Kiírták a tendert a Malév Rt.-re is

Meghirdette a Malév Rt. privatizációs pályázatát az ÁPV Rt., a jövő hónapban eldőlhet, hogy milyen befektetői körhöz kerül a nemzeti légitársaság. Tengerentúli és európai légitársaságok egyaránt jelezték korábban érdekeltségüket, információink szerint annyi biztosra vehető, hogy magyar befektetők is részt vesznek a privatizációban.

Munkatársunktól
2004. 09. 08. 17:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még az idén új tulajdonoshoz kerülhet a nemzeti légitársaság, az ÁPV Rt. ugyanis értékesíti az állam tulajdonában lévő, 99,95 százalékos részvénycsomagot. Az egyfordulós pályázaton az ajánlatokat október 20-án nyújthatják be az érdeklődők. Az ÁPV Rt. privatizációs felhívása szerint pályázni a 3,5 milliárd forint névértékű részvénycsomagra lehet, a vételár legalább kilencven százalékát a vevőnek készpénzben kell kifizetnie, s legfeljebb tíz százalékra kárpótlási jegyben is ajánlatot tehet. A kárpótlási jegyet az ÁPV Rt. a névérték 174,2 százalékán veszi figyelembe. A pályázónak a vételáron kívül tőkeemelésre is kötelezettséget kell vállalnia – ennek nagysága meghatározó lesz az értékesítéskor –, s ugyancsak be kell mutatni a nemzeti légitársaság státusra vonatkozó elképzeléseket, de biztosítékokat is a hitelállomány kezelésére. A kedvezményes munkavállalói tulajdonszerzésre nem nyílik lehetőség, így a pályázati kiírás szerint a befektetőnek kötelezettséget kell vállalnia a munkavállalók foglalkoztatására, illetve munkakörülményeik javítására.
A veszteségesen működő légitársaság jelentős adósságot halmozott fel az utóbbi években, ennek ellenére rendkívül értékes útvonalhálózata van. A befektetőknek 37 milliárd forintos adósság rendezésére kell megoldási lehetőséget találniuk, ami némileg viszszafogja majd a tőkeemelési lehetőségeket. Szakmai körökben úgy tartják, hogy a pályázat rendkívül nyitott, lehetőséget ad bármilyen ajánlatra. Mint azt korábban megírtuk, eddig a kínai Hainan Airlines, illetve az osztrák AUA-csoport jelezte érdeklődését a Malév iránt. Információink szerint ugyanakkor egy konzorcium vásárolja majd meg a Malév-tulajdont, amelyben képviseltetik magukat hazai befektetőcsoportok is. Ha tengerentúli légitársaság ad kedvező ajánlatot, abban az esetben az európai uniós előírások szerint legfeljebb ötvenszázalékos tulajdonrészt szerezhet. A Malév útvonalhálózatát ugyanis csak európai, illetve hazai tőke jelenlétében tarthatja meg.
Ugyancsak a Malév eddig megszerzett jogai miatt érdekes a privatizáció a hazai befektetőknek is. Az útvonalhálózaton, illetve a személyszállításon kívül rendkívül értékes a Cargo-üzletág s a Malév ferihegyi pozíciói. A Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér forgalmának ötven százalékát a Malév biztosítja, a repülőgépek és az utasok kiszolgálása pedig jelenleg is nagy üzlet.



Emelkedő forgalom 2004-ben. Tavaly rekordveszteséggel zárta az üzleti évet a Malév Rt.: 113,8 milliárd forintos forgalom mellett 13,49 milliárd forint volt a légitársaság hiánya. Az idei féléves auditált adatok szerint 59,4 milliárd forintos árbevétel mellett 3,9 milliárd forint volt a veszteség, ami 1,5 milliárd forinttal kedvezőbb 2003 első hat hónapjához képest. A Malévnál szintén az idei első fél évben 22 százalékkal emelkedett az utasszám. A légitársaság első hét havi árbevétele 71,9 milliárd forint volt, a Malév Rt. vezetése szerint a mutatók azt bizonyítják, hogy az év végi nullszaldós eredmény üzemi szinten megalapozott. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.