Eladnák az M5-öst

Jövő év elején visszakerülhetnek az M5-ös autópálya üzemeltetési jogai a magyar államhoz, amennyiben a kormány a kivásárlás mellett dönt. Az állam egy hónapra szóló elővételi jogot kapott erre a koncesszoroktól. A régió lakói újabb tiltakozásra készülnek.

Putsay Gábor
2003. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb bojkottot hirdetnek a dél-alföldi régió lakosai az M5-ös autópálya elfogadhatatlanul magas tarifái miatt. Végh László országgyűlési képviselő, az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetségének vezetője elmondta: augusztus 10-e és 20-a között egyszerre 100-150 autós fizet az AKA Rt. kapuinál fémpénzzel. A dél-alföldi régióban élők többségének használhatatlan az M5-ös autópálya, a Medgyessy-kabinet pedig megállapodás helyett folyamatos engedményeket tesz az AKA Rt. francia, német és osztrák tulajdonosainak.
A tulajdonosok értékesíteni kívánják az AKA Rt-t.: a szegedi Rádió ’88 arról adott hírt, hogy jövő év elején egy hónapos elővásárlási lehetőséget biztosít az AKA Rt. a kormánynak. Amennyiben a kormány ezt elszalasztja – ami a jelenlegi gazdasági helyzetben bekövetkezhet –, információink szerint a piacon értékesítik az AKA-t, így a díjak változatlanok maradnak.
*
Az AKA Rt. átmenetileg elkerülte a csődöt, mivel a kormány beleegyezésével hozzájutott 205 millió euró, kedvező kamatozású hitelhez, a tulajdonosok számára azonban világossá vált, hogy hosszú távon ilyen díjak mellett nem lehet nyereségesen működtetni az M5-öst. Ráadásul az üzemeltetési hozzájárulást – amit az állam biztosít az adófizetők pénzéből – csak 2004-ig veheti igénybe a koncesszor. Az államnak az AKA Rt. tulajdonosai – a Bouygues, a Bau Holding, a Colas és a Strabag – jövő év elején felajánlják megvételre az M5-ös autópálya Budapest–Kiskunfélegyháza közötti szakaszát, olyan áron, amiből mindenképpen nyereséggel „szállna ki” az 1995 óta fenntartott vállalkozásból. Az államnak a koncessziós jogok megszerzéséért legalább 40-50 milliárd forintot kellene fizetnie, ezenfelül átvállalnák az AKA Rt. 190 millió eurós adósságát. Összességében az állam százmilliárd forintért jutna az M5-öshöz, ami feltétele annak, hogy a többi országos sztrádához hasonlóan bevezessék a matricát. E nélkül ugyanis az AKA Rt. – a cég 2030-ig rendelkezik a koncessziós jogokkal – csak újabb feltételekkel hajlandó némi díjcsökkentésre. Amennyiben hozzájárulna a koncesszor a matricás rendszerhez, az államnak ez évente 6-8 milliárd forintjába kerülne, ami annyit jelent, hogy az országos autópályák utáni éves bevételek felét az AKA Rt.-nek kellene kifizetni.
Bizonytalan ugyanakkor, hogy a 2004-es költségvetésben biztosítanak-e megfelelő keretet az M5-ös kivásárlására. Jövőre 270 milliárdot fordítana a kormány sztrádaépítésre – bár ez az összeg még csak a tervekben létezik –, ebből fizetnék ki a 2003-as tartozásokat a kivitelezők felé, a fennmaradó forrásokat pedig kilenc autópálya-szakasz építésére költenék. Abban az esetben viszont, ha a kormány az M5-ös kivásárlása mellett dönt, nem jut pénz a tervezett új szakaszokra, így biztos nem készül el 2006-ig az ígéretekben szereplő 420 kilométer hosszú gyorsforgalmi út. Amennyiben az állam nem használja ki jövő évben az elővásárlási lehetőséget, a francia–német–osztrák tulajdonosok piaci körülmények között értékesítik az M5-öst. Információink szerint a tulajdonosi körön belül adnák el a koncessziós jogokat. Piaci értékesítés során a díjak nem vagy csak alig változnak, így továbbra is Európa legdrágább sztrádáját vehetik majd igénybe az autósok.
Ismeretes: a koncessziós szerződést 1994 májusában kötötték, amelyet a Horn-kormány alatt két alkalommal módosítottak, így az AKA Rt. kizárólagos helyzetbe került: többek között 1995-ben döntöttek a koncesszor veszteségeit finanszírozó állami üzemeltetési hozzájárulásról, továbbá arról, hogy a korábban megépült szakaszokat is bevonták a díjfizetőrendszerbe. A hátrányos helyzetű régiók felzárkózását több éve lassítják ezek a körülmények, a fejlődést elősegítő gyorsforgalmi utat azok nem tudják igénybe venni, akiknek eredetileg épült.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.