Egyetlen szakaszon sem épülnek még az új autópályák, a közbeszerzési kiírásban, illetve a szerződésben szereplő március 1-sejei határidőt nem tudták tartani a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által megbízott fővállalkozó cégek. Mint arról beszámoltunk, az NA Rt. Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye (M7-es autópálya), Letenye–Tornyiszentmiklós (M70-es autóút), valamint a Polgár–Görbeháza (M3-as autópálya) közötti gyorsforgalmi útszakaszokra írt ki korábban kétfordulós közbeszerzési eljárást: az összességében 60 kilométer hosszú új út 129 milliárd forintért épül. A lapunk által megkérdezett cégek vezetői elsősorban a kedvezőtlen időjárással indokolták az építkezések elhalasztását. Ennek némileg ellentmond, hogy a földmunkák elvégzésére szakosodott alvállalkozókkal még nem sikerült teljeskörűen megkötni a szerződéseket, ami egyértelműen a finanszírozási nehézségekkel hozható öszszefüggésbe.
*
Az M3-as új szakasza 2004. június 30-a helyett 2004. szeptember 15-ig készül el, mivel korábban módosították a szerződést. Az NA Rt. közlése szerint erre azért volt szükség, hogy a kivitelezőknek legyen elég idejük a száraz időszakban befejezniük az építési munkákat. Emlékeztetőül: az Orbán-kormány 2002 augusztusában indította volna a beruházást – az M7-sel, illetve az M70-sel együtt – így a sztráda idén elérné Görbeházát.
Kolozsvári Gyula, az M3 Polgár– Görbeháza Konzorciumban lévő Egút Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: jelenleg tárgyalásokat folytatnak az alvállalkozó cégekkel. Véleménye szerint már az év elején nyilvánvalóvá vált, hogy a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt március 1-jétől nem lehet kezdeni az út építését, ezért a munkálatok átütemezését kérték az NA-tól, de mindez a 2004 szeptemberi határidőt nem érinti. Mivel a kormány idén nem biztosít elég pénzt az autópálya-fejlesztésekre, komoly nehézségeket okoz mind a fővállalkozóknak mind az alvállalkozóknak a projektek finanszírozása. Ismeretes, hogy az útépítő cégek az NA Rt. által kifizetett húszszázalékos előlegből gazdálkodhatnak, ami nem elég a 2003-as munkákhoz, így a vállalkozók vagy hitelből, vagy saját forrásaikat felhasználva kénytelenek dolgozni. Mindez annyit jelent, hogy az alvállalkozók kiválasztásánál – azonos szakmai kapacitás mellett – döntő szempont lesz, hogy a cég magára tudja-e vállalni a költségeket.
*
Rendkívüli intézkedéseket vezetnek be a napokban a szekszárdi Duna-híd, valamint az M9-es autóút építésénél azért, hogy tartható legyen a 2003. június 30-i átadási határidő. A téli időjárás miatt a munkálatokat az idén két héttel később tudták elkezdeni, a jelentős mennyiségű csapadék pedig eláztatta a munkaterületeket.
Térképre került a migránsok szegregációja Bécsben
