Volvo: a biztonság mindenekelőtt

A sikerszéria újabb állomása: így lehetne jegyezni a Volvo új S40-esét. A C osztályba sorolt S40-est és V40-est a kilencvenes évek végén kezdték el gyártani, és igen nagy mennyiséget adtak el belőle. A Volvo Cars elnök-vezérigazgatója szavaival élve a svéd gyár a nagykocsik tulajdonságait kínálja kompakt formátumban. Ez az érdekes formatervezéssel és a kivételes úttartással együtt nagyon erős versenyzővé teszi az új S40-est a kategóriájában.

2003. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre 70 ezer S40-est kíván értékesíteni a Volvo: az Egyesült Államokban várhatóan 20 ezret adnak el, míg a többit az európai és a brit piacra viszik. Az új Volvo S40-es a Volvo Cars ghenti üzemében, Belgiumban készül. A hollandiai Bornban a jelenlegi Volvo S40-es és V40-es kifutásával megszűnik a gyártás. A Volvo Cars 340 millió eurót fektetett be Ghentben, amely teljes kiépülés után a vállalat legnagyobb termelőüzeme lesz, 270 000 darabos éves kapacitással. Az új Volvo S40-es megelőző és védelmező biztonsága is elsőrangú, azonos a jelenlegi S80-aséval. Ez a nagyon merev karoszszéria, az új frontstruktúra és a világelső, intelligens vezetőtájékoztatás érdeme. A Volvo Cars fejlesztést és tesztelést végző biztonságtechnikai központja a világ legfejlettebb ilyen létesítménye. Körülbelül negyven törésteszten igazolták a fedélzeti rendszerek kölcsönhatását. A cél az volt, hogy a vadonatúj S40-es ütközésbiztonsága a kisebb méretek ellenére legyen egyenértékű a Volvo S80-aséval. „Mi minden kategóriában a legbiztonságosabb autókat akarjuk építeni, tekintet nélkül a méretekre” – mondta Ingrid Skogsmo, a biztonságtechnikai központ vezetője.
Mivel egy kompakt autóban rövidebb úthossz van az ütközési energia felemésztésére, maximálisan ki kell használni az anyagok tulajdonságait. „Nagy kihívás ez, teljesen új megközelítést kívánt” – árulta el Ingrid Skogsmo. A Volvo S40-es frontstruktúráját több zónára osztották fel, amelyek mindegyike eltérő szerepet játszik. A külső zónák deformálódnak a legjobban, az utastérhez közeliek kevésbé. A szándék, hogy maga az utastér maradjon sértetlen a legtöbb ütközés során. Ezért négy acélféleséget, köztük három nagy szilárdságút alkalmaztak az egyes zónákban. Az első lökhárító rendkívül merev kereszttartója bóracélból készül. A hossztartókhoz gyűrődő dobozok kapcsolják, amelyek a struktúra egyéb részeinek sérülése nélkül veszik fel a lassú ütközés energiáját. A dobozokat ésszerű költséggel lehet cserélni. Az oldalsó hossztartók nagy energia felvételére képesek, magas folyáshatárú acélból készülnek. Frontális ütközéskor ez a zóna deformálódik a legjobban. Hatását a felső hossztartók egészítik ki, amelyek akkor játszanak szerepet, ha teherautóval ütközünk.
A vadonatúj Volvo S40-es motorjai 200 milliméterrel karcsúbbak lettek, és mivel keresztben állnak, nagyobb hely marad az utastér felé. Ütközéskor a motor 150 milliméternyit mozdulhat hátra, mielőtt felfekszik a kereszttartón. Az utastéri biztonsági rendszerek azonosak az S60-as és S80-as modellekével.
A kormányoszlop 140 millimétert deformálódhat; ilyenkor vízszintesen mozdul el, hogy optimális legyen a légzsák kibomlása. Az új Volvo S40-es 50 milliméterrel szélesebb az elődénél, ami növeli a deformációs teret. Egyébként megvan benne a SIPS (Side Impact Protection System) oldalütközés-védelem, az oldallégzsák és a nagyon lassan (3 másodperc) leeresztő, ezért boruláskor is előnyös függönylégzsák. Ráfutásos ütközéskor a minden más rendszernél hatásosabb Whiplash Protection System (WHIPS) lép működésbe: az üléstámla és a fejtámla együttes elmozdulása támasztja meg az utas testét. Az üléstámlák ellenállnak a rögzítetlen poggyász lendületének is.
A márkahagyományt folytató Volvo S40-es kormánykereke állítható, műszerfala logikus elrendezésű. Fokozza a biztonságot, hogy az audiorendszer, a sebességrögzítő, a telefon és az RTI (Road and Traffic Information) navigáció a volánról kezelhető. Az IDIS (Intelligent Driver Information System) autóipari világújdonság vadászrepülős technikával, amely a vezető figyelmének elvonása nélkül tájékoztat. Kritikus helyzetekben, például előzéskor vagy fékezéskor, késlelteti az integrált GSM telefon és a periferiális információforrások jeleit, míg kitisztul a helyzet.
Az IDIS folyamatosan regisztrálja a vezető aktivitását, a kormányzás, a gázadás, az indexelés, a fékezés stb. alapján. Ezen adatokat feldolgozza, és bizonyos aktivitási szint felett visszatartja a biztonság szempontjából nem lényeges információkat. Normál helyzetben a vezető bármikor fogadhat telefonhívást, szöveges üzenetet vagy közlekedési információt.
Az IDIS alapfelszerelés a vadonatúj Volvo S40-es valamennyi változatában, akár van az autóban integrált telefon, akár nincs. A rendszert gyárilag előkészítik az informatikai berendezések bővítésére – minél több a funkció, annál jobban érvényesülnek az előnyök – áll a Volvo sajtóközleményeiben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.