Hitelből kénytelen finanszírozni továbbra is fejlesztéseit, részben pedig a napi működését a Malév Rt., ugyanis tulajdonosi tőkejuttatásban nem részesül a társaság. A főtulajdonos ÁPV Rt. elképzelései szerint külső forrásból kell gazdákodnia a társaságnak, friss tőkéhez legjobb esetben a privatizáció során jut. A Malév Rt. közelmúltban elfogadott stratégiájában kiemelt helyen szerepel a szolgáltatási színvonal emelése, illetve a légitársaság versenypozícióinak megerősítése, ami együtt jár a flotta teljes megújításával. A géppark egy részét továbbra is bérli a társaság, ugyanakkor a rövid távú regionális forgalom lebonyolítása érdekében tíz új Bombardier CRJ típusú repülőgépet vásárolnának 2005-ig: a sorozatból kettő repülőgép már üzemel, további kettő szállításáról pedig már megállapodtak a kanadai gyártóval. Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója lapunkkal közölte: a gépvásárlás finanszírozásához az EIB-től vennének fel kedvező kamatozású, száz-millió eurós hitelt. A kölcsönhöz kedvező esetben állami garancia mellett juthatna a társaság, ennek megfelelően hamarosan a kormány elé kerülhet a repülőgép-vásárlás finanszírozásával kapcsolatos terv. Amennyiben a Malév felveszi a 100 millió eurót, a pénzt kamatokkal együtt tizenkét év alatt kell a társaságnak visszafizetnie. A tíz Bomberdier ára 180-200 millió dollár, az EIB-hitel a költségek felére nyújtana fedezetet, a másik részét pedig kereskedelmi alapú kölcsönök felhasználásával finanszírozná a Malév.
Nehéz helyzetbe kerültek a légitársaságok, így a Malév Rt. is az iraki válság miatt. A 2001. szeptember 11-i eseményeket követően hosszú időszaknak kellett eltelnie, amíg elfogadható szinten rendeződtek a piaci viszonyok, az Irak elleni katonai készülődés azonban az elmúlt hónapokban is éreztette hatását: a kerozin ára ötven százalékkal emelkedett, a repülőjegyek iránti kereslet lényegesen visszaesett. Váradi József elmondta, hogy a Malév lehetőségeihez képest felkészült az esetleges iraki háború kedvezőtlen hatásaira, az üzleti terv is megfelel a változásoknak. Abban az esetben, ha kitör a háború a térségben – főként a kelet felé közlekedő járatoknál –, számítani lehet kereskedelmi korlátozásokra, a veszteségeket azonban igyekeznek a rövid távú járatok bevételeivel kompenzálni. A Malév eredetileg nullszaldó körüli eredményt tervezett a 2003-as üzleti évben, a veszteség mértéke – a nemzetközi helyzettől függően – azonban elérheti az egymilliárd forintot. A tavalyi évet egyébként 2,3 milliárd forint negatív eredménynyel zárta a társaság.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Malév Rt. márciusban és az elkövetkező hónapokban három új regionális járatot indít: március 30-án Pristinába, május 5-én Splitbe, július 5-én pedig Genfbe. Váradi József elmondta: a döntést részletes piackutatás előzte meg. A közelmúltban indított regionális járatokkal – Velence, Bologna, Odessza, Skopje, Stuttgart – eddig kedvező tapasztalatokat szereztek. Télen 50-55, a nyári hónapokban 70-75 százalékos a repülőgépek átlagos kihasználtsága, ami biztosítja a nyereséges üzemeltetést. Idén tizenöt százalékkal bővíti járatainak számát 2002-hez képest a Malév. Ezt leginkább az új járművek forgalomba állításával – a tizennyolc Boeing 737 Next Generation repülőgépből eddig hármat helyeztek üzembe – lehet elérni, amelyek nagyobb távolságra képesek repülni és egy adott időszakon belül többször tudnak felszállni, mint elődeik.
Kozma Ákos: Mindig az emberek oldalán fogok állni
