Ezúttal kilenc tonna kőolaj fenyegeti a máris négyszáz kilométer hosszan szennyeződött spanyol partot – vélik a szakértők. A helyi kormányzat halászatért felelős tanácsosa, Enrique Lopez Veiga tegnap reggel kijelentette: a szenynyeződés eléri a partot.
A csütörtökön még 60 kilométerre lévő olajfolt a tegnapi erős nyugati szél miatt egyes hírek szerint már harminc kilométerre megközelítette a partot. Az előrejelzések szerint a szél vasárnap és hétfőn elérheti az óránkéti 100-120 kilométeres sebességet, így elkerülhetetlen az újabb katasztrófa.
A máris 5-6 méteres hullámok miatt a part mentén elhelyezett úszó gátak sem tudják megállítani az olaj terjedését, és szinte lehetetlenné teszik a helyszínen lévő, hét szivattyús hajóból álló nemzetközi flotta munkáját. A szennyeződés – La Coruna település és a Finisterre-fok között – most is a halálpartot veszélyezteti leginkább, de már a portugálok is készülhetnek – jelentette a Wanadoo hírügynökség. A kilencezer tonnás olajszőnyeg várhatóan vasárnap éri el a Finisterre- fokot.
A galíciai kormányzóság tegnap bejelentette: elkezdték a tenger élőlényeit védő akciót: ezerhatszáz élőhelyen mintegy 160 ezer méter hosszan helyeztek ki műanyag védőfóliákat. Előkészítették az úszó gátakat is, de az erős szél és a hatalmas hullámok miatt egyelőre használhatatlanok. Minden használható vízi jármű is készenlétben áll, hogy szükség esetén azonnal elkezdjék a környék tisztítását. A szárazföldön 800 embert riadóztattak. Az eddigi adatok szerint 141 strandról 2100 tonna kőolajat gyűjtöttek össze. A Santa Cruz-i és a pontevedrai mentőközpontokba eddig 550 madarat, többségében pelikánt, kormoránt szállítottak.
A hihetetlen méretű környezeti katasztrófát a hetvenhétezer tonna kőolajat szállító Prestige tanker okozta, amely november 13-án léket kapott. Egy héttel később a galíciai partoktól 270 kilométerre kettétört és elsüllyedt. Csaknem 20 ezer tonna kőolaj ömlött a tengerbe. Eközben ötven tonna gázolajjal a fedélzetén Észtországból tegnap útra kelt a veszélyes anyagot szállító, kiöregedett és elavult technikájú Byzantio, amely december első napjaiban ér a francia partokhoz. Az AFP szerint a világon több mint ezer, a Prestige-hez hasonló szállítóhajó közlekedik. Bármelyik hatalmas környezeti katasztrófát okozhat.
Ez év október végéig összesen 3406 olajszállítót számoltak össze a világon. Egyharmaduk 20 éves vagy annál idősebb, ez a kor önmagában is hatalmas kockázatot jelent. Kilencvenegy hajó öregebb volt 30 évesnél, és öt olyan is közlekedik még, amelyet 1959-ben építettek.
Kubatov Gábor is elbúcsúztatta a mandátumát elvesztő Fekete-Győr Andrást