Az M4-es autópálya szintén ígéret maradt

Medgyessy Péter miniszterelnök személyes felelősséget vállalt arra, hogy az Erdélyben a jövő év tavaszától épülő autópálya 2009-es átadásáig magyar területen is elkészül a gyorsforgalmi út. A közelmúltban elfogadott kormányhatározat szerint az M4-es autóút érné el Biharkeresztes térségében a magyar–román határt; az autóutat azonban csak 2015-ben helyeznék forgalomba.

Putsay Gábor
2003. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős gazdasági fejlődést hozna Erdélynek az öt év alatt épülő Nagyvárad–Kolozsvár–Marosvásár-hely–Brassó közötti autópálya. A román kormány döntése szerint a munkálatok a magyar határtól és Brassótól egyidejűleg jövő tavasszal kezdődnének, az ötszáz kilométer hosszú sztrádát 2009-ben helyeznék forgalomba. Az autópálya-építéséről az amerikai Bechtel céggel kötött szerződést a román kormány, az előzetes tervek szerint a beruházás 2,5 milliárd dollárba kerülne. Medgyessy Péter miniszterelnök az erdélyi autópálya megvalósításával kapcsolatban elmondta: személyesen vállal felelősséget arra, hogy az átadás időpontjára Magyarországon is elkészül a hozzá kapcsolható gyorsforgalmi út.

A kormány 2003. március 14-én fogadta el a középtávú autópálya-építési koncepciót, amely szerint az M4-es autópálya, illetve autóút épülne Budapest és Biharkeresztes között. Ezen a gyorsforgalmi úton érhető később el a magyar–román határ, ahol a tervek szerint az erdélyi autópályát építenék 2004 tavaszától. Az M4-es gyorsforgalmi utat azonban csak 2015-ben adnák át. Másik autópálya, amely Biharkeresztes vagy Ártánd térségében épülne, nem szerepel a középtávú fejlesztési tervekben. A 2044/3-as kormányhatározat arról rendelkezik, hogy Budapest és Szolnok között kétszer két sávos autópálya, Szolnoktól Biharkeresztesig autóút létesül. A 225 kilométer hosszú szakasz építésének ideje legalább négy év, tehát ha 2009-ig adnák át, akkor – figyelembe véve a jelenlegi autópálya-építési gyakorlatot – a beruházást 2005-ben, az előkészítést pedig még az idén el kellene kezdeni. Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a beruházás előkészítése több évig tarthat, mivel az illetékes szakhatóságoknak el kell készíteniük a részletes terveket, rendkívül hosszú az engedélyeztetési eljárás, ezenkívül a földterület megvásárlása sem kizárólag anyagi kérdés. Amennyiben a miniszterelnök személyes garanciát vállal, a Budapest–Biharkeresztes közötti gyorsforgalmi út előkészítését mihamarabb el kellene kezdeni, ennek pedig a gyakorlatban nagyon kicsi az esélye. A kormány legutóbbi döntése szerint 2009-ig az M3-as, az M35-ös, az M5-ös, az M6-os, valamint az M7-es autópálya készülne el Magyarországon. Amennyiben a Medgyessy-kabinet ragaszkodik az M4-essel kapcsolatos munkák mielőbbi kezdéséhez, két lehetőség adódik: kibővítik az autópálya-programot, vagy a 2009-ig tervezett beruházások közül valamelyiket későbbre halasztják. A kormánynak azonban nagyon kicsi a mozgástere, hiszen Medgyessy Péter már megígért 800 kilométer autópályát, amit utólag 420-ra módosítottak, azzal a kitétellel, hogy további 380 kilométer gyorsforgalmi út építését kezdik el ebben a ciklusban. Figyelembe véve, hogy ezek költségigénye legalább 1500 milliárd forint, a 225 kilométer hosszú M4-es legfeljebb újabb ígéret lehet. Budapest és Biharkeresztes között mai árakon számolva ugyanis 320 milliárd forintba kerülne az új gyorsforgalmi út, a kormány illetékesei előtt azonban még az sem teljesen világos, hogy az általuk eddig beharangozott kilométerekhez honnan teremtik elő a forrásokat. Ismert: 2003-ban 88 milliárd forintot különített el a kormány autópálya-építésre, a 2004-es költségvetési tervekben pedig 273 milliárd forint szerepel. Ezt a pénzt csak abban az esetben tudnák autópálya-építésre fordítani, amenynyiben a kormány hozzájut a privatizációs bevételekhez, másrészt a Postabank Rt. és a Konzumbank Rt. majdani eladásából származó milliárdokat az M5-ös autópályára költenék, tehát a jövő évre tervezett költségek egy része már foglalt.

Harmadik lehetőségként az M3-as és az M35-ös folyatásaként épülne az új autópálya a román határig. Jelenleg azonban csak Polgárig lehet az M3-son haladni, másrészt Debrecen és a román határ közötti szakasz nem szerepel a középtávú fejlesztési tervek között. A sztrádaépítését felelős Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban egyelőre tanácstalanok az erdélyi autópálya magyarországi szakaszát illetően. Érdeklődésünkre a tárca illetékesei azt közölték, hogy e kérdésben még nem hozták meg a szükséges döntéseket.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.