Még nem telített a piac

-KOMPUTER- A nemzetközi számítástechnikai piac beszűkülése ellenére ma Magyarországon még nem beszélhetünk túltelítettségről. Bár a vállalatok és a polgárok jelentős hányada rendelkezik valamilyen számítástechnikai eszközzel, még vannak olyan piaci szegmensek, amelyek igen kecsegtetők a nagy nemzetközi PC-gyártók számára. Az egyik ilyen terület a kormányzat által sorban kiírt asztali és hordozható számítógépek tendere, valamint az egyre erősödő, informatikát, internetes felhasználókat megcélzó kezdeményezések.

Munkatársainktól
2003. 03. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország az összes technológiai boomban későn ébredő volt. A GSM rendszerű mobiltávközlés gyors felfutása ellenére az internet és a számítógép-piac csupán a kilencvenes évek közepén kezdett teret nyerni.
Többéves küzdelem után mára elmondható, hogy a kisfelhasználók is kétszer meggondolják, milyen számítógépet vásárolnak. A kilencvenes évek közepén ellepték a magyar piacot az olcsó számítógépek; a nagy nemzetközi cégek ölbe tett kézzel nézték végig, ahogyan a vásárlók a hiányos gépekkel küszködtek.
A piac eljutott arra a szintre, hogy ma már a PC-k többsége valamilyen nagyobb, ismertebb számítógépgyártótól kerül ki. Az átalakuló verseny az asztali számítógépekről a perifériák és a hordozható gépek irányába mozgott.
A nemzetközi piacok elmozdulása és a technikai újdonságok megjelenése ma Magyarországon is gyors felfutást mutat. A CeBIT-en megjelenő friss termékek néhány hét után a magyar boltokban is megvásárolhatók. Az európai uniós csatlakozással a magyar PC-piac is lassan telítetté válik, de előtte, még ezt kihasználva, az iparág vezető vállalatai megpróbálják lecseréltetni a háztartásokban és az irodákban található elavult gépeket.
Az IDC piackutató cég mérése szerint 2001-ben összesen 234 811 darab PC-t adtak el Magyarországon, ebből asztali 195 333, míg 31 981 hordozható volt. A tavalyi adatok még nem ismertek, viszont egyes elemzők ez évre 8-9 százalékos forgalombővülést várnak a piactól, a kormányzati megrendelések bővülése azonban meghatározhatja az idén eladott PC-k számát. Az IBM Magyarország üzletágvezetője, Gottlieb István szerint idén 260-270 ezer PC-t adnak el a magyar piacon, és akár tízszázalékos növekedést is elérhető.
A magyar PC-üzletág igen szűk körű, a piaci tortából a legnagyobb részt a Hewlett Packard szeli ki, míg a HP mögött a második az IBM, amleynek közel 15 százalékos részesedése van. A HP-t és az IBM-et követik a kisebb gyártók, míg a „névtelen” cégek közel 35 százalékkal még mindig a legnagyobbak ma Magyarországon.
A két vezető számítógépgyártó, a Hewlett Packard és az IBM felkészülten várja az iparág magyarországi bővülését, s eközben néhány újabb cég próbál felzárkózni a piachoz. A Fujitsu–Siemens és az Acer egyre erőteljesebb terjeszkedéssel, alacsony árakkal próbál teret hódítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.