Az idén tíz százalékkal bővülhet az iparág

Elfogadhatatlan a szakma számára, hogy jövő évtől azoknak is meg kell fizetni a húszszázalékos termékdíjat, akik teljesítik a hasznosítási arányokat – nyilatkozta lapunknak Kertész Béla, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség főtitkára. A cégeknek folyamatosan növekvő terhekkel kell megküzdeniük, s megjelennek olyan új adók is, mint például az energiaadó és a környezetterhelési díj, melyek komoly kiadásokat jelentenek a vállalatoknak. A cégek idén tízszázalékos piacbővülésre számítanak.

Putsay Gábor
2003. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly 301 milliárd forint forgalmat ért el a csomagolóipar, szemben a 2001. évi 268 milliárddal. Idén pedig közel tízszázalékos növekedéssel számolunk – mondta lapunknak Kertész Béla, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség főtitkára. A cégek 5–10 százalék közötti profitot tudnak elérni. Az iparágban a nagy termelékenységű gépek miatt 30-40 ezer ember dolgozik. Hozzátette: az elmúlt években a csomagolóeszköz-gyártás jelentős része a multik kezébe került, s az idetelepülők többnyire nem zöldmezős beruházásokat hajtottak végre, hanem felvásárolták a hazai nagyvállalatokat, gyakran piacszerzési céllal. Volt olyan befektető, aki két év után tovább is állt. A magyar nagyvállalatok feldarabolódtak, s csupán középméretű cégek maradtak meg. Utóbbiak évente egy-négy milliárdos termelési értéket realizálnak. A főtitkár szerint most jött el az iparág ideje, hiszen a csomagolás a piacgazdaság követelménye, az eladhatóság egyik legfontosabb feltétele. A szép csomagolásban akár még a gyengébb termék is gazdára talál. A szakember szerint a hazai termékek jelentős része világszínvonalú. Kertész Béla kiemelte, hogy a csomagolóipari szakemberek iránt fokozatosan növekvő kereslet mutatkozik. Véleménye szerint komolyabb termelő nagyvállalat ilyen végzettségű munkatárs nélkül nem lehet versenyképes.
Csomagolóanyagok hallatán sokaknak a környezetvédelem jut eszébe. A főtitkár szerint a multik betartják a környezetvédelmi szabályokat, s gondok inkább a kisebb vállalkozásokkal vannak. Példaként ismertette: előfordul, hogy a veszélyes anyagok szállítását szabályozó rendeleteket áthágják a cégek, s nem a megfelelő csomagolásban szállítják a termékeket.
A szakma nagy kihívása a szelektív hulladékgyűjtés. Kertész Béla kiemelte: ma már előírás – bár az önkormányzati törvényben nincs benne –, hogy a helyhatóságok elrendelhetik a szelektív hulladékgyűjtést. Ehhez azonban plusz anyagi források szükségesek, mert a szemétgyűjtés ezen módja lényegesen drágább a hagyományosnál. A gyártók a feladat koordinálása érdekében létrehozták az Öko-Pannon Hulladékhasznosítási Kht.-t. A gyártók díjat fizetnek a kht.-nak, hogy az szerződni tudjon az önkormányzatokkal, s hozzájárul a gyűjtési többletköltségek növekedéséhez. Az ugyanis nem járható út, hogy a cégek külön-külön gyűjtsék a hulladékot az ország valamennyi településén.
A vállalatoknak a kibocsátott csomagolóanyag-mennyiség után termékdíjat kell fizetni. Kertész Béla hangsúlyozta, hogy a díjfizetés alól csak akkor lehet mentesülni, ha a cég gondoskodik a hulladék visszagyűjtéséről. Idén egy adott cég által kibocsátott csomagolóanyag-mennyiség 40, míg 2005-re már ötven százalékát kell újrahasznosítani. Ez azt jelenti, hogy ha egy cég 100 tonna PET-palackot gyárt egy évben, akkor idén 40 tonnát kell újból hasznosítani. Ez nemcsak granulálást követő újrafeldolgozást jelent, hiszen hasznosításnak számít az elégetés is, amikor energiát termelnek belőle.
A főtitkár aláhúzta: a 2005. évi 50 százalékos arány igen magas, bár az EU-ban ezt a normát már 2001-ben teljesíteni kellett. Azt azonban nem tudni, hogy mi lesz a következő kvóta – emelte ki a főtitkár, majd ismertette: információik szerint 2008-ban már 65 százalék lesz a követelmény. Ez nehezen teljesíthető, bár Észak-Európában értek már el 90 százalékot is egyes csomagolóanyagokból. Kertész Béla szerint a hasznosítás harmadik módja a komposztálás lehet. Érdekesség, hogy ma már van olyan műanyag, amely – megfelelő körülmények között – komposztálható.
Komoly viták zajlanak, hogy a környezet védelme érdekében a betétdíjas vagy az „eldobható” palack a jobb megoldás. Kertész Béla kiemelte: vannak olyan vélemények, hogy nagyobb távolságok esetén nem érdemes visszaváltható palackkal foglalkozni, s inkább az eldobhatót preferálják, de fontos követelmény, hogy utóbbit össze is gyűjtsék a vállalatok. Németországban a közelmúltban minden palack betétdíjas lett, s a vevők csak a vásárlás helyén válthatták vissza a terméket. Az elképzelés befulladt, s óriási káosz alakult ki. A kis üzletek nem tudták raktározni a göngyöleget, az utazók pedig más településen nem tudták visszaváltani palackjaikat. A kereskedelem szinte már nem is hajlandó tartani ezeket a termékeket. Megoldás lehetne a visszaváltó automata, ám ebből legalább nyolcvanezer darabra lenne szükség.
Az iparágat idehaza érintő problémákról Kertész Béla elmondta: szövetségük tárgyalásokat folytat a szakminisztériumokkal, mert a szakma számára elfogadhatatlan, hogy jövő évtől azoknak is meg kell fizetni a 20 százalékos termékdíjat, akik teljesítik a hasznosítási arányokat. A főtitkár ismertette: a díj csak annyiban csökkenhet, amennyiben a cég a 40 százalékos limit felett teljesít. Vagyis, ha valaki 55 százalékos újrahasznosítást produkálna, akkor is 15 százalék adót kellene fizetnie. A főtitkár szerint: nem szabad az iparágat lehetetlen követelmények elé állítani. Ráadásul a termékdíjakból évente eddig az állam 5-6 milliárdot szedett be, s a tervezett adónöveléssel is bevétele 6-7 milliárd lehet. Más, érintett szakemberek szerint ez viszont nem akkora bevétel az államnak, amivel érdemes lenne magára haragítani a szakmát. Kertész Béla hozzátette: a cégeknek folyamatosan növekvő terhekkel kell megküzdeniük, s megjelennek olyan új adók is, mint például az energiaadó és a környezetterhelési díj, melyek komoly kiadásokat jelentenek a vállalatoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.