Ezáltal módosítani lehet a korábbi szerződéseket, így március 12-től az M5-ös autópályát is matricával lehet használni, 2005 végéig pedig megépül a gyorsforgalmi út Szegedig. Medgyessy Péter közölte, hogy a kormány pontot tett egy hosszú évek óta húzódó ügyre.
Emlékezetes: a kormányfő január elején jelentette be, hogy a Postabank Rt.-ért kapott összegből az állam kivásárolja az AKA Rt. részvényeit, meghatározta továbbá azt az időpontot, amikor bevezetik a matricát. Ennek többek között az lett az eredménye, hogy az AKA Rt. főrészvényesei még előnyösebb tárgyalási pozícióba kerültek, és a tulajdonnak csak egy részéhez jut hozzá az állam. A matrica bevezethető lesz az M5-ösön, viszont ezért – a jelentős vételár mellett – az államnak évente bérleti vagy üzemeltetési díjat kell fizetnie az AKA-nak, ami meghaladhatja az ÁAK Rt.-nek a matricák értékesítéséből származó éves díjbevételét. Másrészt az AKA Rt. közbeszerzés nélkül építheti tovább a sztrádát, a sík vidéki jellegű úthoz képest ez lesz a legdrágább beruházás az országban.
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint a kormány korrektül tárgyalt az AKA Rt. tulajdonosaival, és aki így tesz, az boldogul. A kormány által hangoztatott sikertörténet ellenére a döntés csak átmenetileg rendezi az M5-ös ügyét, és ez a megoldás az adófizetőknek nagyon drága lesz, az AKA Rt. további jelenléte pedig a „rendelkezésre állási díj”, illetve a továbbépítés költségei miatt a matrica áremelkedését is magával vonja.
*
Az AKA-nak fizetendő díj 2005-ben eléri, de meg is haladhatja az éves állami útdíjbevétel összegét. Az AKA Rt. éves bevétele 11 milliárd forint, az ÁAK Rt. 15 milliárdért értékesít idén matricákat. Az állam ugyanakkor a matricák bevezetéséért évente 15-20 milliárd forintot fizet az AKA-nak rendelkezésre állási díjként.
A kormány és az AKA közötti megállapodás szerint a társaság lehetőséget biztosít arra, hogy a többségi részvénycsomaghoz 2006 és 2009 között az állam hozzájusson, ám erre leginkább a következő ciklusban kerülhet sor.
Csillag István közölte: a társaság 100 százalékát 270 millió euróért – mintegy 70 milliárd forintért – tudta volna megvásárolni a magyar kormány. A miniszter elmondta, hogy az autópálya továbbépítése Szegedig a jelenlegi koncessziós szerződés alapján, 2004-es árakon 365 millió euróba kerül.
Miért nem az AKA száz százalékát vásárolják meg a Postabank eladásából befolyt 101 milliárd forintból? – tette fel a kérdést Fónagy János fideszes képviselő. A Fidesz szerint a kormánynak teljes tulajdonrészt kellene szereznie a társaságban.
Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója az MTI tájékoztatása szerint elmondta: a magyar államnak a rendelkezésre állási díjat 2030-ig, a koncessziós szerződés lejártáig fizetni kell.
Katona Kálmán MDF-es politikus elmondta: a matrica bevezetésének örülnek, ugyanakkor a kisebbségi, negyvenszázalékos tulajdonrész megvásárlása nem látszik megnyugtatónak. Az AKA-nak fizetendő évenkénti díj nagyon magasnak tűnik, s ezzel nincs megoldva az M5-ös ügye. Hozzátette: probléma, hogy közbeszerzés nélkül épül az új szakasz, ami a magas költségek miatt ugyancsak árfelhajtó tényező lesz.
Háborús őrület Brüsszelben: gazdák tüntettek, Orbán Viktor védi a békét – napi összefoglaló















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!