Csak Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalain több mint tizenhatezer kátyú keletkezett az idén – nyilatkozta Konyáry Zsófia, a főpolgármesteri hivatal városi útalosztályának vezetője, hozzátéve: ez többszöröse a tavalyi év hasonló időszakában keletkezett mélyedések számának. Információink szerint a mellékutakon lévő kátyúkkal együtt több mint százezer kráter borítja Budapest útjait. Rendelkezéseik szerint az eddigiek mellett az autósoknak ezentúl csak ötvennel szabad közlekedniük az Üllői út, a Kerepesi út, a Budafoki út, a Váci út, a budai alsó rakpart, a Grassalkovich út és a Helsinki út bizonyos szakaszain. Ennél is lassabban, harminccal szabad menni a Gyömrői út, az Andor utca, a Galváni út és a Nagy Lajos király útja egyes részein. Konyáry szerint március végére ideiglenes kátyúzóanyaggal betömik az összes mélyedést, és ezt követően visszaállítják a gyorsforgalmat a fővárosban.
Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes szerint az idei útfelújítási keretből csak a már megkezdett beruházások befejezését és maximum egy út felújítását lehetne elvégezni.
Deutsch Tamás, a Fővárosi Közgyűlés Fidesz–MKDSZ frakciójának vezetője lapunknak elmondta: az elmúlt tizenkét év felelőtlen várospolitikája következtében teljesen „szétesett” Budapest úthálózata. Az európai átlagnak megfelelő négy-öt százalék helyett évről évre csupán az utak egy százalékát újították föl.
– Felmérések szerint a magyar autósok húsz százalékkal mindig gyorsabban szeretnek menni a megengedettnél – véli Bilkei Pál közlekedéspszichológus a sebességkorlátozások kapcsán. Kiemelte: a jelenlegi helyzetben a vezetők elsősorban az előttük haladó járművekre és az útra koncentrálnak, ezért a rengeteg kátyú miatt – kocsijuk biztonsága érdekében – alkalmazkodva az útviszonyokhoz, lassabban haladnak.
Lengyel Sándor, a 6´6 Taxi marketingigazgatója szerint az intézkedések az autósok érdekében születtek. Ugyanakkor állítja: nem rossz minőségű, gyorsan kikopó kátyúzóanyaggal kellene toldozgatni az utakat az egyszeri „tisztességes” felújítás helyett.
***
Kátyúhelyzet vidéken. Pécsett eddig 6-7000 krátert tömtek be ideiglenes kátyúzóanyaggal, de még további tizenötezer vár kijavításra. Szegeden százmilliós nagyságrendű kárt okozott a több ezer úthiba, ami miatt sávlezárásokat és sebességkorlátozásokat léptettek életbe. Miskolcon becslések szerint tizenötezer kátyú nehezíti a közlekedést, elsősorban a főútvonalakon. Debrecenben a mintegy másfél ezer mélyedés java része a mellékutakon található. Győr-Moson-Sopron megyében az utak negyvenöt százalékán vannak különféle hibák, négy főúton sebességkorlátozásokat vezettek be.
Drámai részletek: sokkal alattomosabban támad az infarktus, mint gondolnánk