Máris késésben a sztrádaépítés

Nehezíti a rossz időjárás az új autópályák építésének megkezdését, de még az alvállalkozókkal sem kötötték meg minden esetben a szerződést a beruházással megbízott fővállalkozó cégek. Állami forrásként idén csak a Nemzeti Autópálya Rt. előlege áll rendelkezésre a fejlesztések finanszírozásához.

Putsay Gábor
2003. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetlen szakaszon sem épülnek még az új autópályák, a közbeszerzési kiírásban, illetve a szerződésben szereplő március 1-sejei határidőt nem tudták tartani a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által megbízott fővállalkozó cégek. Mint arról beszámoltunk, az NA Rt. Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye (M7-es autópálya), Letenye–Tornyiszentmiklós (M70-es autóút), valamint a Polgár–Görbeháza (M3-as autópálya) közötti gyorsforgalmi útszakaszokra írt ki korábban kétfordulós közbeszerzési eljárást: az összességében 60 kilométer hosszú új út 129 milliárd forintért épül. A lapunk által megkérdezett cégek vezetői elsősorban a kedvezőtlen időjárással indokolták az építkezések elhalasztását. Ennek némileg ellentmond, hogy a földmunkák elvégzésére szakosodott alvállalkozókkal még nem sikerült teljeskörűen megkötni a szerződéseket, ami egyértelműen a finanszírozási nehézségekkel hozható öszszefüggésbe.
*
Az M3-as új szakasza 2004. június 30-a helyett 2004. szeptember 15-ig készül el, mivel korábban módosították a szerződést. Az NA Rt. közlése szerint erre azért volt szükség, hogy a kivitelezőknek legyen elég idejük a száraz időszakban befejezniük az építési munkákat. Emlékeztetőül: az Orbán-kormány 2002 augusztusában indította volna a beruházást – az M7-sel, illetve az M70-sel együtt – így a sztráda idén elérné Görbeházát.
Kolozsvári Gyula, az M3 Polgár– Görbeháza Konzorciumban lévő Egút Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: jelenleg tárgyalásokat folytatnak az alvállalkozó cégekkel. Véleménye szerint már az év elején nyilvánvalóvá vált, hogy a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt március 1-jétől nem lehet kezdeni az út építését, ezért a munkálatok átütemezését kérték az NA-tól, de mindez a 2004 szeptemberi határidőt nem érinti. Mivel a kormány idén nem biztosít elég pénzt az autópálya-fejlesztésekre, komoly nehézségeket okoz mind a fővállalkozóknak mind az alvállalkozóknak a projektek finanszírozása. Ismeretes, hogy az útépítő cégek az NA Rt. által kifizetett húszszázalékos előlegből gazdálkodhatnak, ami nem elég a 2003-as munkákhoz, így a vállalkozók vagy hitelből, vagy saját forrásaikat felhasználva kénytelenek dolgozni. Mindez annyit jelent, hogy az alvállalkozók kiválasztásánál – azonos szakmai kapacitás mellett – döntő szempont lesz, hogy a cég magára tudja-e vállalni a költségeket.
*
Rendkívüli intézkedéseket vezetnek be a napokban a szekszárdi Duna-híd, valamint az M9-es autóút építésénél azért, hogy tartható legyen a 2003. június 30-i átadási határidő. A téli időjárás miatt a munkálatokat az idén két héttel később tudták elkezdeni, a jelentős mennyiségű csapadék pedig eláztatta a munkaterületeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.