Magyar hét nyílik ma Moszkvában

A magyar–orosz kapcsolatok javítása országaink közös érdeke, függetlenül attól, hogy éppen milyen pártok vannak hatalmon a két országban, hangsúlyozta hazánk Oroszországba akkreditált nagykövete, Keskeny Ernő, aki szeptember 30-án fejezi be négyéves moszkvai szolgálatát. Az orosz fővárosban ma megnyíló nagyszabású magyar gazdasági kiállítás és a közelgő kormányfői vizit kapcsán megjegyezte: a magas szintű politikai találkozók segítenek a kedvező légkör kialakításában, de önmagukban nem növelik a magyar exportot, ehhez áruink versenyképességén kell javítani.

2002. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A ma Moszkvában nyíló kiállítás gyakorlatilag az ön „búcsúfellépése” is, hiszen szolgálati idejének lejártával napokon belül hazatér állomáshelyéről. Ez és a mostani esemény egyfajta számadásra is alkalmat ad, s azonnal adódik a kérdés: milyen kép él jelenleg Oroszországban Magyarországról, mennyire vagyunk jelen gazdasági és kulturális értelemben ebben az országban?
– Valóban, a szeptember 17. és 24. között Moszkvában megrendezendő magyar hét egyfajta búcsúfellépésnek is tekinthető. Öszszesen hét évig szolgáltam hazámat Oroszországban, Moszkva előtt ugyanis főkonzulként dolgoztam három évig Szentpétervárott, ahol egyébként – ha kisebb méretekben is – szintén szerveztünk 1997-ben magyar napokat. Sajnos különböző okok miatt oroszországi gazdasági és kulturális jelenlétünkön egyaránt van javítanivaló. A magyar hét gazdasági és kulturális programjainak egy évvel ezelőtt megkezdett szervezésével éppen az volt a célunk, hogy demonstráljuk: Magyarország kész a sokoldalú, egyenjogú kapcsolatok fejlesztésére Oroszországgal, miután ez mindkét ország érdeke. Ezért kerül sor – mintegy száz cég részvételével – gazdasági kiállításra, a Taverna Rt. közreműködésével gasztronómiai napokra, tájegységi borbemutatókra és -kóstolókra, befektetési konferenciára, valamint filmhétre, az Auer vonósnégyes és az Ökrös együttes koncertjeire, és magyar–orosz irodalmi kerekasztal-tanácskozásra.
– Amikor négy éve Moszkvába érkezett, az elmúlt tíz évben amúgy is haloványuló kapcsolatok elsősorban a NATO-tagság okán, orosz fenntartások miatt a mélyponton voltak, tovább romlottak Jugoszlávia bombázásakor az emlékezetes konvoj körüli afférral, s nem segített a BorsodChem körüli nyilatkozatháború sem. A viszony érezhető, ám lassú javulása ellenére a problémákat jelzi, hogy magyar–orosz csúcstalálkozóra ezen idő alatt nem került sor. Ezt akadályozta, hogy orosz részről főképp az apparátus szintjén nehezen szabadulnak a szovjet berögződésektől, de Budapest is elaludt, s nem érzékelte Putyin külpolitikai nyitását, szeptember 11-e után pedig már hiába futott a szekér után.
– Országaink kapcsolatai a 90-es évek második felétől mindenekelőtt objektív okok miatt nem érik el a kívánt szintet. Miközben exportunkat 1997-re egymilliárd dollárra futtattuk fel, az 1998-as orosz pénzügyi válság fizetőképes kereslet híján azonban visszavetette a magyar kivitelt (2001-ben 472 millió USD volt a magyar export). A NATO-bővítés első körének, de különösen a balkáni válságnak s annak az orosz gyakorlatnak a hatására, melynek során e nemzetközi válságot kivetítették a kétoldalú viszonyra, erősen lehűltek politikai kapcsolataink is. Megítélésem szerint a fordulat éve 2001, amikorra stabilizálódott az orosz gazdaság, s elmúltak a balkáni válság negatív hatásai. E folyamatot erősítette, hogy szeptember 11-ét követően gyökeres fordulat következett be az orosz külpolitikában is, egy erőteljes nyitás formájában az euroatlanti térség irányába. Tévedés Budapest „elalvásáról” beszélni, hiszen az előkészített miniszterelnöki találkozót 2001 tavaszán nem a magyar fél mondta le, ez év őszén pedig sor került Szeleznyov dumaelnök budapesti, majd 2002 tavaszán Martonyi János külügyminiszter moszkvai útjára.
