A Prestige, hetvenhét ezer tonna kőolajjal a tartályaiban, a múlt szerdán sérült meg Észak-Spanyolország partjainál. Hat nap múlva kettétört és elsüllyedt. Műholdas felvételekre és a La Coruna-i kírízisközpont szakembereire hivatkozva az El Pais azt állítja: a hajóból a hivatalosan közölt adatoknál kétszer több, azaz összesen húszezer tonna nehézolaj került az óceánba. A lap szerint az olaj nem egy, hanem 2,58 százalékban tartalmaz ként, tehát jóval mérgezőbb, mint eddig gondolták.
Galícia tartományban, ahol máris 295 kilométer hosszan szennyeződött a part, a hét végére is viharos szelet várnak, amely újabb területekre sodorja ki az olajat – jelentette be a meteorológiai intézet szóvivője. A francia Ailette fertőtlenítőhajót La Corunába rendelték, Belgium pedig az olajszennyeződések felszámolására alkalmas különleges vízi járművet küld a helyszínre.
– Az óceán mélyére süllyedt olaj a nagy nyomás és a hideg miatt öszszeállhat, akár a rágógumi, és akkor nem robban fel – nyilatkozta a Libérationnak Ian White, a kőolajszállítók környezetszennyezéssel foglalkozó nemzetközi szervezetének, az ITOPF-nak az elnöke.
Közben vita kerekedett az úszó barikádokról: a környezetvédelmi világalap, a WWF szerint legalább 80–100 kilométer hosszan kellene elhelyezni azokat, de eddig csak 14 kilométernyi került a vízre. A spanyol kormányt képviselő Arsenio Fernandez de Mesa viszont azt állította: 31 kilométernyi gát áll rendelkezésükre, de eddig csak 18 kilométernyit kellett felhasználniuk.
A Greenpeace szerint a spanyol kormány a felelősségtől és a kiadásoktól akart megszabadulni, amikor úgy döntött: a Perstige-t nem a spanyol partra, hanem nemzetközi vizekre vontatja, hogy ott süllyedjen el. Csáki Roland, a szervezet magyarországi kampányszervezője lapunknak elmondta: a szárazföld közelében a tankert megóvhatták volna a hullámoktól és a széltől. A környezetvédő szervezet már évek óta követeli olyan speciális kikötő felépítését Európában, ahol a megsérült tankerek biztonságban, elkülönítve kiköthetnének. Spanyolországban több száz Greenpeace-aktivista, katona és katasztrófamentő dolgozik – tette hozzá Csáki. Egy speciálisan felszerelt akcióbusszal néhány magyarországi önkéntes is megérkezett, hogy logisztikai háttérrel segítse a mentést.
Újabb szennyezés Norvégiánál. A sarkvidéki norvég partoknál csütörtökön elsüllyedt a Murman orosz halászhajó: a 32 fős legénységet kimentették, a parti vizeket azonban olajszennyezés fenyegeti. A halászhajó fedélzetén 420 tonna gázolajjal és 12 tonna kenőolajjal merült a mélybe, s az olajszármazékok veszélyt jelentenek a norvég partvidék élővilágára. (MTI)
Kubatov Gábor is elbúcsúztatta a mandátumát elvesztő Fekete-Győr Andrást