Sérti a fogyasztók tulajdonhoz való jogát, hogy a távfűtés mérés szerinti elszámolására történő áttérés kapcsán a szolgáltató ajánlata a tulajdonosokat a nem fizető tulajdonostársak díjának kifizetésére kényszeríti – mondja ki Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának jelentése.
A jelentés szerint 2001 májusától több lakossági panasz érkezett az állampolgári jogok biztosához a Fővárosi Távfűtő Művek (FTM ) Rt. eljárása miatt, amelyekben a bejelentők sérelmezik az rt. üzletpolitikáját. A panaszosok kifogásolják, hogy a szolgáltató akkor is áttért a mérés szerinti elszámolásra, ha a fogyasztók közössége nem fogadta el az új közüzemi szerződési feltételek valamelyikét, illetve a megállapodás aláírását a felmerülő vitás kérdések tisztázásához kötötte. Ezek többnyire tulajdonjogi, karbantartási költségviseléssel vagy elszámolással kapcsolatos problémák voltak. A bejelentések szerint a korábban melegvíz-mérő órát beépítő fogyasztókkal kötött szerződéseket az FTM Rt. felmondta azzal, hogy a mérés szerinti elszámolás bevezetésétől a mért adatok csak a fogyasztói közösség belső elszámolásának alapját képezhetik. Több kritika érte az FTM Rt. tulajdonában álló Főtáv-Komfort Kft. költségmegosztókkal rendelkező fogyasztóknak ajánlott szerződéseit. Ezek szerint a kft. csak akkor számol el a visszatérítésre jogosultakkal, ha a fogyasztói közösség minden tagja a megadott határidőig maradéktalanul eleget tesz fizetési kötelezettségének. A panaszosok szerint az így kialakult helyzetben azok fizetik a közösségen belüli adósok fűtési számláját, akiknek az elszámoláskor visszatérítés járna. Lenkovics Barnabás jelentésében javasolja a gazdasági és közlekedési miniszternek, hogy kezdeményezze a távhőszolgáltatásról szóló törvény módosítását, egyértelművé téve, hogy a törvény hatályba lépésekor már meglévő fogyasztói hőközpont és hőfogadó állomás a szolgáltató tulajdonába tartozik. Az országgyűlési biztos kezdeményezi a szaktárcánál, hogy vizsgálják meg a szolgáltatói hőközpontból ellátott, kapcsolt épületekben az önálló központok kiépítésének feltételeit, és vegyék fontolóra ennek állami támogatással történő megvalósítását.
Lenkovics Barnabás lapunknak nyilatkozva kijelentette: összesen tizenegy panasz érkezett hivatalába, amely a távfűtéssel és a melegvíz-szolgáltatással kapcsolatos. A kifogásokat lakásszövetkezetek elnökei, közös képviselők és képviselői társulások emelték, ezért szakértők bevonásával kivizsgálta az ügyet, és az érintettek számára ajánlásokat fogalmazott meg. Szavai szerint az ajánlás egy párbeszéd kezdete, amelynek eredményeként tisztázódhatnak a fogyasztók és a szolgáltató között felmerült vitás kérdések. Hozzátette: a szolgáltatónak mindig a magasabb szintű jogszabályt, a szerződési alapjogot kell figyelembe vennie szerződési feltételeinek kialakításakor, és a változásokról minden esetben tájékoztatnia kell a fogyasztókat.
Az FTM Rt. szóvivője, Sturdik Miklós úgy véli, hogy az ombudsmannak csak az rt. reagálása után kellett volna nyilvánosságra hoznia kifogásait, amelyekkel a cég vezetése nem ért egyet. A szóvivő kijelentette: a távfűtésről szóló törvény alapján hajtják végre a mérés szerinti elszámolásra történő átállást, amelynek határideje 2003. július 1-je. Véleménye szerint a levélszekrényekbe dobott reklámokkal együtt az érintettek jelentős része a szemétbe dobja a megküldött tájékoztató füzeteket is, ezért nem értesülnek a jogszabályi változásokról. Sturdik Miklós elmondta: az rt. jogászai vizsgálják Lenkovics Barnabás kifogásait, és a törvény szabta határidőig reagálnak azokra, de az már most egyértelmű, hogy minden, a távhőszolgáltatással összefüggő elszámolási vitára pontot tenne, ha az ombudsman javaslatára állami segítséggel megvalósulna, hogy minden épület, illetve fogyasztói közösség önálló hőközponttal és a fűtéshez, valamint vízmelegítéshez felhasznált hőenergia mérésére alkalmas műszerekkel rendelkezzék.
Légtérzárat rendeltek el Alaszka felett
