Jövőre a 2004-es menetrendhez képest naponta rendszeresen háromszáz vonat egyáltalán nem vagy rövidített útvonalon közlekedne a MÁV Rt. hálózatán. A vasúttársaság igazgatósága tegnap döntött arról, hogy tíz százalék alatti járatszámcsökkentésre tesz javaslatot a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági és közlekedési tárcának. A MÁV Rt. 2965 belföldi személyszállító járatot üzemeltet naponta, a december 12-i menetrendváltozáskor elsősorban a kevésbé kihasznált vonatok közlekedését szüntetnék meg. Udvari László, a MÁV Rt. elnöke lapunknak annyit mondott, hogy a változások főként a napközbeni és a késő este közlekedő járatokat – ezen belül a helyközi és a regionális forgalmat – érinti majd, amelyet kevés utas vesz igénybe. Olyan vonal azonban nem lesz, ahol teljesen felfüggesztik a vasúti közlekedést. A személyszállító vonatok fenntartásának költségeit 2005-ben sem támogatja teljeskörűen az állam, annak ellenére, hogy ezt az EU-s szabályok kötelezővé teszik. A vasúti személyszállítás költségeinek 65 százalékát téríti meg az állam jövőre, a fennmaradó összeg finanszírozására viszont nem vehet fel a MÁV garanciális hitelt. A költségvetési támogatásra alapozva 33 százalékkal kellene ritkítani a járatokat, ami a várható gazdasági és társadalmi feszültségek miatt nem jelentene megoldást.

Főhősök nyomában – itt a legnehezebb irodalmi kvíz, csak a legjobbaknak sikerül hibátlanul kitölteni!