Peugeot 206 RC bemutató

Tulajdonképpen érthetetlen, hogy a rali világbajnokságot évek óta uraló Peugeot csak most rukkolt elő a WRC 206 legendáját az utcára szelídítő modellel. Ennél már csak az meglepőbb, hogy a nagy testvér dicsfényében fürdő RC nem egy vezethetetlen, agresszív jármű lett, hanem egy kifejezetten kényelmes, barátságos kisautó - ami mellesleg irgalmatlanul gyorsan képes menni.

balla Xpress
2004. 04. 05. 4:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felületesen szemlélve a 206-os sorozat új zászlóshajója alig különbözik a paletta másik végpontján elhelyezkedő kistestvéreitől. A CC és a GTI kelléktárából már ismert, méretes légbeömlő nyílással áttört első lökhárító, a csomagtér ajtajának tetején elhelyezett diszkrét, a jármű aerodinamikáját ténylegesen javító szárny, vagy a dupla, krómozott kipufogóvég alapján akár egy alapos optikai tuningon átesett alapmodellről is lehetne szó – az RC tervezői bőven a jó ízlés határán belül maradtak a sportos karosszériaelemek beépítése terén. Egyedül az alsó légbeömlő krómszegélye, a 307-es stílusát követő hátsó lámpatestek, és a piros oldalfalú, krómozott modelljelzés árulkodnak arról, hogy az RC-nek különleges szerepet szánt a gyár.



A gyanú, hogy itt valóban egy komoly teljesítményekre képes autótól van szó, a kerekek láttán ébred az emberben. Az első kerékdobok visszafogott, egyetlen bordával jelölt kiszélesítését a mögéjük bezsúfolt, 17 collos könnyűfém felnik, valamint az azokra szerelt 205/40-es, magas sebességindexű gumiabroncsok indokolják. Az ajtókat feltárva aztán végképp egyértelművé válik a helyzet: az Alcantara borítású, rögzített fejtámlás sportülések és az ezekkel azonos hangvételben kialakított, kétszemélyes hátsó üléspad, a gumitüskékkel tarkított alumínium pedálok, valamint a bőrrel burkolt műszerárnyékoló kötelező érvényű, vérbeli sportkocsihoz méltó tartozékok.



Az RC nem is okoz csalódást. Az angol piacon a kevésbé titokzatos GTI 180 néven forgalmazott modellnek valóban van némi köze a 138 lóerős GTI-hez, ám a változások jóval átfogóbbak annál, mintsem hogy az autót egyszerűen az eddigi csúcsváltozat izmosabb variánsának tekinthetnénk. Habár motorja ugyanarra a 16 szelepes, két literes blokkra épül, változó szelepvezérlése, a variálható szívórendszer, valamint az átdolgozott hengerfej teljesen új karakterrel ruházza fel. A motor könnyedén, szívmelengető hangok kíséretében pörög fel 7.300-as fordulatszámig, ugyanakkor az alapjárat környékén sem erőtlen, így városi forgalomban is kényelmesen vezethető az autó.
Ebben nagy segítségünkre van a szintén GTI-származék sebességváltó, amelynek karját két centiméterrel megkurtították, működtetését pedig huzalokra bízták. Leginkább az utóbbinak köszönhető, hogy az ötfokozatú szerkezet az RC-ben nagyságrendekkel könnyebben kapcsolható lett. A magasabb motorteljesítmény maximális kiaknázását rövidebbre vett áttételek segítik, ugyanakkor az intenzív gyorsítást hosszabb első fokozat segíti: állórajtnál vagy hajtűkanyar után 65 km/h-nál kapcsolunk kettesbe, miközben negyedikben 190-ig hajszolható az autó, amely 225 km/h végsebességét a teljes értékű ötödik fokozatban éri el.
A száguldáshoz persze alapfeltétel a megfelelő futómű. A menetteljesítményekből adódó nagyobb terhelés miatt az SW hátsó futóművét adaptálták az autóhoz, masszív keresztrudakkal, merevebb rugóstagokkal és módosított kerékösszetartással növelve a felfüggesztés stabilitását. Az RC vezetésének élményét a tökéletes oldaltartású, végre kellemesen alacsony helyzetben beépített, meglepően komfortos ülések, és a jó fogású, bár kissé túlméretezett, sebességfüggő szervokormány teszi teljessé.
A Peugeot évente mintegy 8-10 000 RC kerékre állítását tervezi. A 206 családjának teljes darabszámához (tavaly több mint 800 ezer autót adtak el) képest ez elenyésző mennyiség, ám a tüzes sporttörpék évente mintegy 40 000 darabot számláló kategóriájában ezzel egyeduralkodóvá válhat a francia gyár. Az egyes Európai Uniós piacokon már forgalmazott RC a GTI-nél mintegy 25 százalékkal kerül többe, a magyarországi árakat azonban csak később, az ősszel kezdődő árusítást megelőzően határozza meg az importőr.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.