A Balatonfenyvestől délre elterülő festői lápvidéket bebarangoló kisvasút nem tartozik a legöregebbek közé. Létét a második világháború utáni gigantikus tájrendezési terveknek köszönheti, amikor részben rabmunkával a mocsaras tájat a Dunántúl éléskamrájává kívánta átváltoztatni a kommunista vezetés. Mivel a talajadottságok nem tették lehetővé a közúti infrastruktúrát, a vasúti szállítás mellett döntöttek az illetékesek. A fenyvesi vonal üzembe helyezése után alig húsz évvel az 1968-as gazdasági koncepció már a keskeny nyomközű vonalak teljes felszámolását tűzte ki céljául. A nagyarányú leépítéseket túlélt tizenkilenc kisvasút egyikeként – rettenetes műszaki állapotban – élte meg a kilencvenes évek második felének turizmusfejlesztési időszakát.
A fenyvesi városvezetés és a környező kistelepülések, a műemléki pincesoráról nevezetes Táska és a gyógyfürdője miatt a külföldi turisták által is preferált Csisztafürdő közösen tervezgették a hagyományos balatoni kínálatot kiegészítő ökoturizmus beindítását.
Az álmok megvalósításában kulcsszerepet játszó kisvasút sorsa azonban egyre bizonytalanabb. Az üzemeltető MÁV Rt. új, az olajlobbiból kikerült vezérkara tavaly ősszel egy huszárvágással ellehetetlenítette a helyi önkormányzatok tervét: váratlanul „ideiglenes üzemszünetet” rendeltek el a Csisztapusztai gyógyfürdőhöz és a Táskára vezető vonalakon. Az is csak a helyi lakosok aláírás-gyűjtési akciójának köszönhető, hogy a harmadik, Pálmajorra és Somogyszentpálra vezető szárnyvonalon tovább döcöghettek a vonatok. Idén viszont megindult e szakasz felújítása.
Lombár Csaba balatonfenyvesi polgármester, az érintett önkormányzatok és néhány helyi gazdasági szervezet együttműködéseként megalakult a Balaton-Boronka Kisvasút Kht. kezdeményezője azonban nem tett le elképzeléséről. Az országban egyedülálló vállalkozásként, ha a vasúttörvényt módosítják, saját kezelésébe kívánja venni nemcsak az érintett vonalat, de a Mesztegnyőig közlekedő boronkait is. A két kisvasút összekötésével, és egy párhuzamos bicikliút megépítésével Magyarország egyik legvonzóbb ökoturisztikai térségét hozhatnák létre – vázolta fel lapunknak az egyelőre vakvágányra terelt terveit a fenyvesi polgármester.
A közel egymilliárdos beruházás kivitelezési programját az EU-pályázat-előkészítő alap már elfogadta, most mindenki Brüsszel vaskos pénztárcájában bízik. Összehasonlításul: a pálmajori vonalat keresztező majdani autópálya építési költsége kilométerenként többmilliárd forint, amelyet a magyar állam uniós segítség nélkül kíván kigazdálkodni.
– Már a Pálmajorig történő felújítás is gazdasági ámokfutás – fogalmazott kérdésünkre az üzemeltető MÁV illetékese, Kovács József igazgatóhelyettes, majd hozzátette: az ezer sebből vérző vasút mégsem hagyja cserben a mintegy huszonöt ingázó dolgozót és iskolás gyereket. A pálmajoriaknak ezek szerint nincs okuk az aggodalomra még akkor sem, ha az éves fenntartási költségeknek csak húsz százalékát fedezik a bevételek. A tulajdonos az idén több tízmillió forintot költ e rövid szakasz rekonstrukciójára. A táskai és csisztafürdői dolgozók, a sok ezer turista és a kisvasutak szerelmesei azonban tovább aggódhatnak.
Határozott hangú nyilatkozataiban a Humusz (Hulladék Munkaszövetség) többször is bírálta az állam felelőtlennek tartott közlekedéspolitikáját, amelynek – mint írják – a MÁV csupán végrehajtója. Álláspontjuk szerint a kisvasutak bezárása része annak a környezetre káros folyamatnak, amely az egyéni közlekedési alternatívát részesíti előnyben az olcsóbb és kevésbé szennyező tömegközlekedéssel szemben.
A tapasztalatok is azt mutatják, hogy a vasúti köznyelvben „ideiglenes üzemszünetként” emlegetett intézkedés valódi értelme a vonal megszüntetése. A néhány éve még Fenyvesen közlekedő nosztalgia-gőzmozdonyt is ideiglenesen helyezték át Budapestre, ahonnan a jelek szerint sosem fog visszatérni a Balaton mellé.
Egyre inkább felértékelődik a béren kívüli juttatások szerepe – ezek változnak jövőre














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!