– Az év végén rendezendő kormányfői csúcs is jelzi, hogy most élénkülni látszanak a kapcsolatok. Amíg azonban a jobboldali kormányt, ha nem is tudatosan, de az önmagát túlélt szovjetellenesség húzta vissza, addig most a baloldalt mintha régi nosztalgiák vinnék tévútra. Különböző előjelekkel, de egyik megközelítés sem igazán számol azzal, hogy Oroszország megváltozott. Milyen érdekek vezérlik ma elsősorban Moszkvát a kétoldalú kapcsolatokban?
– Oroszország fő gazdasági célja a közép-európai országok, így hazánk vonatkozásában is az, hogy a régió EU-csatlakozásáig minél stabilabb gazdasági pozíciókat építsen ki a térségben. Magyarország üdvözli a külföldi tőkebefektetést, függetlenül attól, hogy milyen országból érkezik, ha az átlátható és megfelel a nemzetközi, illetve a hazai jogszabályoknak. Jó példaként hozható fel a Mol és a Jukosz együttműködése mind Magyarországon, mind az oroszországi Hantiföldön, míg negatív példaként emlékezhetünk a Szibur célkitűzéseire. Kapcsolataink egyébként valóban élénkülőben vannak. Örvendetes, hogy szaporodnak a politikai találkozók – a közelmúltból megemlíthetjük Kovács László külügyminiszter oroszországi munkalátogatását, majd Németh Zsoltnak, az Országgyűlés külügyi bizottsága elnökének moszkvai útját –, amelyek kedvező klímát teremthetnek a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok fejlesztésére. A jövőben terveink szerint sor kerülhet a belügyminiszterek és a védelmi miniszterek találkozójára, december második felében Putyin elnök és Kaszjanov miniszterelnök meghívására Moszkvába látogat Medgyessy Péter miniszterelnök, amit 2003-ban a házelnökök, majd reményeink szerint az elnökök hivatalos találkozója követhet. Mádl Ferenc köztársasági elnök 2003-ban kész viszonozni Jelcin elnök 1992-es hivatalos budapesti látogatását.
– Ezek után reális-e az elképzelés, hogy a magyar export két-három év alatt 50 százalékkal növekedjen, vagy várható-e előrelépés az olyan vitás kérdésekben, mint a műkincsügy?
– A magas szintű politikai találkozók segítenek a kedvező légkör kialakításában, de önmagukban nem növelik a magyar exportot. Ehhez a magyar áruk versenyképességén kell javítani, ami egyszerre jelenti az árat, a fizetési feltételeket, a hitelkonstrukciókat és a biztosításokat, s e téren az államnak a jelenleginél nagyobb szerepet kell vállalnia. Másrészt létre kell hozni az együttműködés új formáit, el kell mélyíteni a termelési kooperációt, nagyobb hangsúlyt kell helyezni a termékek puszta eladásán kívül a technológiák exportjára, a közös vállalatok alapítására stb. Remény van ugyanakkor arra, hogy a kedvezőbb politikai légkör kialakulása növeli a vitás kérdések megoldásának az esélyeit, s így végre visszatérhet Magyarországra a református egyház sárospataki könyvtárának Oroszországban található része. A kérdést jelenleg a tárcaközi konzultatív tanács vizsgálja, s az érvényben lévő orosz törvény alapján is vissza kell szolgáltatnia hazánknak a könyveket, hiszen azok egyházi tulajdont képeznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.