Forradalmasított piackutatás

Csákó Attila
2004. 09. 30. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többnyire hatékonynak tartják a televíziós reklámokat a szakemberek, ám ezzel ellentétes álláspont is létezik. A London Business School (LBS) korábban készült, televíziós reklámhatékonyságot boncolgató felmérése megállapította: a tévénézők – legalábbis Nagy-Britanniában – egyáltalán nem úgy viselkednek, ahogy a kereskedelmi adókat eltartó reklámcégek elvárnák tőlük. A hirdetési szünetekben ugyanis minden mással foglalkoznak, csak nem a tévét nézik. Az LBS hat, a brit társadalom egészének keresztmetszetét jól ábrázoló családot választott ki, s kérte engedélyüket, hogy hónapokon keresztül a tévéjükbe beszerelt kamerával figyelhesse tévénézési szokásaikat. A végeredmény a szakértőket is meglepte: a tévénézők szokásai pontosan ellentétesek voltak a reklámszakma által sarkalatosnak vélt több piaci alapelvvel is. Az üzleti felsőoktatási intézmény vizsgálata szerint például korántsem a főműsoridőnek tartott – és ezért a legdrágább – kora esti programsávban figyelnek oda a legjobban a hirdetésekre a nézők, hanem a késői órákban, amikor már fáradtabbak, kevésbé hajlamosak beszélgetésre, egyéb figyelemelvonó szociális tevékenységre, s kevesebben is ülnek a készülék előtt. Ez utóbbi a másik olyan megállapítás, amely ellentétes a reklámszakma egyik főszabályával, amely szerint főleg a csoportosan nézett programok, elsősorban a sorozatok kecsegtetnek jó reklámozási lehetőséggel. A vizsgálat szerint ugyanis minél többen ülnek a tévé előtt, annál nagyobb az esélye annak, hogy a reklámszünetekben a nézők nem a reklámokat figyelik, hanem egymással foglalkoznak.
Ezzel párhuzamosan forradalmasította a piackutatást a GfK: karórával mérik a rádióadók hallgatottságát és a tévéműsorok nézettségét. Használata révén a médiavállalkozások, hirdető cégek és ügynökségek az eddigieknél jobb alapadatokhoz jutnak a médiumok tartalmának, illetve a reklámozásnak a meghatározásához. Az új médiaóra négy hónapon keresztül képes adatokat rögzíteni. Ha a kutatás megbízója kívánja, a panelben részt vevőknél fel lehet szerelni egy műszert, amely a nap folyamán rögzített jeleket éjszaka továbbítja a számítóközpontba. A beérkezett jeleket egybevetik a műsorok jelmintáival és minden médium kínálatával, hogy előkészítsék az elemzés számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.