Gyorsan bővül a hazai újautó-piac

Barát Mihály
2003. 06. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyorsan növekvő lakossági fogyasztás jótékony hatást gyakorolt az újautó-eladásokra is Magyarországon. Részben ennek is köszönhető, hogy a járműfinanszírozással foglalkozó cégek egyre jobb pénzügyi eredményeket érnek el. A verseny ezzel párhuzamosan kiéleződik: egyre több új szereplő jelenik meg a piacon.

Egyelőre nem nevezhetők európai szintűnek a hazai újautó-piac volumenmutatói, ám a piaci növekedés dinamizmusa – lévén szó fejlődő piacról – messze felülmúlja az EU-tagállamok hasonló mutatóit – derül ki az MKB-Euroleasing lapunkhoz eljuttatott összegzéséből. A 2001-es 11 százalékos növekedést meghaladva, 2002-ben 16 százalékkal bővült az újautó-piac, átlépve a kétszázezer darabos értékesítést. A kiemelkedő értékesítések mögött nagy valószínűséggel a jövedelmek növekedésének szintén igen jelentős dinamizmusa rejlik, illetve az év utolsó hónapjainak eladásai magukban foglalnak egy – a kedvezőtlen adóváltozások miatt jelentkező – kisebb mértékű, előre hozott vásárlást is, ám ennek hatása a teljes piacot tekintve csekély.

A használt gépkocsik piacáról – érthetően – nem áll rendelkezésre megbízható információ, az azonban az összesítés szerint kijelenthető, hogy a növekedés meghaladta az újautó-regisztrációkat. A használtautó-adásvételek növekedése a korábbi évek erős újautó-eladásainak és az importliberalizációnak a következménye. Az importszabályok 2003 januárjában életbe lépett szigorításai idén már csökkentik a használtautó-importot, amelynek azonban jótékony hatása lehet a belső forrásból táplálkozó használtautó-piac értékesítéseire. 2002-ben közel százezer használt autó érkezett az országba, aminek többsége hétévesnél idősebb volt.

A gépjármű-finanszírozási piacon tapasztalható fokozódó verseny döntően két forrásból táplálkozik. Egyrészt az egyre jelentősebb volumenű értékesítéseket felmutató márkák gyári finanszírozói sorra jelennek meg hazánkban. Ilyen – az új belépők között – a működését a Fiat-piacon 2001 októberétől megkezdő GMAC Bank, átvállalva a központi finanszírozói szerepet, illetve a 2002-ben hazánkban debütáló Toyota Pénzügyi Szolgáltató Magyarország Rt.
Az egyre élesebb verseny másik forrása a gépjármű-finanszírozási piacra belépő bankok határozott piacszerző politikájából fakad. A gépjárműpiac fokozatos, tervezhető növekedését tehát egy piacilag kevéssé indokolható, éles kamatverseny kíséri. A gépjármű-finanszírozási piacon megjelenő bankok célja valószínűleg nem az ebben a szektorban megtermelhető nyereség elérése, hanem az itt megszerzett ügyfelek megnyerése más banki termékek iránt, azaz gépjármű-finanszírozói jelenlétük a határozott terjeszkedési politikának az egyik eleme.

A növekvő autóeladások meglátszanak a gépjármű-finanszírozással foglalkozó társaságok mérlegeiben is: 2002-ben szinte az összes cég jelentősen javított mutatóin. A hazai piacon versengő finanszírozók egyik legrégebbi múltra visszatekintő résztvevője az MKB-Euroleasing Rt. A cég – hagyományosan legjelentősebb működési területe – az autófinanszírozás mellett jelen van a gépjármű-értékesítésben, a szervizszolgáltatásban, az autópark-kezelésben, illetve a biztosítási ügyintézésben is. A finanszírozási üzletág munkatársai 2002-ben 38 milliárd forintot meghaladó kihelyezést értek el, amely 21 százalékkal haladta meg az egy évvel megelőző volument. A kihelyezés mögött közel 23 ezer darab autó értékesítése áll. Az üzletág mutatóihoz 2002-ben hozzájárult a Toyota céggel közösen alapított leányvállalat, amely szeptemberben kezdte tevékenységét, s az év végéig megközelítőleg 1600 autót finanszírozott 3,1 milliárd forint értékben.
Az OTP százszázalékos tulajdonában álló Merkantil csoport továbbra is őrzi vezető helyét a fő profilját jelentő autófinanszírozás területén. A Merkantil Bank a tavalyi évet 60,9 milliárd forintos mérlegfőösszeg mellett 2,735 milliárdos adózás előtti eredménnyel zárta, amely 23,4 százalékkal magasabb a megelőző évinél. A társaság eszközeiből a gépjárműhitelek 72,1 százalékkal részesedtek, a dealer finanszírozás pedig 9,3 százalékot képviselt. A Merkantil csoportban 2002 folyamán több mint 49 ezer gépjármű-finanszírozási üzletet kötöttek. Az egy évvel korábbihoz képest 24 százalékkal volt magasabb a szerződésszám: ezzel egyidejűleg az időszak kihelyezéseinek az állománya is emelkedett, 15 milliárd forinttal haladta meg az előző évi kihelyezett állományt.

A Postabank csoport lízing társasága, a PB Leasing Rt. üzleti tevékenysége dinamikusan bővült 2002-ben: a cég megközelítőleg 39 milliárd forintos kihelyezést valósított meg. A kihelyezésekkel a társaság javarészt új személygépkocsik vásárlását finanszírozta. A cég – a Postabank konszolidált jelentése szerint – ezzel a teljesítménnyel a gépjármű-finanszírozói piacon a negyedik helyet szerezte meg, piaci részesedése elérte a kilenc százalékot. A PB Leasing mérlegfőösszege az előző év végi 23,2 milliárd forintról 44,6 milliárdra emelkedett, és 412 millió forintos adózás előtti nyereséget ért el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.