Eredményekről még nem tud beszámolni a gazdasági és közlekedési tárca az M5-ös autópálya díjairól és továbbépítéséről folytatott tárgyalásokkal kapcsolatban, azt viszont tegnap hírül adták, hogy Csillag István miniszter visszavonta az M5-össel foglalkozó miniszteri biztos megbízatását. Szalai Béla helyett Kovács Ferenc gazdaságfejlesztési és pénzügyi helyettes államtitkárt kérte fel a miniszter a tárgyalások vezetésére, amelyek legnagyobb tétje, hogy az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel sikerül-e megállapodni a díjak jelentős csökkentéséről vagy a matricás rendszer bevezetéséről. Jelenleg ugyanis Európa egyik legdrágább autópályája az M5-ös: a személyautóval közlekedőknek például egyetlen útért – 114 kilométer – 2690 forintot kell fizetniük.
Mint arról korábban beszámoltunk, az AKA évi ötmilliárd forint hozzájárulást igényelt a matricás rendszer bevezetéséhez azon felül, hogy idén például négymilliárd forint üzemeltetési hozzájárulást – az elmaradt díjbevételek és a nyereség pótlásaként – fizet az állam. A magas sztrádadíjak mellett így az adófizetők is hozzájárulnak az AKA költségeihez. (Az AKA hat és fél évig jogosult az üzemeltetési hozzájárulásra a koncessziós szerződés értelmében.) Csillag István eddig többször hangoztatta, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az AKA-val. Az önkormányzati választás előtt pedig úgy nyilatkozott, hogy minden esély megvan a megállapodásra.
Szalai Attila elmondta, hogyan térhet vissza egykori önmagához
