Szeged beruházó nélkül

A British Petrol Solar lemondott arról a korábbi szándékáról, miszerint az üzemeltetés fejében 13,5 milliárd forintot költene a szegedi reptér fejlesztésére. Feltételként csupán azt kérték a cég illetékesei, hogy az önkormányzat hatvan hektár szántó megvásárlásával biztosítsa a légikikötő területének bővítését.

Bálint József
2003. 02. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután a brit cég grandiózus terve meghiúsult, a város volt és jelenlegi vezetői most egymásra mutogatnak. A városfejlesztésért felelős alpolgármester, Nagy Sándor (SZDSZ) szerint a terv azért nem valósult meg, mert az önkormányzat azt várta volna el, hogy egy ilyen horderejű beruházás esetén a befektető rendelkezzen részletes üzleti tervvel. A BP Solar viszont csak akkor lépett volna, ha a város jelentős anyagi költségvállalást tesz.
Bartha László (Fidesz) volt polgármester ezzel szemben azt állítja: a jelentős beruházásra vállalkozó cég vezetőivel tavaly nyáron sikerült megállapodniuk valamennyi részletkérdésben. A közgyűlés szeptember elején jóváhagyta, hogy az önkormányzat a reptér mellett kisajátíthasson hatvan hektár szántót a légikikötő területének bővítésére. A briteknek ugyanis az volt ez egyetlen feltételük, hogy vállalják a fejlesztés költségeit. Bartháék ezek után alaposan meglepődtek a BP Solar képviselőjének minapi bejelentésén, hogy a cég hátat fordít Szegednek, és nagy valószínűséggel a temesvári repülőteret fejlesztik. Szerintük ez rendkívül hátrányos helyzetbe hozhatja Szegedet, mert ezáltal csökkennek az esélyei, hogy maradéktalanul eleget tegyen azoknak a feltételeknek, amelyeket egy eurorégiós központtól elvárnak.
Minthogy a szegedi reptér a közelmúltban került vissza a város tulajdonába, így nyilván annak kell gondoskodnia fejlesztéséről. Óriási tehertől szabadul meg az önkormányzat, ha a britek nem állnak el korábbi szándékuktól. Az említett cég ugyanis vállalta a 2,5 kilométer hosszú kifutópályának a kiépítését, ugyanakkor tervükben szerepelt egy kilencezer négyzetméteres hangárnak, üzemanyagtöltő-állomásnak, utasforgalmi terminálnak és irányítótoronynak az elkészítése is. Vállalták, hogy a beruházásra szánt összegből süllyesztenek a kifutópálya alá a Szeged és Baja közötti műút egy nagyon rövid szakaszát.
A szakemberek szerint egy ilyen reptér mindenképpen megfelelt volna a kor követelményeinek, de a beruházásra vállalkozó cég visszalépése után Szeged ismét lépéshátrányba került, mert Pécsett és Győrben például már elkezdődtek a fejlesztési munkálatok a regionális reptereken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.