Még az idén új tulajdonoshoz kerülhet a nemzeti légitársaság, az ÁPV Rt. ugyanis értékesíti az állam tulajdonában lévő, 99,95 százalékos részvénycsomagot. Az egyfordulós pályázaton az ajánlatokat október 20-án nyújthatják be az érdeklődők. Az ÁPV Rt. privatizációs felhívása szerint pályázni a 3,5 milliárd forint névértékű részvénycsomagra lehet, a vételár legalább kilencven százalékát a vevőnek készpénzben kell kifizetnie, s legfeljebb tíz százalékra kárpótlási jegyben is ajánlatot tehet. A kárpótlási jegyet az ÁPV Rt. a névérték 174,2 százalékán veszi figyelembe. A pályázónak a vételáron kívül tőkeemelésre is kötelezettséget kell vállalnia – ennek nagysága meghatározó lesz az értékesítéskor –, s ugyancsak be kell mutatni a nemzeti légitársaság státusra vonatkozó elképzeléseket, de biztosítékokat is a hitelállomány kezelésére. A kedvezményes munkavállalói tulajdonszerzésre nem nyílik lehetőség, így a pályázati kiírás szerint a befektetőnek kötelezettséget kell vállalnia a munkavállalók foglalkoztatására, illetve munkakörülményeik javítására.
A veszteségesen működő légitársaság jelentős adósságot halmozott fel az utóbbi években, ennek ellenére rendkívül értékes útvonalhálózata van. A befektetőknek 37 milliárd forintos adósság rendezésére kell megoldási lehetőséget találniuk, ami némileg viszszafogja majd a tőkeemelési lehetőségeket. Szakmai körökben úgy tartják, hogy a pályázat rendkívül nyitott, lehetőséget ad bármilyen ajánlatra. Mint azt korábban megírtuk, eddig a kínai Hainan Airlines, illetve az osztrák AUA-csoport jelezte érdeklődését a Malév iránt. Információink szerint ugyanakkor egy konzorcium vásárolja majd meg a Malév-tulajdont, amelyben képviseltetik magukat hazai befektetőcsoportok is. Ha tengerentúli légitársaság ad kedvező ajánlatot, abban az esetben az európai uniós előírások szerint legfeljebb ötvenszázalékos tulajdonrészt szerezhet. A Malév útvonalhálózatát ugyanis csak európai, illetve hazai tőke jelenlétében tarthatja meg.
Ugyancsak a Malév eddig megszerzett jogai miatt érdekes a privatizáció a hazai befektetőknek is. Az útvonalhálózaton, illetve a személyszállításon kívül rendkívül értékes a Cargo-üzletág s a Malév ferihegyi pozíciói. A Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér forgalmának ötven százalékát a Malév biztosítja, a repülőgépek és az utasok kiszolgálása pedig jelenleg is nagy üzlet.
Emelkedő forgalom 2004-ben. Tavaly rekordveszteséggel zárta az üzleti évet a Malév Rt.: 113,8 milliárd forintos forgalom mellett 13,49 milliárd forint volt a légitársaság hiánya. Az idei féléves auditált adatok szerint 59,4 milliárd forintos árbevétel mellett 3,9 milliárd forint volt a veszteség, ami 1,5 milliárd forinttal kedvezőbb 2003 első hat hónapjához képest. A Malévnál szintén az idei első fél évben 22 százalékkal emelkedett az utasszám. A légitársaság első hét havi árbevétele 71,9 milliárd forint volt, a Malév Rt. vezetése szerint a mutatók azt bizonyítják, hogy az év végi nullszaldós eredmény üzemi szinten megalapozott. (P. G. I.)