A Balaton halászata és a busák

–
2004. 07. 16. 16:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több hír is foglalkozott az utóbbi napokban a Balaton mára már főhallá előlépett halával, a busával (Busák a szemétdombon, Magyar Nemzet, 2004. június 23., Mulasztás okozta a busapusztulást?, június 29.), illetőleg egy rövid cikk a halászat átszervezési, elbocsátási ügyeit ismerteti (Elbocsátások a halászati cégnél, Magyar Nemzet, június 25.). Ezekben az írásokban szinte benne foglaltatik a balatoni halászat évtizedek óta tartó, kívülről irányított tudatos leépítése, lehetetlenné tétele. Pedig a balatoni halászat 1900-tól közel száz évig a magyar haltermelés gazdaságilag jól megalapozott, jövedelmező ága volt. A szemétre került busákkal kapcsolatban pedig sokan kérdezhetjük, hogyan kerülhet értékes, koleszterinszegény húsáról elhíresült, nagyra növő hal, ami kitűnő emberi táplálék, ilyen szégyenletes helyzetbe. A busákat a Balaton-víz elszennyeződéséből származó, a víz minőségét rontó eutrofizálódás ellensúlyozására telepítették 1973–82 között a tóba. A busák ugyanis szűréssel táplálkozó, a tó alsóbbrendű élőlényeit táplálékká átalakító, gyorsan növekedő halak. Azokból az alsóbbrendű lényekből, melyeket a busák nem esznek meg, vízminőség rontó, rothadó iszap képződik. Ezekkel a halakkal jelentős foszfort is eltávolítanak a tó vizéből. Ezek ellen a mindenképpen hasznos halak ellen az első évek diadaljelentései után igaztalan lejárató hadjárat indult el, amiről külön rémregényt lehetne írni. Érdekes az, hogy az első, a busa fogyasztása ellen indított propagandát az akkori állami Halértékesítő Vállalat kezdte, mert Irakba és Iránba szállította a busatermést, ahol dollárban magas árat fizettek ezekért a halakért. Ezenkívül egy magát nagyra becsülő hidrobiológus a balatoni busákkal kapcsolatban olyan rémhíreket közölt az akkori sajtóval, hogy azok „kilegelik”, „kifalják” a Balaton alsóbbrendű lényeit (mi ebben a káros?), „telepiszkolják a tó vizét”. Más vádakat is költöttek a busákról, pusztítják, „ijesztik” az őshonos halakat, és egyéb badarságok is megjelentek a sajtóban. Mára ez az álláspont hivatalos környezetvédelmi politika lett. A balatoni halászatnak már olyan utasítást is adtak, hogy irtsák ki a „tájidegen” halakat, így a busákat is a tóból. Szakszerűtlen becslések 5–12 ezer tonnára teszik a tó busaállományát. A nagy, 15–30 kg-os busákra külön éjjeli, állított hálós halászatot alkalmaznak, amivel aligha lehet kiirtani, de még megtizedelni is ezeket a halakat. A hagyományos nagyhálós halászat, ami eredményes lehetne, évek óta halódik. Igaz, meg is fogyatkozott a süllő-, keszeg- és gardaállomány, de ennek az oka a fenék- és a parti vizek szennyezett volta, aminek következtében évek óta sikertelen, illetőleg el is marad a halak szaporodása.
Visszatérve a szerencsétlen sorsú busákra, a második cikkben Berényi Sándor somogyszentpáli polgármester szerint a környékbeliek tudják, hogy az áradó befolyókba június–júliusban a csak folyóvízben ívó busák ívásra tömegesen „kifutnak”, hogy ősi ösztönüknek eleget tegyenek. Ilyenkor a falvak apraja-nagyja – ősi szokás szerint – fogja, minden eszközzel üti, vágja, zsákmányolja az ívásra vonuló halakat. A halászatnak pedig fel kellett volna készülni erre a busafutásra. De a harmadik hír szerint éppen leépítik a halászatot. Itt már hetek óta a halászat dolgozói nem a busákkal, hanem a saját jövőjükkel foglalkoznak. De talán alkalmas hálóik sincsenek, hiszen évekkel ezelőtt felszámolták a hálóműhelyt. A halászhajóflotta is elérte a rozogaság határát. Rövid időn belül már a negyedik főigazgatót kapta a halászat. Az újólag kinevezett főigazgató szinte megoldhatatlan feladatok előtt áll. A földművelésügytől a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz került a tó halászata. Innen felügyelik, irányítják a tó halügyeit. A halászat pedig tovább halódik, mert a talpra állításhoz, jövedelmezővé tételéhez igen sok pénzre volna szükség. Lehet, hogy a balatoni halászat privatizálására, kiárusítására, tönkretételére kerül rövidesen sor? A halászat ingatlanjai, kikötői nagy értéket képviselnek. Itt a buzgó magánosítók hoteleket, bárokat, kaszinókat tudnának építeni, a halászkikötők helyén nagy pénzt hozó vitorláskikötőket lehetne kialakítani. Lehet, hogy erre megy ki az egész halászati „buli”?
Dr. Woynarovich Elek
Széchenyi-díjas halbiológus
Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.