Ellenállt a robotpilóta

A február elsején darabjaira hulló Columbia legénysége valószínűleg megpróbálta kikapcsolni a robotpilótát az űrsikló tragédiája előtti másodpercekben – közölték a NASA mérnökei. Az űrrepülőgép bal szárnyából származó roncsdarabok belsejében időközben vékony, olvadt alumíniumréteget találtak a szakértők.

Hírösszefoglaló
2003. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Columbia egyik mérőműszerének adatai szerint elképzelhető, hogy a február elsején – kevéssel a leszállás előtt – hatvan kilométeres magasságban darabjaira hulló űrsikló személyzete megpróbálta kikapcsolni a robotpilótát, hogy átvegye az űrrepülőgép irányítását – adta hírül a CNN a NASA mérnökeire hivatkozva.
A szakemberek szerint az sem kizárt, hogy az űrsikló és a földi irányítóközpont közötti kommunikáció megszakadása előtti két másodpercből származó adatok tévesek, és csak arról van szó, hogy a számítógép rosszul olvasta azokat.
Eileen Hawley, a NASA szóvivője egy harmadik lehetőséget is felvázolt: szerinte ugyanis korántsem biztos, hogy az irányítás átvételének szándékos kísérletéről van szó, így lehetséges, hogy az egyik pilóta véletlenül húzta meg a kart, amely kikapcsolja az automatikus vezérlést. Egy ilyen véletlen ugyanis történt már az előtt is, hogy a Columbia belépett a Föld légkörébe: akkor Rick Husband parancsnok meghúzta a kart, de rögtön korrigálta is a hibát – tudta meg az MTI.
Bárhogy történt: a robotpilóta még az utolsó másodpercekben is működésben maradt.
A Columbia bal szárnyából származó roncsdarabokon időközben vékony, olvadt alumíniumréteget találtak a szakértők.
Bár eddig már az űrrepülőgép több mint 22 500 kisebb-nagyobb alkatrészét lelték meg (és ebből több mint tizenhatezret sikerült azonosítani), ez az össztömegnek így is csak körülbelül a 14 százaléka. A megtalált darabok között van mind a hat kerék, a 35 belső hajtóanyagtartályból 25, valamint az orrkúp és a jobb oldali futóaknaajtó jelentős része.
Olyan hővédő csempék is előkerültek, amelyeknek a felszínén olvadt „alumíniumfilmet” találtak. Rábukkantak olyan szárnymaradványra is – a bal szárny belépőélének közeléből –, amelynek a belsejében találtak olvadt alumíniumot – olvasható az Űrvilág című asztronautikai honlapon. Ez a szakértők szerint egyértelműen igazolja azt az elképzelést, hogy a szárny valamitől kilyukadt, és a beáramló forró gáz belülről emésztette fel a szárny teherhordó tartóit és bordáit. Az előkerült hat kerék közül a két bal oldali szintén egyértelműen jelzi a szárny belsejében uralkodó, hihetetlenül magas hőmérsékletet.
Az azonban továbbra is titok, hogy a szárny pontosan hol és mitől lyukadt ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.