Vihar nehezíti a mentést

A viharos idő szinte lehetetlenné teszi a védekezést a galíciai partokon – adta hírül az AFP. Az óránkénti száz kilométeres sebességgel érkező északi szél és a hat-hét méter magas hullámok tegnap La Coruna város felé hajtották a több négyzetkilométer kiterjedésű olajfoltot, amely kedden, a Prestige süllyedésekor került az Atlanti-óceánba. Újabb hírek szerint úgy tűnik: a tankerből nem tíz-, hanem húszezer tonna olaj került eddig a vízbe.

2002. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Prestige, hetvenhét ezer tonna kőolajjal a tartályaiban, a múlt szerdán sérült meg Észak-Spanyolország partjainál. Hat nap múlva kettétört és elsüllyedt. Műholdas felvételekre és a La Coruna-i kírízisközpont szakembereire hivatkozva az El Pais azt állítja: a hajóból a hivatalosan közölt adatoknál kétszer több, azaz összesen húszezer tonna nehézolaj került az óceánba. A lap szerint az olaj nem egy, hanem 2,58 százalékban tartalmaz ként, tehát jóval mérgezőbb, mint eddig gondolták.
Galícia tartományban, ahol máris 295 kilométer hosszan szennyeződött a part, a hét végére is viharos szelet várnak, amely újabb területekre sodorja ki az olajat – jelentette be a meteorológiai intézet szóvivője. A francia Ailette fertőtlenítőhajót La Corunába rendelték, Belgium pedig az olajszennyeződések felszámolására alkalmas különleges vízi járművet küld a helyszínre.
– Az óceán mélyére süllyedt olaj a nagy nyomás és a hideg miatt öszszeállhat, akár a rágógumi, és akkor nem robban fel – nyilatkozta a Libérationnak Ian White, a kőolajszállítók környezetszennyezéssel foglalkozó nemzetközi szervezetének, az ITOPF-nak az elnöke.
Közben vita kerekedett az úszó barikádokról: a környezetvédelmi világalap, a WWF szerint legalább 80–100 kilométer hosszan kellene elhelyezni azokat, de eddig csak 14 kilométernyi került a vízre. A spanyol kormányt képviselő Arsenio Fernandez de Mesa viszont azt állította: 31 kilométernyi gát áll rendelkezésükre, de eddig csak 18 kilométernyit kellett felhasználniuk.
A Greenpeace szerint a spanyol kormány a felelősségtől és a kiadásoktól akart megszabadulni, amikor úgy döntött: a Perstige-t nem a spanyol partra, hanem nemzetközi vizekre vontatja, hogy ott süllyedjen el. Csáki Roland, a szervezet magyarországi kampányszervezője lapunknak elmondta: a szárazföld közelében a tankert megóvhatták volna a hullámoktól és a széltől. A környezetvédő szervezet már évek óta követeli olyan speciális kikötő felépítését Európában, ahol a megsérült tankerek biztonságban, elkülönítve kiköthetnének. Spanyolországban több száz Greenpeace-aktivista, katona és katasztrófamentő dolgozik – tette hozzá Csáki. Egy speciálisan felszerelt akcióbusszal néhány magyarországi önkéntes is megérkezett, hogy logisztikai háttérrel segítse a mentést.

Újabb szennyezés Norvégiánál. A sarkvidéki norvég partoknál csütörtökön elsüllyedt a Murman orosz halászhajó: a 32 fős legénységet kimentették, a parti vizeket azonban olajszennyezés fenyegeti. A halászhajó fedélzetén 420 tonna gázolajjal és 12 tonna kenőolajjal merült a mélybe, s az olajszármazékok veszélyt jelentenek a norvég partvidék élővilágára. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.