Tizenöt éve még hihetetlennek tűnt, hogy egyszer a háztartások részévé válik a személyi számítógép. Mára az álom valósággá vált. Ma a világ összes irodájában, a fejlett országok polgárainak lakásaiban legalább egy-egy PC-t találhatunk. Létszükségleti cikk lett a számítógép, de ahogyan fejlődött a számítógépipar, úgy rukkoltak elő a gyártók az egyes perifériákkal, tartozékokkal, amelyek újabb versenyre sarkallták a fejlesztőket. A gyorsaság és a tudás mellett igen nagy volt a fejlődés a méret terén: az asztalméretű PC-t követte a bőrönd-, majd a kisebb diplomata- táska-, s végül a notebook- és palmtopméretű számítógép. A cégek nem győztek versengeni, a méret és a technikai tudás szinte minden más célt elnyomott.
A PC-piac első nagy szereplője a Big Blue néven becézett IBM volt, de hamar követte az IBM-et több kisebb, a Szilikon-völgy garázsaiban alapított társaság, akik hamarosan kinőtték magukat. Ilyen társaság volt a Hewlett Packard is, amely 2002 egyik nagy meglepetését okozta azzal, hogy összeolvadt a Compaq Computerrel. A HP és a Compaq fúziója többeket heves indulatkitörésre késztetett, sőt sokan a cégóriás csúfos csődjét jósolták – ám a krach elmaradt. Tavaly a PC-piac az év első negyedében komoly ugrást mutatott; ekkor már két éve halódott, s a mai napig ismeretlen okból 2002 januárja és márciusa között jóval több gépet sikerült eladni, mint a korábbi negyedévek során. Az elemzők optimistán nyilatkoztak, a csipgyártók fellélegeztek, de végül kiderült, hogy csak egy korrekciós elmozdulás történt, áprilisra már minden a korábbi kerékvágásban mozgott. A számítógépek iránt továbbra is csökkent a kereslet, az üzleti szegmensmegrendelések elmaradtak, a cégek más invesztíciókat választottak ahelyett, hogy technikai újításokkal megrakott PC-ket vettek volna.
Az IDC 2002-re szóló előrejelzése a PC-piacról minimális növekedést jósolt. Szerinte csupán 1,1 százalékkal növekszik az eladott PC-k száma világszerte, ami azt jelenti, hogy összesen 135,5 millió PC-t szállítanak le a megrendelőkhöz. Az IDC közölte, hogy a becsléseit arra alapozza, hogy a nagy cégek nem akarnak új PC-ket vásárolni, mert az új gépeknek nincsenek látható előnyei. A tanácsadó cég rámutatott, hogy míg Európában és Amerikában a gazdasági bizonytalanság is közbeszól, addig a Távol-Keleten, de főként Kínában lehet vásárlói bővülésre számítani. A romló gazdasági környezet és a megrendelések visszaesése miatt több gyártó költséghatékony stratégia kialakítására kényszerült, több esetben gyárbezárásokra, áttelepítésekre, sőt elbocsájtásokra is sor került. Tavaly az IBM 15 ezer dolgozóját bocsátotta el, míg az Intel és az AMD mikroelektronikai cég több ezer állást szüntetett meg. A HP és a Dell olcsóbban megúszta a karcsúsítást: a HP-nek sikerült a dolgozói átcsoportosítás, a Dell Computernek viszont a csökkenő eredmények trendjével szemben sikerült haladnia, és nagyobb piaci részt tudott szelni a „PC-tortából”, mint a korábbi években.
A Dell sikerét elemzők azzal magyarázták, hogy az IBM gazdasági hatásokkal foglalkozott, a HP a fúzióval volt elfoglalva – az így keletkezett rést viszont a Dell ügyesen betömte. Elemzők szerint néhány cég működését a jövőben nagyban meghatározza majd az, hogy mennyire erőteljes az elkötelezettségük a számítógépgyártás iránt. Erre a legjobb példa az IBM, amely megpróbál kitörni a számítógéppiacról. Az IBM a szolgáltatások terén is újat kíván nyújtani, amelynek első jele az volt, hogy a cég megvásárolta a PwC Consultingot, és létrehozta a az IBM Business Consulting Services üzletágat.
Légtérzárat rendeltek el Alaszka felett
