Drasztikus BKV-áremelés várható?

A választások után már a főpolgármester is elismeri, hogy rendkívül nagy bajban van a BKV Rt. Lapunk korábban többször is foglalkozott a közlekedési társaság súlyos anyagi helyzetével, ami csak bizonyos belső felhasználású levelekből derült ki. Demszky Gábor a kormánytól vár segítséget, s bízik a BKV normatív állami támogatásának visszaállításában. Az ellenzék szakpolitikusa szerint tizenkét éve olyan várospolitika jellemzi Budapestet, amely nem vette figyelembe a közösségi közlekedés igényeit.

2002. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor lát esélyt arra, hogy a Budapesti Közlekedési Rt.-t közösen megmentse a főváros és a kormány. A főpolgármester elmondta: Budapest a jövőben nem képes a 2002. évi 29 milliárd forintos támogatásnál többet adni a közlekedési társaságnak, ugyanakkor a kormánnyal egyetértésben egy megoldáscsomagot dolgoznak ki, amelynek lényege a BKV-t érintő hátrányok megszüntetése. Az MTI-nek a múlt hét végén úgy fogalmazott: azt várja a kabinettől, hogy az más közlekedési vállalatokkal megegyezően kezelje a BKV-t, és adjon neki normatív támogatást, valamint hogy a főváros önállóan, a Pénzügyminisztérium jóváhagyása nélkül dönthessen a díjemelések mértékéről. A főpolgármester szerint az államnak át kellene vállalnia a BKV adósságát ahhoz, hogy ne csökkenjen a cég szolgáltatásának színvonala. Ez szakértők szerint annyit jelent, hogy ha a kabinet nem vállalja át a vállalat felhalmozott adósságát, akkor jövőre további járatritkításra, esetleg -megszüntetésre lehet számítani, ellentétben az MSZP és az SZDSZ választási ígéreteivel.
A főpolgármester kitért arra is, hogy a közlekedési vállalat diszkriminált helyzetben van, mert nem igényelheti vissza a gázolaj jövedéki adóját – ez hárommilliárd forintos bevételkiesést okoz a társaságnak évente –, a HÉV-re pedig nem kaphatja meg a termelési támogatást, mert nem a vasúti törvény által támogatott helyközi, hanem helyi vasútnak minősítették.
– 2001-től a bevételek nem fedezik a szükséges felújításokat, új beszerzéseket, fejlesztéseket, a veszteség a beszerzésre fordítható összeg másfélszeresére nőtt, a cég éves folyó hiánya 25 milliárd forint – tette hozzá a főpolgármester. Demszky szerint az előző kormány nem adott normatív támogatást a BKV-nak, valamint a Pénzügyminisztérium miatt nem tudták a szükséges mértékben emelni a jegyárakat. Ismeretes: a közvetlen állami támogatást 1996-ban vonta meg a BKV-tól a Horn-kormány, az előző kabinet idején pedig a pénzügyi tárca maximum a tervezett inflációval azonos arányú jegyáremelést hagyott jóvá.
Szálka Miklós, a Fidesz fővárosi képviselője, a BKV felügyelőbizottságának tagja úgy látja, hogy a közlekedési társaság finanszírozási problémái 1996-ra nyúlnak vissza. Úgy véli, újra kell gondolni az egész közösségi közlekedés támogatási rendszerét. A szakpolitikus szerint az előző tizenkét évben a városvezetés nem tömegközlekedés-barát politikát folytatott. Egy-egy beruházásnál soha nem volt szempont a budapesti tömegközlekedés helyzetének javítása. Nemcsak metró nem épült, hanem buszsávokat sem jelöltek ki ott, ahol kellett volna – mondta Szálka Miklós. Hozzátette: 1990-ben a főváros a költségvetésének tizenhét százalékát fordította a tömegközlekedés támogatására, tavalyra ez az arány 4,7 százalékra csökkent. Szerinte a város ugyanúgy átvállalhatná a BKV adósságát, mint az állam. Megjegyezte: nem szabad megengedni, hogy a gondatlan várospolitika miatt eladósodott BKV az utazók zsebéből, drasztikus jegyáremelésekkel pótolja hiányát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.