Fejleszti törzshálózatát a MÁV

A MÁV Rt. 2003-ban fejlesztéseinek nagy részét az Európai Unió ISPA-támogatási alapjaiból, illetve pénzintézetek kölcsöneiből valósítja meg. Tisztán állami, illetve MÁV-források bevonásával vasútvonal fejlesztésére nem kerül sor. A járműpark szinten tartó felújítását is kizárólag hitelből fedezik.

Putsay Gábor
2003. 02. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén 88,6 milliárd forint összegű fejlesztést tervez a MÁV Rt. Ebből az összegből az árufuvarozásra 3,2 milliárd, a személyszállításra 22,5 milliárd, a vontatójárművek felújítására 13,4 milliárd, egyéb beruházásokra – állomások, műtárgyak fejlesztése – 6,1 milliárd forintot költ a vasúttársaság. A törzshálózat egyes szakaszainak újjáépítésére 43,4 milliárd jut. A tervezett beruházásokhoz 25,7 milliárdot a költségvetés biztosít, ugyancsak 25,7 milliárd a korábban felvett állami és MÁV-hitel, az ISPA-támogatás mértéke 15,2 milliárd, ezeken felül további 22 milliárdos kölcsön felvételét tervezi a MÁV. Mangel János, a MÁV Rt. fejlesztési főosztályának vezetője a jelentős beruházásokról elmondta: az Európai Fejlesztési Bank (EIB) hiteleiből folytatják – 2005-ig – a Budapest– Újszász–Szolnok vasúti fővonal korszerűsítését, az idén megkezdik és a tervek szerint jövőre befejezik a Cegléd–Kiskunfélegyháza–Szeged vonal rehabilitációs munkálatait. Az ISPA-források felhasználásával újítják fel a vasútvonalat Vecsés–Cegléd–Szolnok, Budapest–Hegyeshalom, illetve Boba és Zalalövő között 2006-ig. A Boba– Zalalövő–Bajánsenye vasútvonalat villamosítják.
Ugyancsak ISPA-pénzek felhasználásával kezdődnek az idén a felújítási munkák a Békéscsaba– Lökösháza vonalon. Az ISPA igénybevételekor – amire 2001 óta nyílik lehetőség – a teljes beruházási költség ötvenszázalékos mértékéig hazai forrást kell biztosítani, ami a vasúti fejlesztések esetén 40 százalék bankhitel és 10 százalék állami pénz. Ebben az évben tisztán állami forrásból nem kezdődik vasútvonal-fejlesztés. A vontató-, illetve a személyszállító járművek korszerűsítését – mivel az állam ehhez nem biztosít forrásokat – is kizárólag hitelből valósítja meg a vasúttársaság, ami a jelenleg is tekintélyes adósságállományt növeli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.