentette: azok egy része éppen a meglévő hálózat felújítását szolgálja akkor is, ha most rohammunkának tűnik. Tájékoztatása szerint a főváros sokat költ a fejlesztésre, a tervek szerint új villamosokat, buszokat vásárol majd és elvégzi a metró rekonstrukcióját is, már csak az ütemezés kérdéses. A fejlesztések forrásainak előteremtését viszont megnehezíti, hogy a BKV Rt. idén is mintegy 13 milliárd forintos veszteséggel számolhat, a fővárostól viszont 6,1 milliárd forintot kap a felújításokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.