A gyorsan növekvő lakossági fogyasztás jótékony hatást gyakorolt az újautó-eladásokra is Magyarországon. Részben ennek is köszönhető, hogy a járműfinanszírozással foglalkozó cégek egyre jobb pénzügyi eredményeket érnek el. A verseny ezzel párhuzamosan kiéleződik: egyre több új szereplő jelenik meg a piacon.
Egyelőre nem nevezhetők európai szintűnek a hazai újautó-piac volumenmutatói, ám a piaci növekedés dinamizmusa – lévén szó fejlődő piacról – messze felülmúlja az EU-tagállamok hasonló mutatóit – derül ki az MKB-Euroleasing lapunkhoz eljuttatott összegzéséből. A 2001-es 11 százalékos növekedést meghaladva, 2002-ben 16 százalékkal bővült az újautó-piac, átlépve a kétszázezer darabos értékesítést. A kiemelkedő értékesítések mögött nagy valószínűséggel a jövedelmek növekedésének szintén igen jelentős dinamizmusa rejlik, illetve az év utolsó hónapjainak eladásai magukban foglalnak egy – a kedvezőtlen adóváltozások miatt jelentkező – kisebb mértékű, előre hozott vásárlást is, ám ennek hatása a teljes piacot tekintve csekély.
A használt gépkocsik piacáról – érthetően – nem áll rendelkezésre megbízható információ, az azonban az összesítés szerint kijelenthető, hogy a növekedés meghaladta az újautó-regisztrációkat. A használtautó-adásvételek növekedése a korábbi évek erős újautó-eladásainak és az importliberalizációnak a következménye. Az importszabályok 2003 januárjában életbe lépett szigorításai idén már csökkentik a használtautó-importot, amelynek azonban jótékony hatása lehet a belső forrásból táplálkozó használtautó-piac értékesítéseire. 2002-ben közel százezer használt autó érkezett az országba, aminek többsége hétévesnél idősebb volt.
A gépjármű-finanszírozási piacon tapasztalható fokozódó verseny döntően két forrásból táplálkozik. Egyrészt az egyre jelentősebb volumenű értékesítéseket felmutató márkák gyári finanszírozói sorra jelennek meg hazánkban. Ilyen – az új belépők között – a működését a Fiat-piacon 2001 októberétől megkezdő GMAC Bank, átvállalva a központi finanszírozói szerepet, illetve a 2002-ben hazánkban debütáló Toyota Pénzügyi Szolgáltató Magyarország Rt.
Az egyre élesebb verseny másik forrása a gépjármű-finanszírozási piacra belépő bankok határozott piacszerző politikájából fakad. A gépjárműpiac fokozatos, tervezhető növekedését tehát egy piacilag kevéssé indokolható, éles kamatverseny kíséri. A gépjármű-finanszírozási piacon megjelenő bankok célja valószínűleg nem az ebben a szektorban megtermelhető nyereség elérése, hanem az itt megszerzett ügyfelek megnyerése más banki termékek iránt, azaz gépjármű-finanszírozói jelenlétük a határozott terjeszkedési politikának az egyik eleme.
A növekvő autóeladások meglátszanak a gépjármű-finanszírozással foglalkozó társaságok mérlegeiben is: 2002-ben szinte az összes cég jelentősen javított mutatóin. A hazai piacon versengő finanszírozók egyik legrégebbi múltra visszatekintő résztvevője az MKB-Euroleasing Rt. A cég – hagyományosan legjelentősebb működési területe – az autófinanszírozás mellett jelen van a gépjármű-értékesítésben, a szervizszolgáltatásban, az autópark-kezelésben, illetve a biztosítási ügyintézésben is. A finanszírozási üzletág munkatársai 2002-ben 38 milliárd forintot meghaladó kihelyezést értek el, amely 21 százalékkal haladta meg az egy évvel megelőző volument. A kihelyezés mögött közel 23 ezer darab autó értékesítése áll. Az üzletág mutatóihoz 2002-ben hozzájárult a Toyota céggel közösen alapított leányvállalat, amely szeptemberben kezdte tevékenységét, s az év végéig megközelítőleg 1600 autót finanszírozott 3,1 milliárd forint értékben.
Az OTP százszázalékos tulajdonában álló Merkantil csoport továbbra is őrzi vezető helyét a fő profilját jelentő autófinanszírozás területén. A Merkantil Bank a tavalyi évet 60,9 milliárd forintos mérlegfőösszeg mellett 2,735 milliárdos adózás előtti eredménnyel zárta, amely 23,4 százalékkal magasabb a megelőző évinél. A társaság eszközeiből a gépjárműhitelek 72,1 százalékkal részesedtek, a dealer finanszírozás pedig 9,3 százalékot képviselt. A Merkantil csoportban 2002 folyamán több mint 49 ezer gépjármű-finanszírozási üzletet kötöttek. Az egy évvel korábbihoz képest 24 százalékkal volt magasabb a szerződésszám: ezzel egyidejűleg az időszak kihelyezéseinek az állománya is emelkedett, 15 milliárd forinttal haladta meg az előző évi kihelyezett állományt.
A Postabank csoport lízing társasága, a PB Leasing Rt. üzleti tevékenysége dinamikusan bővült 2002-ben: a cég megközelítőleg 39 milliárd forintos kihelyezést valósított meg. A kihelyezésekkel a társaság javarészt új személygépkocsik vásárlását finanszírozta. A cég – a Postabank konszolidált jelentése szerint – ezzel a teljesítménnyel a gépjármű-finanszírozói piacon a negyedik helyet szerezte meg, piaci részesedése elérte a kilenc százalékot. A PB Leasing mérlegfőösszege az előző év végi 23,2 milliárd forintról 44,6 milliárdra emelkedett, és 412 millió forintos adózás előtti nyereséget ért el.
A Pilis mélyéről érkeztek a segélykiáltások, a kutató-mentők komoly bajt sejtettek














