Jelentősen csökkenő útjavítási keret

Miközben a közlekedést Budapest útjain soha nem látott mennyiségű, százezernél is több kátyú nehezíti, kiderült, hogy a tavalyi 13,9 milliárd helyett az idén – a fővárosi költségvetés tervezete szerint – csak másfél milliárd forint jut a budapesti közutak felújítására. Az eddigiek mellett újabb gyorsforgalmi utaknál takarták le a hatvan és hetven kilométeres óránkénti sebességet megengedő táblákat, s néhány főúton csak harminccal szabad haladni. Országosan a megyei közútkezelők ötvenötmilliárd forintot kapnak útfelújításra az idei költségvetésből, a tavalyi hetvenhárommilliárddal szemben.

2003. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalain több mint tizenhatezer kátyú keletkezett az idén – nyilatkozta Konyáry Zsófia, a főpolgármesteri hivatal városi útalosztályának vezetője, hozzátéve: ez többszöröse a tavalyi év hasonló időszakában keletkezett mélyedések számának. Információink szerint a mellékutakon lévő kátyúkkal együtt több mint százezer kráter borítja Budapest útjait. Rendelkezéseik szerint az eddigiek mellett az autósoknak ezentúl csak ötvennel szabad közlekedniük az Üllői út, a Kerepesi út, a Budafoki út, a Váci út, a budai alsó rakpart, a Grassalkovich út és a Helsinki út bizonyos szakaszain. Ennél is lassabban, harminccal szabad menni a Gyömrői út, az Andor utca, a Galváni út és a Nagy Lajos király útja egyes részein. Konyáry szerint március végére ideiglenes kátyúzóanyaggal betömik az összes mélyedést, és ezt követően visszaállítják a gyorsforgalmat a fővárosban.
Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes szerint az idei útfelújítási keretből csak a már megkezdett beruházások befejezését és maximum egy út felújítását lehetne elvégezni.
Deutsch Tamás, a Fővárosi Közgyűlés Fidesz–MKDSZ frakciójának vezetője lapunknak elmondta: az elmúlt tizenkét év felelőtlen várospolitikája következtében teljesen „szétesett” Budapest úthálózata. Az európai átlagnak megfelelő négy-öt százalék helyett évről évre csupán az utak egy százalékát újították föl.
– Felmérések szerint a magyar autósok húsz százalékkal mindig gyorsabban szeretnek menni a megengedettnél – véli Bilkei Pál közlekedéspszichológus a sebességkorlátozások kapcsán. Kiemelte: a jelenlegi helyzetben a vezetők elsősorban az előttük haladó járművekre és az útra koncentrálnak, ezért a rengeteg kátyú miatt – kocsijuk biztonsága érdekében – alkalmazkodva az útviszonyokhoz, lassabban haladnak.
Lengyel Sándor, a 6´6 Taxi marketingigazgatója szerint az intézkedések az autósok érdekében születtek. Ugyanakkor állítja: nem rossz minőségű, gyorsan kikopó kátyúzóanyaggal kellene toldozgatni az utakat az egyszeri „tisztességes” felújítás helyett.
***
Kátyúhelyzet vidéken. Pécsett eddig 6-7000 krátert tömtek be ideiglenes kátyúzóanyaggal, de még további tizenötezer vár kijavításra. Szegeden százmilliós nagyságrendű kárt okozott a több ezer úthiba, ami miatt sávlezárásokat és sebességkorlátozásokat léptettek életbe. Miskolcon becslések szerint tizenötezer kátyú nehezíti a közlekedést, elsősorban a főútvonalakon. Debrecenben a mintegy másfél ezer mélyedés java része a mellékutakon található. Győr-Moson-Sopron megyében az utak negyvenöt százalékán vannak különféle hibák, négy főúton sebességkorlátozásokat vezettek be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.