Ma mutatják be a nyilvánosságnak azt a Comguard elnevezésű, magyar világszabadalmat, amely grafikai ábrákkal, sms-üzenetekkel, fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a járművek sofőrjeit a közlekedési veszélyforrásokra. Az információs előrejelző rendszer országos szintű telepítése várhatóan májusban kezdődik meg. A rendszertől a szakemberek a közúti kereszteződésekben, valamint a vasúti átjárókban évről évre történő, sok halálos áldozatot is követelő szerencsétlenségek lényeges csökkenését várják.
Hédl Sándor, a feltaláló lapunknak kifejtette a rendszer működésének lényegét: az útpályába épített mágneses relék helyhez kötött információkat jelenítenek meg a közlekedők számára, GSM, GPS vagy URH jeladók segítségével. Az aszfaltba helyezett mágnesrudak mágneses teret hoznak létre az útburkolat fölött, amelyen áthaladva a vevőkészülékkel rendelkező járművekben színes kijelzőn, valamint félreérthetetlen hangjelzés révén észlelhetők az adók által kibocsátott jelek. Így például a kijelzőn megjelenik egy stop- vagy vasúti kereszteződést jelző tábla, üzenetek a – például köd, jegesedés, baleset miatt – megváltozott közlekedési viszonyokról.
A bármilyen járműbe beépíthető vevőkészülék az előzetes számítások szerint körülbelül nyolc-kilencezer forintba kerül majd, amelynek egy részét a hazai biztosítók várhatóan levonják az éves biztosítási díjból.
A jeladó ellenáll a rongálásnak: tönkretenni kizárólag az útburkolat felbontásával lehet, karbantartást nem igényel, élettartama több évtized, ráadásul működéséhez semmiféle energiaforrásra nincs szükség.
Hédl Sándor beszámolt arról is: a jeladó rendszert kísérleti célból tavaly ősszel telepítették a Közép-Dunántúlon. Fejér, Komárom, Esztergom és Veszprém megyében jelenleg összesen 45 vasúti átjáróban működik kifogástalanul, a hozzá fűzött reményeket beváltva. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nemrég hozzájárult az országos telepítéshez. Finanszírozására közbeszerzési pályázatot írnak ki. Előzetes kalkulációk szerint az összesen 1512 hazai vasúti átjáró mindkét oldalára való telepítés 322 millió forinba, míg az összesen 3040 veszélyesnek ítélt útkereszteződésnél 168 millió forintba kerülne.
Hardi László alezredes, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályvezetője lapunknak elmondta: a rendszer valóban megoldást jelenthet a balesetek számának csökkentésében. Közölte: tapasztalataik szerint nagyon sok balesetet okoz, hogy a sofőrök nem zökkennek ki időben az esetleges monoton vezetésből, így nem észlelik időben a vészhelyzeteket.
Migránsok által elkövetett bűncselekmények sújtják Franciaország városait
