Füstbe ment terv?

A MÁV Rt. vezetésének ellenlépései miatt meghiúsulni látszik a balatonnagybereki lápvidékre tervezett ökoturisztikai park. A kezdeményezés gerincét adó balatonnagybereki kisvasút csisztafürdői és táskai vonalán – ahol nyaranta korábban turistákkal tömött szerelvények közlekedtek – véglegesnek tűnik az ősszel elrendelt „ideiglenes üzemszünet”, s egyelőre csak a harmadik, pálmajori szárnyvonal reménykedhet a túlélésben.

Tamáska Máté
2003. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balatonfenyvestől délre elterülő festői lápvidéket bebarangoló kisvasút nem tartozik a legöregebbek közé. Létét a második világháború utáni gigantikus tájrendezési terveknek köszönheti, amikor részben rabmunkával a mocsaras tájat a Dunántúl éléskamrájává kívánta átváltoztatni a kommunista vezetés. Mivel a talajadottságok nem tették lehetővé a közúti infrastruktúrát, a vasúti szállítás mellett döntöttek az illetékesek. A fenyvesi vonal üzembe helyezése után alig húsz évvel az 1968-as gazdasági koncepció már a keskeny nyomközű vonalak teljes felszámolását tűzte ki céljául. A nagyarányú leépítéseket túlélt tizenkilenc kisvasút egyikeként – rettenetes műszaki állapotban – élte meg a kilencvenes évek második felének turizmusfejlesztési időszakát.
A fenyvesi városvezetés és a környező kistelepülések, a műemléki pincesoráról nevezetes Táska és a gyógyfürdője miatt a külföldi turisták által is preferált Csisztafürdő közösen tervezgették a hagyományos balatoni kínálatot kiegészítő ökoturizmus beindítását.

Az álmok megvalósításában kulcsszerepet játszó kisvasút sorsa azonban egyre bizonytalanabb. Az üzemeltető MÁV Rt. új, az olajlobbiból kikerült vezérkara tavaly ősszel egy huszárvágással ellehetetlenítette a helyi önkormányzatok tervét: váratlanul „ideiglenes üzemszünetet” rendeltek el a Csisztapusztai gyógyfürdőhöz és a Táskára vezető vonalakon. Az is csak a helyi lakosok aláírás-gyűjtési akciójának köszönhető, hogy a harmadik, Pálmajorra és Somogyszentpálra vezető szárnyvonalon tovább döcöghettek a vonatok. Idén viszont megindult e szakasz felújítása.

Lombár Csaba balatonfenyvesi polgármester, az érintett önkormányzatok és néhány helyi gazdasági szervezet együttműködéseként megalakult a Balaton-Boronka Kisvasút Kht. kezdeményezője azonban nem tett le elképzeléséről. Az országban egyedülálló vállalkozásként, ha a vasúttörvényt módosítják, saját kezelésébe kívánja venni nemcsak az érintett vonalat, de a Mesztegnyőig közlekedő boronkait is. A két kisvasút összekötésével, és egy párhuzamos bicikliút megépítésével Magyarország egyik legvonzóbb ökoturisztikai térségét hozhatnák létre – vázolta fel lapunknak az egyelőre vakvágányra terelt terveit a fenyvesi polgármester.

A közel egymilliárdos beruházás kivitelezési programját az EU-pályázat-előkészítő alap már elfogadta, most mindenki Brüsszel vaskos pénztárcájában bízik. Összehasonlításul: a pálmajori vonalat keresztező majdani autópálya építési költsége kilométerenként többmilliárd forint, amelyet a magyar állam uniós segítség nélkül kíván kigazdálkodni.

– Már a Pálmajorig történő felújítás is gazdasági ámokfutás – fogalmazott kérdésünkre az üzemeltető MÁV illetékese, Kovács József igazgatóhelyettes, majd hozzátette: az ezer sebből vérző vasút mégsem hagyja cserben a mintegy huszonöt ingázó dolgozót és iskolás gyereket. A pálmajoriaknak ezek szerint nincs okuk az aggodalomra még akkor sem, ha az éves fenntartási költségeknek csak húsz százalékát fedezik a bevételek. A tulajdonos az idén több tízmillió forintot költ e rövid szakasz rekonstrukciójára. A táskai és csisztafürdői dolgozók, a sok ezer turista és a kisvasutak szerelmesei azonban tovább aggódhatnak.
Határozott hangú nyilatkozataiban a Humusz (Hulladék Munkaszövetség) többször is bírálta az állam felelőtlennek tartott közlekedéspolitikáját, amelynek – mint írják – a MÁV csupán végrehajtója. Álláspontjuk szerint a kisvasutak bezárása része annak a környezetre káros folyamatnak, amely az egyéni közlekedési alternatívát részesíti előnyben az olcsóbb és kevésbé szennyező tömegközlekedéssel szemben.

A tapasztalatok is azt mutatják, hogy a vasúti köznyelvben „ideiglenes üzemszünetként” emlegetett intézkedés valódi értelme a vonal megszüntetése. A néhány éve még Fenyvesen közlekedő nosztalgia-gőzmozdonyt is ideiglenesen helyezték át Budapestre, ahonnan a jelek szerint sosem fog visszatérni a Balaton mellé.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.