Válságban van-e az iszlám?

Szentesi Zöldi László
2004. 07. 16. 17:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétségkívül megszaporodtak 2001 szeptembere óta az iszlámmal kapcsolatos könyvek, tanulmányok, elemzések. Természetes folyamatról van szó, hiszen a világ nem mozlim része valamifajta választ keres mindarra, ami Mohamed egyes követőit a nyugati világ és értékrend ellen fordítja.
A minap az Európa Könyvkiadó alapvető munkát jelentetett meg, amely többek között effajta felvetésekre keresi a választ. Az iszlám válsága című könyv szerzője Bernard Lewis, akit több évtizedes munkássága alapján nem túlzás az egyik legnagyobb élő orientalistának nevezni. A Princeton Egyetem nyugalmazott professzorától a politika világa sem áll messze, hiszen köztudomásúan Bush elnök szellemi környezetének egyik meghatározó figurája. Friss könyvében – amelynek ötlete egy 2001 novemberében közölt újságcikkéből származik – elsősorban az iszlám kétarcúságának miértjére keresi a választ.
Lewis szerint az iszlám eredendően nem buzdít az erőszakra. Az öngyilkos merénylők, a fanatikusok ugyan a Koránra hivatkoznak, de voltaképpen szembefordulnak Mohamed tanításaival. Az amerikai professzor érdekes adalékokat közöl a dzsihád, a közel-keleti közelmúlt és egyes nagy formátumú politikusok jobb megértéséhez, könyve információban gazdag és elgondolkodtató olvasmány. Mindeközben sajnálatos módon adós marad a legfontosabb kérdéssel: mi váltotta ki a mozlim országok dühét a nyugati világ és különösen az Egyesült Államok ellen? Magyarázatként nem kellő súlyúak a kétségtelen részigazságok. Lewis ezek sorában említi a gyarmati függést, az imperializmust, az arab országokkal kapcsolatban használt kettős mércét és más fontos elemeket. A legfontosabb változást azonban kétségkívül Izrael állam 1949-es megalakulása és a nyomában járó szüntelen háborúskodás hozta el a térség számára, hiszen ez szította fel a pánarab szolidaritást is. Ezzel a ténnyel Lewis nem kellőképpen foglalkozik könyvében, mit ahogyan azzal sem, hogy – legalábbis a mozlimok hatalmas többsége számára – Washington és Tel-Aviv lényegét tekintve nem különbözik.
Bernard Lewis kétségkívül kiváló tudós, éppen ezért meglepő, hogy rendkívül szelektíven értelmezi az iszlám jogként is emlegetett saríát. Vegyünk egy példát. A szerző azt írja, hogy a mozlim hagyományban a világ két házra oszlik, az iszlám házára (dár al-iszlám) és a háború házára (dár al-harb), azaz a világ többi részére, amelyet hitetlenek kormányoznak. Aki nincs velünk, az ellenünk – ez juthatna eszünkbe, ha nem tennénk hozzá, a saría másképp rendelkezik. Létezik ugyanis egy harmadik megfogalmazás is, az egyezség háza (dár-al sulh), amely azon államokat jelöli, amelyek baráti szándékot mutatnak az iszlám világ felé, s ahol Mohamed követői békében élhetnek. Mindez azért fontos, mert jól mutatja: néhány helyütt Lewis végletesen leegyszerűsít, s ezzel kétségkívül rontja a leírtak hitelét. Meglepő az is, hogy a terrorizmus elleni hadjáratról rendszeresen többes szám első személyben szól, így – talán akaratán kívül – az objektív történész helyett politikai tanácsadói arcát mutatja. Nem biztos, hogy mindez használ külföldi megítélésének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.