Díjemelkedést, hosszú távon akár az inflációt meglódító drágulást hozhat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás – tavaly hat, az idén 4,7 százalékos – díjplafonjának eltörlése, amiről a kormány határozott a napokban – vélik a szakmai érdekképviseletek. A biztosítók szerint viszont a kormánydöntésnek nincs érdemi hatása. Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke arra mutatott rá: az eddigi díjplafon is csak a szerződésállomány egészére vonatkozott. Így sok ügyfél eddig is tapasztalhatta, hogy – korlátozás ide vagy oda – az ő „kötelező” díja 10-15 százalékkal nőtt. A régi ügyfelekhez képest ugyancsak borsosabb díjat szabtak az újonnan szerződőknek.
Kovács szerint a piacon lévő kilenc biztosító – Allianz Hungária, Argosz, AXA, ÁB-Aegon, Európa, Generali-Providencia, Köbe, OTP-Garancia, Zürich – száma nem jelentős, így ezek között nincs díjverseny (ellentétben például Németországgal, ahol 200 autóbiztosító van). A jogi szakember szerint a díjmaximum eltörlésével eleinte nem lesz éles drágulás. Amint azonban a piac vezető cégeinek sikerül kiszorítaniuk a kisebb riválisokat, megugorhatnak a díjak.
A piaci versenyt csak kissé élénkítheti, hogy várhatóan két újabb cég, az Union Biztosító és a MÁV Általános Biztosító Egyesület is „beszáll” a kötelező biztosítás piacára. Maják Viktor, az Union marketingvezetője szerint a társaságnál október elején születhet döntés az üzleti tervről, s ennek nyomán akár a közeljövőben indulhatnak. A biztosító mind az egyéni, mind a vállalati biztosítási piacon jelen kíván lenni. A piacot szűkíti viszont, hogy a Zürich Biztosító a napokban a Generali érdekkörébe került, így nem kizárt, hogy azonos konstrukciókkal rukkolnak elő.
A biztosítóknak október 30-ig kell közzétenniük 2003. évi „kötelező” díjaikat két napilapban, ügyfélszolgálataiknál és az interneten. Ha egy ügyfél más biztosítóhoz kíván igazolni, azt november 30-ig jeleznie kell régi biztosítójánál, egyúttal kérve bónusz-malusz igazolását is.
A Hezbollah újabb háborúval fenyegette meg Izraelt
