A kompakt buszlimuzinok piacán hatalmas a tülekedés: amikor a Renault piacra dobta a Scenicet, minden gyártó követte a példáját, és hamarosan praktikusabbnál praktikusabb egyterűek közül választhatott a vevő. A Daewoo sem akart kimaradni a bizniszből, így – némi késéssel ugyan – ők is építettek egy ilyen autót, ami nem is lett rossz, hiszen számtalan hasznos tapasztalatot átvehettek a többi gyártótól, és ők nem is voltak szemérmesek ezen a téren. Így a Tacuma szinte mindent tud, ami ebben a kategóriában elvárható: felszereltsége gazdag, üléssorai jól variálhatók, rengeteg benne a kisebb-nagyobb rakodóhely, csomagtartója átlagos méretű, de jól használható, rugózása kényelmes, szóval az autó kifejezetten jó társ egy hosszú családi utazáshoz, vagy a mindennapok során.
A baj csak az, hogy a Tacuma fölött picit eljárt már az idő, és a konkurencia eközben nem pihent.
A Daewoo 3,7 milliós alapáron kínálja meglehetősen átlagos megjelenésű és használati értékű autóját, vagyis alig olcsóbban, mint a magyar piacon kifejezetten népszerű Citroen Xsara Picasso, vagy éppen a divatdiktátor Renault Mégane Scénic, amiből ráadásul már a hipermodern második generációt árusítják a szalonokban. A tesztelő tehát ezért van bajban: önmagában szemlélve a Tacuma jó autó és jó vétel, ám a teljes piaci kínálat ismeretében ez az állítás már nem igaz.
Pedig az első benyomások kellemesek az autóról. Az üléshelyzet jól beállítható – még annak ellenére is, hogy a kormányoszlop csak föl-le mozog – az autóból jó a kilátás, tehát vezető kifejezetten kényelmesen, stresszmentesen irányíthatja az autót. Ebben természetesen szervokormány segíti és hatalmas, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, és persze az 1,6 literes motor, ami könnyedén mozgatja a meglehetősen terebélyes kocsitestet. A 105 lóerős erőforrás ráadásul nem is igazán torkos, hiszen a városban alig fogyaszt többet 10 liternél, ami egy 1,3 tonnás családi autó esetében reális érték. A motorral csupán egy baj van: meglehetősen zajosan működik, ami főleg az autópályán, nagy sebességnél lehet kissé zavaró.
A Tacumát azonban nemcsak vezetni jó, hanem az utasok is kellemesen érzik benne magukat. Az úton szükséges apróbb tárgyaknak könnyű helyet találni az ülések alá vagy a padlóba épített dobozokban és a többi rakodóhelyen, a hátul utazók életét pedig számos megoldással teszi kényelmesebbé a Daewoo. A hátsó üléssor három különálló ülésből áll; a középső támláját lehajtva például pohártartós asztalt vagy praktikus könyöklőt kapunk, s ha ennél is több helyre van szükség, az első ülések háttámlájából is kihajtható egy tálca.
Tulajdonképpen még az autó minőségével sem lenne nagy baj, és az utastérben felhasznált anyagok is megütik az átlagos szintet; igazából az autó külső és belső formaterve az, ami miatt nem lelkesednek érte különösen a vásárlók. A Pininfarina által rajzolt karosszéria korrekt, de ennél több jót nemigen lehet elmondani róla, és a kocsibelső sem szolgál izgalmas formai megoldásokkal. A nemrégiben végrehajtott modellfrissítés során ugyan áttervezték az autó orrát, de ez kevés az üdvösséghez egy olyan piacon, ahol a Scénic II diktálja a tempót. A Daewoo buszlimuzinjának egyetlen ütőkártyája az lehet, hogy ilyen alacsony áron egyetlen konkurens sem kínál ilyen felszereltséget – pl. alapáron jár a légkondi –, de még ez az extrakínálat sem emelkedik ki toronymagasan a mezőnyből, így nem csoda, ha a kompakt buszlimuzinok hazai vásárlói ritkán hagyják pénzüket a Daewoo-kereskedőknél.
Értékelés – Daewoo Tacuma 1.6 SX
- Motor: az erőforrás a maga tizenhat szelepével, két vezérműtengelyével és Euro 3-as környezetvédelmi normájával modernnek számít. Fogyasztása és dinamizmusa átlagos, zaja viszont átlagon felüli, bár ez nem a motor hibája; egyszerűen kevés a zajszigetelés.
- Ár/érték arány: a kompakt buszlimuzinok kínálatában nem található Magyarországon még egy autó, ami 3,7 millió forintért ilyen sokat nyújtana. A Tacuma alapfelszereléséhez tartoznak az elektromos ablakemelők és a tükörmozgatás, a manuális légkondicionáló, az első ködfényszórók – igaz, hifit viszont csak felárért kap a vásárló. Ez utóbbi talán nem véletlen, hiszen ebben az autóban bizonyára Daewoo audiót építenének, márpedig a vevők többsége inkább egy nevesebb gyártó termékét választja.
- Használati érték: a Tacuma mindent tud, ami ebben a kategóriában elvárható: tágas, praktikus és jól variálható, kényelmes utazóautó, amiben az egész család komfortosan elfér, és még a csomagoknak is jut hely. Már ha nincs belőlük túlságosan sok, mert a 325 literes csomagtér nem igazán tágas, de a külön-külön ledönthető vagy kiemelhető ülések révén könnyen és sokféleképpen bővíthető.
- Biztonság: ABS és két légzsák; itt véget is ér a Tacuma biztonsági berendezéseinek listája. A katalógusokban persze hosszan taglalják az állítható fejtámlákat és gyűrődő zónákat, de ez csak porhintés – egyértelmű, hogy ennél ma már többet vár el az a vevő, aki családi autót vásárol.

Különleges halak kerültek elő a Hortobágyon