Csillag sztrádaépítéseket vizsgáltatna

Még országgyűlési képviselőkkel is megesik, hogy elveszítik vagyonukat – reagált Csillag István közlekedési miniszter arra a felvetésre, hogy az állam olyan cégben szerzett részesedést az M5-ös kivásárlásakor, amelyik nehéz pénzügyi helyzetben volt. A sztráda kivásárlását vizsgáló bizottság előtt a politikus azt mondta, hogy minden autópálya-építést ilyen testületeknek kellene ellenőrizniük.

Török László
2004. 09. 08. 18:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem egy órán keresztül vitatkoztak arról az M5-ös kivásárlását és továbbépítését vizsgáló bizottság tagjai, hogy nyílt vagy zárt ülésen hallgassák meg Demján Sándort, a Trigránit tulajdonosát. A képviselők végül a nyilvános tanácskozás mellett döntöttek, és a nap végére az kiderült, hogy az üzletember nem hajlandó a testület előtt megjelenni.
Az érdemi munka Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára meghallgatásával kezdődött, aki szerint a lehető legkisebb kockázatot vállalta az állam, amikor úgy döntött, hogy az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-ben negyvenszázalékos résztulajdon szerzésével oldja meg az addig drága sztráda matricás rendszerbe történő integrálását. A politikus szerint a Trigránit ajánlata a kérdés kezelésére pénzügyi modellel nem volt alátámasztva, illetve javaslata bonyolult konstrukciót igényelt volna. A tárca végül 84 millió euróért biztosította a matricás rendszer bevezetését, a pálya Szegedig történő továbbépítését és az állam jogát arra, hogy a későbbiekben százszázalékos befolyást szerezzen az AKA Rt.-ben.
Dancsó József (Fidesz) kérdéseire, hogy miért vásárolt negyvenszázalékos tulajdonrészt az állam egy olyan cégben, amely nehéz pénzügyi helyzetben volt, illetve, hogy a társaság átvilágításakor megvizsgálták-e a „hihetetlenül magas” szakértői díjak kifizetésének okát, az államtitkár nem válaszolt, csak megismételte fenti véleményét. Csillag István gazdasági miniszter ezzel kapcsolatban azonban kijelentette: a cégnek nincs olyan hitelezője, akinek tartozna, az pedig, hogy valaki elveszíti vagyonát, még parlamenti képviselőkkel is megesik. A politikus egyébként egyetértett a vizsgálóbizottság munkájával, mint mondta: valamenynyi autópálya-építést ilyen testületeknek kellene vizsgálnia. Az ülésen Szijjártó Péter (Fidesz) az iránt érdeklődött, hogy jelentett-e hátrányt a kivásárlás során, hogy erős politikai nyomás volt az autópálya március 12-ig (az MSZP akkor tartotta szegedi kongresszusát) történő átadásáért. Csillag ezzel kapcsolatban közölte, az elmúlt hetek is bebizonyították, hogy tud nyomás alatt dolgozni.



Gyanú az M6-os tenderrel kapcsolatban. Az M6-os autópálya építésével megbízott konzorcium egyik tagjáról kiderült, hogy Németországban korrupciós botrányba keveredett, míg egy másik győztessel kapcsolatban Ausztriában merült fel kartellgyanú. A gazdasági tárca tájékoztatása szerint nem tudtak az esetekről, de ennek ellenére is szerződést kötnek az M6 Duna Autópálya Konzorciummal. Az M6-os tender körülményei Medgyessy Péterben is aggályokat ébresztettek, ezekről azonban a Fidesz felszólítására sem nyilatkozott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.