Megfizetjük a matrica árát

Az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. negyvenszázalékos tulajdonrészét vásárolja meg az állam a kormány döntésének megfelelően. Medgyessy Péter miniszterelnök tegnap a parlamentben bejelentette: az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. nyolcvanmillió euróért, mintegy huszonegymilliárd forintért jut a részvénycsomaghoz.

Putsay Gábor
2004. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezáltal módosítani lehet a korábbi szerződéseket, így március 12-től az M5-ös autópályát is matricával lehet használni, 2005 végéig pedig megépül a gyorsforgalmi út Szegedig. Medgyessy Péter közölte, hogy a kormány pontot tett egy hosszú évek óta húzódó ügyre.
Emlékezetes: a kormányfő január elején jelentette be, hogy a Postabank Rt.-ért kapott összegből az állam kivásárolja az AKA Rt. részvényeit, meghatározta továbbá azt az időpontot, amikor bevezetik a matricát. Ennek többek között az lett az eredménye, hogy az AKA Rt. főrészvényesei még előnyösebb tárgyalási pozícióba kerültek, és a tulajdonnak csak egy részéhez jut hozzá az állam. A matrica bevezethető lesz az M5-ösön, viszont ezért – a jelentős vételár mellett – az államnak évente bérleti vagy üzemeltetési díjat kell fizetnie az AKA-nak, ami meghaladhatja az ÁAK Rt.-nek a matricák értékesítéséből származó éves díjbevételét. Másrészt az AKA Rt. közbeszerzés nélkül építheti tovább a sztrádát, a sík vidéki jellegű úthoz képest ez lesz a legdrágább beruházás az országban.
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint a kormány korrektül tárgyalt az AKA Rt. tulajdonosaival, és aki így tesz, az boldogul. A kormány által hangoztatott sikertörténet ellenére a döntés csak átmenetileg rendezi az M5-ös ügyét, és ez a megoldás az adófizetőknek nagyon drága lesz, az AKA Rt. további jelenléte pedig a „rendelkezésre állási díj”, illetve a továbbépítés költségei miatt a matrica áremelkedését is magával vonja.
*
Az AKA-nak fizetendő díj 2005-ben eléri, de meg is haladhatja az éves állami útdíjbevétel összegét. Az AKA Rt. éves bevétele 11 milliárd forint, az ÁAK Rt. 15 milliárdért értékesít idén matricákat. Az állam ugyanakkor a matricák bevezetéséért évente 15-20 milliárd forintot fizet az AKA-nak rendelkezésre állási díjként.
A kormány és az AKA közötti megállapodás szerint a társaság lehetőséget biztosít arra, hogy a többségi részvénycsomaghoz 2006 és 2009 között az állam hozzájusson, ám erre leginkább a következő ciklusban kerülhet sor.
Csillag István közölte: a társaság 100 százalékát 270 millió euróért – mintegy 70 milliárd forintért – tudta volna megvásárolni a magyar kormány. A miniszter elmondta, hogy az autópálya továbbépítése Szegedig a jelenlegi koncessziós szerződés alapján, 2004-es árakon 365 millió euróba kerül.
Miért nem az AKA száz százalékát vásárolják meg a Postabank eladásából befolyt 101 milliárd forintból? – tette fel a kérdést Fónagy János fideszes képviselő. A Fidesz szerint a kormánynak teljes tulajdonrészt kellene szereznie a társaságban.
Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója az MTI tájékoztatása szerint elmondta: a magyar államnak a rendelkezésre állási díjat 2030-ig, a koncessziós szerződés lejártáig fizetni kell.
Katona Kálmán MDF-es politikus elmondta: a matrica bevezetésének örülnek, ugyanakkor a kisebbségi, negyvenszázalékos tulajdonrész megvásárlása nem látszik megnyugtatónak. Az AKA-nak fizetendő évenkénti díj nagyon magasnak tűnik, s ezzel nincs megoldva az M5-ös ügye. Hozzátette: probléma, hogy közbeszerzés nélkül épül az új szakasz, ami a magas költségek miatt ugyancsak árfelhajtó tényező lesz.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.