A terv arra a majd’ 12 éve elkészült tanulmányra épül, amely a Tisza vízi turizmusának fejlesztési lehetőségeit elemzi. A cél már akkor is az volt, hogy a folyón jól felszerelt, minden alapvető szolgáltatással rendelkező kikötőhálózat épüljön ki határtól határig, megteremtve a kulturált kikötés és táborozás feltételeit. A hálózat a horgászoknak is kedvezne, hiszen a folyó nagy részén csak csónakos horgászat jöhet szóba, amit egyszerűsít egy jól felszerelt bázis. A part menti településeket a tanulmány elkészítésekor aszerint mérték fel, hogy hol lehetne, illetve az evezősök napi megtett kilométerei alapján hol kellene kikötőt létesíteni. A helyek kiválasztásánál az is szerepet játszott, hogy az adott településen van-e megfelelő infrastruktúra, a túrázók számára idegenforgalmi látványosság vagy szórakozási lehetőség. Bár 1991-ben elkészült a tervdokumentáció, a kikötőhálózat azóta sem valósult meg.
A Tisza-tavi Regionális Idegenforgalmi Bizottság szeretné a projektet újjáéleszteni.
– Az eredeti tanulmányhoz képest nem változtak a kikötők közötti ideális távolságok, sem a háttértelepülések, nőtt viszont a turisztikai szolgáltatások színvonala és az idegenforgalmi attrakciók száma. Bizonyos szakaszok egyáltalán nem szorulnak fejlesztésre, míg mások annál inkább. Ennek megfelelően kell majd kiegészíteni a meglévő tervet – tudta meg lapunk a Magyar Turizmus Rt. Tisza-tavi Regionális Turisztikai Projekt Irodájától.
Közölték: fontos, hogy a kikötőhálózat a valós igények szerint alakuljon ki, vagyis 5–15 kilométerenként létesülnének kikötők, egy részük nyugodt természeti környezetben, néhány pedig idegenforgalmi központok közelében, ahol szórakozóhelyek, vízi vidámparkok, rendezvények és koncertek várják a túrázókat. A horgászat nem kíván meg ilyen sűrű kikötőrendszert, elegendő lenne 20-40 kilométerenként létrehozni egy bázist olyan helyeken, amelyek ideálisak a halállományt tekintve és ahol adottak a biztonságos kihajózás feltételei.
A kikötőhálózat létrejöttével a vízi túrázók a Tisza teljes szakaszán megtehetik majd például azt, ami jelenleg csak bizonyos helyeken működik, miszerint induláskor felveszik a hajót, érkezéskor pedig – bárhol legyen is a végállomás – otthagyják valamelyik szolgáltatónál.
Szintén fontos szempont, hogy a projektnek fejleszthetőnek kell lennie, ami a jövőben lehetővé teszi a vízitúrázást a Tiszához kapcsolódó mellékfolyóinkon és a Tisza teljes szakaszán határainkon túl is, egészen a Dunáig. Az így kialakult hálózatot utána már könynyebb lesz a horgász- és jachtturizmus igényei szerint alakítani, bővíteni.
A projektnek a Tisza-tó régió csupán ötletgazdája, a megvalósításhoz az összes érintett régió öszszefogása szükséges. Jelenleg folyik az egyeztetés a regionális idegenforgalmi bizottságok és marketingszervezetek között, ezt követheti majd a tanulmány aktualizálása, amihez újra be kell járni a teljes folyót.
A régió szakemberei úgy vélik, a projekt megvalósításához európai uniós pályázatokon nyerhető támogatásra, központi forrásokra és a vállalkozói szféra bevonására egyaránt szükség lesz. A kikötőhálózat kiépítését már jövőre szeretnék beemelni a turizmusfejlesztési pályázatok közé.
Fékezett drágulás – így alakult az élelmiszerek ára 2025-ben















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!