Keller közbenjárt

A Legfelsőbb Bíróság ítélete ellenére Pusztazámor önkormányzata több százmilliós tartozás megfizetésétől szabadult meg az idei költségvetés tárgyalásakor: ebben jelentős szerepet játszott, hogy a község MSZP-s országgyűlési képviselője Keller László. A falu érdekeit – az adóhivatallal folytatott jogvita során – szakértőként az a cég is képviselte, amelynek korábban Monostori Lajosné, az APEH egykori elnökhelyettese, a KEHI jelenlegi elnöke volt a résztulajdonosa.

Munkatársainktól
2003. 03. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pusztazámor önkormányzata még 1996-ban kötött szerződést a Fővárosi Önkormányzattal egy regionális hulladéklerakó építésére. A segítség azonban nem érkezett ingyen: a község a fővárostól infrastrukturális beruházásokat kért cserébe. Budapest a beruházások helyett végül közel egymilliárd forintos támogatást adott a községnek, amely így – a megállapodásnak megfelelően – létrehozta a szemétlerakót. 1999-ben az APEH kivizsgálta a település gazdálkodását, és megállapította, hogy a község nem fizette be a támogatás utáni általános forgalmi adót. Az önkormányzat szerint ugyanakkor a Budapesttől kapott összeg nem volt áfaköteles.
Az APEH első fokon – és a fellebbezést követően másodfokon is – olyan tartalmú határozatot hozott, miszerint Pusztazámornak be kell fizetnie a támogatás után az áfát. A község a kedvezőtlen fejlemények miatt közigazgatási pert indított az adóhivatallal szemben, jogi képviselettel a Nagy és Trócsányi ügyvédi irodát bízta meg. Az ügyvédi iroda a VIP Partner Kft.-t kérte fel szakértőnek a jogvitában: a cég egyik korábbi tulajdonosa Monostori Lajosné, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) jelenlegi vezetője volt. Monostoriné egyébként a társaságbeli tulajdonát tavaly májusban lányának adta át.

Monostoriné korábban adóügyekben is széles körű tapasztalatokat szerzett: 1998-ig az APEH elnökhelyetteseként tevékenykedett.
Pusztazámor első fokon megnyerte a pert az adóhivatal ellen, így a bíróság új eljárásra kötelezte az adóhivatalt. (Közigazgatási pereknél az elsőfokú ítélet jogerősnek számít: fellebbezéssel a LB-hez fordulhatnak a felek.) Az APEH a törvénynek megfelelően felülvizsgálati kérelemmel fordult a Legfelsőbb Bírósághoz, amely végül megváltoztatta az ítéletet. Az LB az APEH korábban hozott határozatát helybenhagyta, azaz a régi-új helyzet szerint a községnek a fővárostól kapott támogatás után az áfát be kellett volna fizetnie. Ekkor a település polgármestere, Pátrovics Benedek Keller Lászlóhoz, a falu országgyűlési képviselőjéhez fordult, hogy a kérdést a parlament segítségével próbálják megoldani. A probléma végül nem maradt megoldatlanul. A 2003-as költségvetés tárgyalása során Jauernik István MSZP-s képviselőtől egy módosító javaslat érkezett, amelyben a honatya indítványozta: a költségvetés terhére engedjék el Pusztazámor 214,483 millió forintos tőke-, 55,166 millió forintos bírság-, illetve a 2002. december 31-én fennálló késedelmipótlék-tartozását. A hosszas indoklással benyújtott módosító javaslat megnyerte a kormánytöbbség támogatását, így fordulhatott elő, hogy a falu – az LB döntésével szemben – megmenekült az összesen 269,649 millió forintos tartozás megfizetésétől.
Lapunk az üggyel kapcsolatban megkereste Pátrovics Benedeket, Pusztazámor polgármesterét. A VIP Partner Kft. közreműködéséről – üzleti titokra hivatkozva – a polgármester nem nyilatkozott. Hozzátette: természetesen sokan képviselték a falu ügyét. A polgármester nyomatékosította: azzal, hogy a parlament elengedte a szóban forgó összeget, az ügy részéről lezártnak tekinthető.
Monostori Lajosné, a KEHI vezetője kérdésünkre válaszolva elismerte: egykori cége valóban közreműködött – a jogi képviseletet ellátó ügyvédi iroda által felkért szakértőként – az önkormányzat jogvitájában. Monostoriné azonban nyomatékosította: az, hogy korábban az adóhivatal elnökhelyettese volt, nem bír jelentőséggel, hiszen más, korábbi adóhivatali tisztviselők is végeznek adószakértői munkát, illetve törvény sem tiltja, hogy korábbi APEH-alkalmazott később ilyen tevékenységet végezzen. Közölte azt is: a tanácsadói tevékenységgel pontosan azért hagyott fel, mert múlt évben a közigazgatásban folytatta pályafutását. Szerinte nem példa nélküli az sem, hogy egy önkormányzat adótartozását elengedje a parlament: emlékeztetett rá, hogy erre 1999-ben több település esetében is akadt példa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.