A Columbia egyik mérőműszerének adatai szerint elképzelhető, hogy a február elsején – kevéssel a leszállás előtt – hatvan kilométeres magasságban darabjaira hulló űrsikló személyzete megpróbálta kikapcsolni a robotpilótát, hogy átvegye az űrrepülőgép irányítását – adta hírül a CNN a NASA mérnökeire hivatkozva.
A szakemberek szerint az sem kizárt, hogy az űrsikló és a földi irányítóközpont közötti kommunikáció megszakadása előtti két másodpercből származó adatok tévesek, és csak arról van szó, hogy a számítógép rosszul olvasta azokat.
Eileen Hawley, a NASA szóvivője egy harmadik lehetőséget is felvázolt: szerinte ugyanis korántsem biztos, hogy az irányítás átvételének szándékos kísérletéről van szó, így lehetséges, hogy az egyik pilóta véletlenül húzta meg a kart, amely kikapcsolja az automatikus vezérlést. Egy ilyen véletlen ugyanis történt már az előtt is, hogy a Columbia belépett a Föld légkörébe: akkor Rick Husband parancsnok meghúzta a kart, de rögtön korrigálta is a hibát – tudta meg az MTI.
Bárhogy történt: a robotpilóta még az utolsó másodpercekben is működésben maradt.
A Columbia bal szárnyából származó roncsdarabokon időközben vékony, olvadt alumíniumréteget találtak a szakértők.
Bár eddig már az űrrepülőgép több mint 22 500 kisebb-nagyobb alkatrészét lelték meg (és ebből több mint tizenhatezret sikerült azonosítani), ez az össztömegnek így is csak körülbelül a 14 százaléka. A megtalált darabok között van mind a hat kerék, a 35 belső hajtóanyagtartályból 25, valamint az orrkúp és a jobb oldali futóaknaajtó jelentős része.
Olyan hővédő csempék is előkerültek, amelyeknek a felszínén olvadt „alumíniumfilmet” találtak. Rábukkantak olyan szárnymaradványra is – a bal szárny belépőélének közeléből –, amelynek a belsejében találtak olvadt alumíniumot – olvasható az Űrvilág című asztronautikai honlapon. Ez a szakértők szerint egyértelműen igazolja azt az elképzelést, hogy a szárny valamitől kilyukadt, és a beáramló forró gáz belülről emésztette fel a szárny teherhordó tartóit és bordáit. Az előkerült hat kerék közül a két bal oldali szintén egyértelműen jelzi a szárny belsejében uralkodó, hihetetlenül magas hőmérsékletet.
Az azonban továbbra is titok, hogy a szárny pontosan hol és mitől lyukadt ki.
Új szintre léphet a migráció elleni küzdelem Görögországban
