Az MSZP kedveli a Fidesz szlogenjeit

Az MSZP Otthon Európában címmel hirdette meg 15 évre szóló új lakásprogramját. Mint Csabai Lászlóné lakásügyi kormánymegbízott elismerte: az előző kormány kedvező folyamatokat indított el a lakásépítésben. A pártjában szokatlan megnyilatkozást nagyban rontja azonban, hogy a címet is a Fidesztől kölcsönözték. A Fidesz-Magyar Polgári Párt 2001-ben tette közzé Otthon Magyarországon – Otthon Európában címmel kongresszusi vitaanyagát, programját. A jelmondatok engedély nélküli átvétele nem idegen eljárás a jelenlegi kormánypártoktól. A szlogenháború folytatódik, s lehetetlen nem észrevenni az összefüggést Ron Werber ismételt feltűnése, alkalmazása és a kormányzati retorika és tettek még erőszakosabbá válása között.

2003. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy milyen nagy előszerettettel veszik át mások jelmondatait, szlogenjeit a jelenlegi kormánypártok, arról egy esztendővel ezelőtt meggyőződhetett a közvélemény. Már a 2002 tavaszi országgyűlési választási kampányban élénk feltűnést keltett, hogy a Szabad Demokraták Szövetsége a „lopstop” szlogent egy kaposvári vagyonvédelmi cég nevéből vette át, „Válts stílust!” jelmondatukat pedig az Organon nevű cég által gyártott fogamzásgátló szer népszerűsítő szlogenjéről koppintották. A Magyar Szocialista Párt – a szabad demokratákhoz hasonlóan – szintén vonzódott a szexuális élettel összefüggő jelszavakhoz. A „Ma van holnap” szlogent egy szexuális tanácsadással foglalkozó alapítvány nevéből tulajdonították el. A mostani szlogenlenyúlás tehát egyáltalán nem előzmények nélküli. Már az úgynevezett Esélyegyenlőség programjában is visszatetsző volt, hogy első mondatai az Orbán-kormány programjának címét („Új évezred küszöbén”) idézték.
Arra is emlékezhetünk, milyen vita alakult ki a „Magyarország mindannyiunké” jelmondat kapcsán. A Happy End Kft. a „Magyarország mindannyiunké” szlogent is használta az Országimázs Központhoz beadott pályázatában. Az MSZP 2001 nyarán fizetési felszólítást küldött a Happy Endnek egymilliárd forintról, mert úgy vélekedett, hogy a szlogent az MSZP-től tulajdonította el a kft., s így nem használhatta volna ahhoz a pályamunkához, amellyel az országkép 2001–2002-es kialakítására megbízást kapott. Akkor a Happy End vezetői leszögezték: nem értenek egyet azzal, hogy a „Magyarország mindannyiunké” szavakat csak a szocialista párt által arra kijelölt személyeknek szabad kimondaniuk, leírniuk és kinyomtatniuk. Szili Katalin, az MSZP elnökhelyettese etikai eljárás lefolytatását kezdeményezte a Magyar Reklámszövetségnél. Mint pár napon belül kiderült, hiábavalóan, a reklámszövetség nem kívánt állást foglalni, mondván, politikai természetű szlogenről van szó. Az MSZP-nél bejelentették: jogászok vizsgálják a lehetséges további lépéseket. A lépések azonban olyannyira várattak magukra, hogy – mint az elkövetkezendő hónapok bizonyították – nem is került sor rájuk. Az MSZP feltehetően érzékelte okfejtésének ingatagságát, lehetetlen volt ugyanis bizonyítaniuk, hogy 1999 óta hangoztatják a Magyarország mindannyiunké kifejezést.
Tekintettel arra, hogy a Magyarország mindannyiunké mondat meglehetősen általános fordulat, természetesen akkor sem vonta kétségbe senki, hogy ez a két szó egymás mellett elhangozhatott szocialista politikusok szájából. Aki azonban a sajtóhíradásoknak pontosan utánanézett, azt a tanulságot szűrhette le belőlük, hogy egészen addig, amíg a Happy End nem emelte szlogenszintre a kifejezést, az MSZP sem tűzte transzparenseire. Olyannyira nem, hogy még a Népszabadság cikke is megjegyezte: az ominózus szlogent az Orbán-kormány már korábban használta, ugyanis „Magyarország mindannyiunké – A millenniumi év megnyitása” volt a címe a kancellária imázsközpontja által 2000 januárjában kiadott és minden háztartásba eljuttatott füzetnek, amely a Szent Korona Parlamentbe viteléről számolt be.
