időjárás 4°C Virág 2022. november 26.
logo

Volvo: a biztonság mindenekelőtt

2003.10.14. 22:00

A sikerszéria újabb állomása: így lehetne jegyezni a Volvo új S40-esét. A C osztályba sorolt S40-est és V40-est a kilencvenes évek végén kezdték el gyártani, és igen nagy mennyiséget adtak el belőle. A Volvo Cars elnök-vezérigazgatója szavaival élve a svéd gyár a nagykocsik tulajdonságait kínálja kompakt formátumban. Ez az érdekes formatervezéssel és a kivételes úttartással együtt nagyon erős versenyzővé teszi az új S40-est a kategóriájában.

Jövőre 70 ezer S40-est kíván értékesíteni a Volvo: az Egyesült Államokban várhatóan 20 ezret adnak el, míg a többit az európai és a brit piacra viszik. Az új Volvo S40-es a Volvo Cars ghenti üzemében, Belgiumban készül. A hollandiai Bornban a jelenlegi Volvo S40-es és V40-es kifutásával megszűnik a gyártás. A Volvo Cars 340 millió eurót fektetett be Ghentben, amely teljes kiépülés után a vállalat legnagyobb termelőüzeme lesz, 270 000 darabos éves kapacitással. Az új Volvo S40-es megelőző és védelmező biztonsága is elsőrangú, azonos a jelenlegi S80-aséval. Ez a nagyon merev karoszszéria, az új frontstruktúra és a világelső, intelligens vezetőtájékoztatás érdeme. A Volvo Cars fejlesztést és tesztelést végző biztonságtechnikai központja a világ legfejlettebb ilyen létesítménye. Körülbelül negyven törésteszten igazolták a fedélzeti rendszerek kölcsönhatását. A cél az volt, hogy a vadonatúj S40-es ütközésbiztonsága a kisebb méretek ellenére legyen egyenértékű a Volvo S80-aséval. „Mi minden kategóriában a legbiztonságosabb autókat akarjuk építeni, tekintet nélkül a méretekre” – mondta Ingrid Skogsmo, a biztonságtechnikai központ vezetője.
Mivel egy kompakt autóban rövidebb úthossz van az ütközési energia felemésztésére, maximálisan ki kell használni az anyagok tulajdonságait. „Nagy kihívás ez, teljesen új megközelítést kívánt” – árulta el Ingrid Skogsmo. A Volvo S40-es frontstruktúráját több zónára osztották fel, amelyek mindegyike eltérő szerepet játszik. A külső zónák deformálódnak a legjobban, az utastérhez közeliek kevésbé. A szándék, hogy maga az utastér maradjon sértetlen a legtöbb ütközés során. Ezért négy acélféleséget, köztük három nagy szilárdságút alkalmaztak az egyes zónákban. Az első lökhárító rendkívül merev kereszttartója bóracélból készül. A hossztartókhoz gyűrődő dobozok kapcsolják, amelyek a struktúra egyéb részeinek sérülése nélkül veszik fel a lassú ütközés energiáját. A dobozokat ésszerű költséggel lehet cserélni. Az oldalsó hossztartók nagy energia felvételére képesek, magas folyáshatárú acélból készülnek. Frontális ütközéskor ez a zóna deformálódik a legjobban. Hatását a felső hossztartók egészítik ki, amelyek akkor játszanak szerepet, ha teherautóval ütközünk.
A vadonatúj Volvo S40-es motorjai 200 milliméterrel karcsúbbak lettek, és mivel keresztben állnak, nagyobb hely marad az utastér felé. Ütközéskor a motor 150 milliméternyit mozdulhat hátra, mielőtt felfekszik a kereszttartón. Az utastéri biztonsági rendszerek azonosak az S60-as és S80-as modellekével.
A kormányoszlop 140 millimétert deformálódhat; ilyenkor vízszintesen mozdul el, hogy optimális legyen a légzsák kibomlása. Az új Volvo S40-es 50 milliméterrel szélesebb az elődénél, ami növeli a deformációs teret. Egyébként megvan benne a SIPS (Side Impact Protection System) oldalütközés-védelem, az oldallégzsák és a nagyon lassan (3 másodperc) leeresztő, ezért boruláskor is előnyös függönylégzsák. Ráfutásos ütközéskor a minden más rendszernél hatásosabb Whiplash Protection System (WHIPS) lép működésbe: az üléstámla és a fejtámla együttes elmozdulása támasztja meg az utas testét. Az üléstámlák ellenállnak a rögzítetlen poggyász lendületének is.
A márkahagyományt folytató Volvo S40-es kormánykereke állítható, műszerfala logikus elrendezésű. Fokozza a biztonságot, hogy az audiorendszer, a sebességrögzítő, a telefon és az RTI (Road and Traffic Information) navigáció a volánról kezelhető. Az IDIS (Intelligent Driver Information System) autóipari világújdonság vadászrepülős technikával, amely a vezető figyelmének elvonása nélkül tájékoztat. Kritikus helyzetekben, például előzéskor vagy fékezéskor, késlelteti az integrált GSM telefon és a periferiális információforrások jeleit, míg kitisztul a helyzet.
Az IDIS folyamatosan regisztrálja a vezető aktivitását, a kormányzás, a gázadás, az indexelés, a fékezés stb. alapján. Ezen adatokat feldolgozza, és bizonyos aktivitási szint felett visszatartja a biztonság szempontjából nem lényeges információkat. Normál helyzetben a vezető bármikor fogadhat telefonhívást, szöveges üzenetet vagy közlekedési információt.
Az IDIS alapfelszerelés a vadonatúj Volvo S40-es valamennyi változatában, akár van az autóban integrált telefon, akár nincs. A rendszert gyárilag előkészítik az informatikai berendezések bővítésére – minél több a funkció, annál jobban érvényesülnek az előnyök – áll a Volvo sajtóközleményeiben.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.