Évek óta küzdenek az európai civil fogyasztóvédők a táplálkozással kapcsolatos reklámok gyakran megtévesztő vagy félrevezető állításainak visszaszorítása érdekében. Ennek egyik lépéseként az Európai Fogyasztók Szervezete nemrég egy tíz pontból álló javaslatot készített.
A szervezetnek tagja a legnagyobb hazai civil tömörülés, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) is, amely a tíz pont magyarországi átvételét szorgalmazza.
Dömölki Lívia, az OFE szakértője lapunknak elmondta: a javaslat megalkotását a fogyasztók kiegyensúlyozott, egészséges étrendjének kialakítása, az EU-tagországokban a táplálkozással kapcsolatban elharapódzott temérdek reklám, valamint a számtalan ígéretes állítás ellensúlyozása tette szükségessé.
Legfontosabb elemei: a reklámok ne tartalmazzanak burkolt célzást arra vonatkozólag, hogy az élelmiszer alkalmas gyógykezelés megelőzésére vagy betegség kezelésére. Soha ne sugallják azt, hogy az adott termék helyettesíti a változatos, egészséges étrendet! Ne állítsák egészségtelen ennivalókról (például az úgynevezett snackekről), hogy azok egészségesek! Tiltsák be az olyan élelmiszerek reklámozását, amelyek hozzájárulnak az étrenddel kapcsolatos betegségek kialakulásához. Ne lehessen félrevezető állításokat használni! Ilyen például, ha egy adott élelmiszert azon tulajdonságával vagy összetevőjének jótékony hatásával reklámoznak, amely minden más hasonló termékben is benne van. A hirdetésekben szereplő állítások rendszeresen ellenőrzött, tudományos tényeken alapuljanak!
A szakértő hozzátette: az Európai Fogyasztók Szervezetének célja, hogy a tíz pontban megfogalmazott javaslatok bekerüljenek abba az élelmiszerekkel kapcsolatos uniós direktívába, amelyről később az Európai Parlament dönthet, s ez alapján jogszabály írhatja elő betartásukat.
Itt az első tiszás – bemutatjuk Magyar Péterék kedvenc baloldaliját + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!