A szocialisták természetesen nem tettek további lépéseket a reklámszövetség elutasító válasza után – vélhetően jogászaik valóban megvizsgálták a kérdést –, ám ettől kezdve a „Magyarország mindannyiunké” jelmondat kiemelt szerepet kapott minden rendezvényükön, s felkerült a transzparenseikre is.
2001. december elején újabb fordulatot vett a szlogenügy. Az Index internetes portál arról ad hírt, hogy a Happy End Kft. a védjegy bejegyzését kezdeményezte a Magyar Szabadalmi Hivatalnál. Lendvai Ildikó frakcióvezető ekkor kijelenti: az eljárást olybá veszi, mintha egy különösen arcátlan autótolvaj a rendőrségen követelné, hogy írják át a nevére a lopott kocsit. Wermer András, a Happy End Kft. kreatív igazgatója arról számolt be: mindössze azért szeretnék levédetni a Magyarország mindannyiunké szlogent, hogy azt bárki használhassa. Szerinte ugyanis Magyarország valóban mindannyiunké, ezért nem helyes, ha a jelzett mondatot bárki kisajátítja. Magyarán: ha Wermerék kísérlete sikerül, úgy el lehet kerülni, hogy az MSZP tulajdonjogot formáljon a pozitív tartalmú köznapi fordulatra.
Ha a sajtóban is megjelent tényeket vesszük alapul, megállapítható, hogy valójában a Magyar Szocialista Párt igyekezett egy más cég, szervezet által sikerrel bevezetett jelszót sajátjaként szerepeltetni. Mint visszatekintésünkből is kiderül, 2001 nyara előtt a szocialisták legfeljebb elvétve, egyáltalán nem hangsúlyosan használták a szlogent. Ennek ellenére a kampány egész további menetében végigkísérte az MSZP-s frazeológiát a „Magyarország mindannyiunké” jelszó, illetőleg az ahhoz tapadó – a Fidesz-kormány ellen irányuló – gyanúsítás.
Az MSZP addig sem mérsékelt hangvételében az ősz folyamán egyre erőteljesebb iránymódosítás történt, s ez egyértelmű jele volt az izraeli kampánytanácsadó feltűnésének. Ron Werber jelenlétéről először a Magyar Nemzet számolt be 2001. november 15-én. A kampány durvábbra, agresszívra vétele nem csak a szlogenek erőszakos kisajátításában érhető tetten. Az MSZP vezetőinek becsmérlő, törvénytelenségekkel gyanúsító hangoskodásai mögött is nyilvánvalóan a werberi direktívák állnak. Kovács László december közepén kijelenti Medgyessy Péter hétigenes programjának meghirdetésekor: „A népnyelv szerint ma enyves kezekben van az ország, és a kormány József Attila verséből lopott (sic!) jelmondata így módosult: Magyarország, amit a zsebedbe rejtesz.”
2002 első hónapjaiban a baloldali lapokban megjelenő kampányhíradások szinte pontot tesznek a folyamat végére: közismert tényként utalnak arra, hogy a „Magyarország mindannyiunké” szlogent a Fidesz eltulajdonította a szocialista párttól. Ennek a köztudatba sulykolása alkalmas volt arra, hogy a közvéleményben azt a hatást keltse: ez nemcsak szlogenekkel, de sok minden mással is megtörtént a Fidesz-éra alatt.
A szlogenháború tehát folytatódik, s lehetetlen nem észrevenni az öszefüggést Ron Werber ismételt feltűnése, alkalmazása és a kormányzati retorika és tettek még erőszakosabbá válása között. Ennek egyik eleme, hogy nemcsak az eredményeket vindikálják magunknak, de a jelszavakat is eltulajdonítják. Ám ha az eredmény és a szlogen másé, mi marad az MSZP-nek?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.