Egy-egy modellváltás mindig nagyon megterheli az érintett autógyártó költségvetését. Az új modell kifejlesztése horribilis összegeket emészt fel, az előd iránt pályafutása végén már lanyhul a kereslet, az utód felfutása – a gyártásé és az eladásoké egyaránt – pedig nem mindig zökkenőmentes. Az új Saab 93-ason szerencsére csak a sok befektetett munka és a ráköltött temérdek pénz látszik: ilyen jó autó még nem gördült le a trollhättani szerelőszalagról. Arról ugyan megoszlanak a vélemények a Saab-hívők között, hogy az új 93 igazi, hamisítatlan Saab maradt-e, ám vitathatatlan tény, hogy minden tekintetben fölveszi a versenyt az Audi, a BMW, a Mercedes és a Volvo hasonló kategóriájú modelljeivel. Sőt, több tekintetben meg is előzi ezeket.
Vegyük például a felszereltséget. A Saab e téren mindig nagyvonalú volt, a 93-as azonban a svéd márka kocsijaiban eddig elérhetetlen tételek egész sorát vonultatja föl. Igaz, hogy az Aero megérkezéséig csúcsmodellnek számító kétliteres, 175 lóerős Vector-kivitelt teszteltük, a bőséges lista mégis lenyűgöző: a teljes biztonsági elektronika (többek között vészfékasszisztens, menetstabilizáló, fékerőelosztó, ABS és fél tucat légzsák) mellett hiánytalan volt a komfort is (elképesztően hatékony ülésfűtés a bőr-szövethuzatú első ülésekben, automata klíma, kézzel is kapcsolható automatikus váltó, elektromos ülések, CD-s hifi, fedélzeti komputer stb).
A kocsi menetjellemzői tovább javítják az összképet. A futómű pazar: precíz, sportos és kényelmes egyszerre, a lézerpontos kormányzással kiegészülve igazi élményautóvá avatják a derék limuzint. A motor jóval erősebbnek érződik, mint valójában. Ennek oka abban rejlik, hogy a svédek védjegyévé vált turbómotor már kis fordulatszámon is elképesztően nagy nyomatékot szabadít a kerekekre. S itt újra csak a felfüggesztést kell dicsérnünk. Nincsenek hajtási befolyások, s nagy gázadásnál sem csikorognak a gumik, azaz a nyomaték oda jut, ahova kell: az útra.
E parádés produkciót időtlen eleganciával, minőségi kidolgozással, igényes részletmegoldásokkal fejeli meg a 93-as. S a végére marad a Saab igazi aduja, az ár. Bár a legolcsóbb, 150 lóerős alapmodellért is nyolcmilliót kérnek, ebben a mezőnyben az általunk kipróbált 2.0t Vector tízmilliós ára sem számít soknak, ha figyelembe vesszük a Saab által nyújtott szolgáltatásokat, a riválisokénál gazdagabb felszereltségét és újdonsága varázsát.
Vizsgálat indult Franciaországban a X ellen, mert az algoritmusa alkalmas lehet külföldi beavatkozásra
